[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
مؤسسه iFixit بهتازگی اظهار کرده است که همکاری خود را با سامسونگ متوقف خواهد ساخت. به نظر میرسد که این مؤسسه، تنها نهادی نباشد که از همکاری با سامسونگ صرفنظر کرده؛ چون این شرکت، تعمیرکاران را موظف به ارسال اجباری اطلاعات مشتریان خود نمودهاست.
علت واقعی قطع همکاری iFixit با سامسونگ چیست؟
مطابق یک گزارش که بهتازگی انتشار شدهاست، سامسونگ در قرارداد خود با تعمیرکاران محصولات این شرکت، آنها را ناچار میکند تا دادههایی همانند نام مشتری، آدرس، علت مراجعه، شماره IMEI دستگاه، شمارهسریال، شماره تماس و علت مراجعه را ارسال نمایند. این چنین در قرارداد مذکور ذکر شدهاست که تعمیرکاران باید عمل به حذف همه قطعات دست دوم یا ساخته شده توسط دیگر تولیدکنندگان از دستگاه نمایند. این در حالی است که از لحاظ قانونی، کاربران میتوانند از قطعات ساخت دیگر شرکتها در دستگاههای خود منفعت بگیرند و شرکت سازنده در صورت منع مصرفکننده از این کار، با مانع ها جدی روبه رو خواهد شد. همین نوشته علتشدهاست تا مؤسسه iFixit در سایت رسمی خود، خبر از توقف همکاری با سامسونگ بدهد.
به بیانی دیگر، اگر صاحب یک تعمیرگاه دستگاههای هوشمند باشید و یک مشتری با گوشی یا تبلت سامسونگ دارای قطعات دست دوم یا غیر اصل به شما مراجعه کند، موظف هستید تا از تعمیر محصول خودداری کنید و باید سریعاً عمل به جداسازی قطعات مذکور نمایید. در ادامه اطلاعات هویتی شخص و جزئیات دستگاه بههمراه مشکل آن را برای سامسونگ ارسال نمایید. رسانه ۴۰۴ Media برای اولینبار خبر از وجود این چنین قراردادی بین سامسونگ و تعمیرکاران محصولات این شرکت داده است و رسانه معتبر The Verge هم توانسته صحت وجود قرار مورد اشاره را تایید کند.
به نظر میرسد که سامسونگ نهتنها تعمیرکاران جدا گانه را ناچار به اراعه اطلاعات کاربران میکند؛ بلکه پایگاه دادهای از خرید قطعات یدکی توسط کاربران محصولات این شرکت به وجود اورده است. مدیرعامل مؤسسه iFixit اظهار نموده که شرکت تحت مدیریت او، عمل به اشتراکگذاری برخی دادههای مشتریان با سامسونگ میکند و به همین علت اگر کاربر عمل به خرید یک قطعه مهم تایید شده توسط سامسونگ نماید، باید موافقت خود با ارسال ایمیل و لیست قطعات به سامسونگ را هم اظهار کند. وی اشاره کرده است که این مؤسسه تنها عمل به ثبت و ارسال اطلاعات مشتریان قطعات سامسونگ میکند و دیگر تولیدکنندگان قطعات موبایل، این چنین شرطی را برای اراعه خدمات به کاربران خود از طریق تعمیرکاران جدا گانه، وضع نکردهاند. اشکار نیست که آیا سامسونگ تا این مدت تعمیرکاران را ناچار به پیروی از قرارداد حرف های شده میکند یا ادبیات متغیری را به این منظور اتخاذ کرده است.
شایانذکر است که ایالتهای مینهسوتا و کالیفرنیا در آمریکا، قوانین جدیدی را در حمایتاز حق تعمیر اعمال کردهاند که از ابتدای ماه میلادی آتی اجرا خواهند شد. همین قضیه گمان عقبنشینی سامسونگ از سیاستهای قبلی خود یا تحول قراردادها برای جلوگیری از مشکلات قانونی را در پی خواهد داشت. ایالت مینهسوتا هرگونه ثبت اطلاعات حوالی قطعات مورد منفعت گیری در تعمیر دستگاهها یا نیاز به تایید آنها توسط تولیدکننده مهم محصول را منع کرده است. این چنین مطابق قوانین تازه این ایالت، نباید ضرورتی برای منفعت گیری از قطعات مهم و جلوگیری از منفعتمندی از قطعات ساخته شده توسط دیگر شرکتها وجود داشتهباشد.

قوانین تصویب شده در ایالت کالیفرنیا در راستای حمایتاز تعمیرپذیری مقداری مبهمتر است؛ بهطوری که برخلاف قوانین مینهسوتا، اظهار نمیکند که جزئیات شرایط عادلانه و منصفانه در زمان تعمیرپذیری چطور است. همین نوشته علتمیبشود تا تعمیرکاران جدا گانه نسبت به حقوق خود آگاه نباشند و زیاد تر آنها هم علاقهای به مقابله قانونی با شرکتهای بزرگ فناوری همانند سامسونگ ندارند. اکنون سامسونگ ۲۵ درصد از سهم بازار تلفنهای هوشمند در ایالات متحده را در اختیار دارد و بزرگترین فروشنده محصولات اندرویدی در این سرزمین با اختلاف محسوس نسبت به رقیب ها، بهشمار میرود.
Nathan Proctor، گرداننده مهم کمپین حق تعمیر در ایالات متحده، اشاره کرده است که به گمان زیادً تعمیرکاران جدا گانه عمل به جداسازی قطعات دست دوم یا غیر اصل از دستگاههای ارجاعی نخواهند کرد؛ چون در کنار مشکلات اخلاقی، این کار به صرف هزینه و زمان چشمگیری نیاز دارد و منطقی به نظر نمیرسد. یقیناً از نظر او، به اشتراکگذاری اطلاعات با سامسونگ هم چنان صورتمیگیرد؛ چون سامسونگ طبق معمولً از خرید و نصب قطعات با خبر است و به آسانی میتواند عدم اراعه دادههای مشتریان از سوی تعمیرکاران جدا گانه را تشخیص دهد.
دسته بندی مقالات
[ad_2]
منبع