[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
وایمو مشغول کار روی فناوری جدیدی برای رانندگی خودکار است که بر پایه مدلهای زبانی عظیم بکار رفته در چتباتهای هوش مصنوعی کار میکند. حرف های میبشود که این مدل توانایی اراعه کارکرد شبیه یا حتی بهتر از شبکه عصبی سرتاسری تسلا را خواهد داشت.
وایمو یکی از شرکای استراتژیک گوگل و یکی از شرکتهای تحت مالکیت آلفابت محسوب میبشود که در چندین سال تازه بهصورت گسترده از فناوریهای گسترشیافته توسط قسمت دیپمایند گوگل، منفعت برده است. همین نوشته علتبرتری نسبی وایمو در قیاس با رقیب ها بدون نیاز به صرف هزینه و زمان چندان برای تحقیق و گسترش در عرصه خودروهای بدون راننده شده است. اکنون آلفابت اظهار کرده است که بهجستوجو گسترش مدل جدیدی برای تمرین دادن روبوتاکسی خود است که بر پایه مدل جمینای ساخته خواهد شد.
مطابق مقاله پژوهشی که اخیراً توسط وایمو انتشار شده است، این شرکت بهجستوجو منفعتمندی از مدل چندماژوله سرتاسری برای رانندگی خودکار با نام اختصاری EMMA است. زیرساخت آن توسط مدل عظیم زبانی جمینای فراهم خواهد شد و میتواند اطلاعات جمعآوری شده توسط حسگرها را پردازش نماید. پردازش دادهها در ادامه امکان پیشبینی مسیرهای تازه برای خودروهای خودران و روبوتاکسی را فراهم میسازد تا بتوانند با دقت بیشتری عمل به مسیریابی و ممانعت از برخورد با مانع ها کنند. جنبه مهم این نوشته، منفعت گیری کاربردی از مدلهای عظیم زبانی در عرصه جدیدی است که شامل کارهای روتین همانند مرتب کردن ایمیلها، ساخت عکس یا یافتن اطلاعات و دستهبندی آنها نمیبشود.
در مقاله وایمو اشاره شده است که چطور ماژولهای گوناگون برای عملکردهای گوناگون همانند مسیریابی، پیشبینی، آگاهی محیطی و برنامهریزی در خودروهای خودران منفعت گیری خواهد شد و تنوع ماژولها در کنار نرخ خطاهای آنها علتمیبشود تا ربط صحیحی بین آنها شکل نگیرد. این چنین ماژولهای جاری در زمان روبه رو شدن با محیط تازه شدت مقداری در تطبیق دارند؛ اما مدلهای عظیم زبانی میتوانند این چنین مشکلاتی را تا حد بسیاری رفع نمایند. دانش بالای چتباتها در حوزه زبان و تسلط روی کلمات در کنار قابلیتهای پیشرفته آنها در استنباط علتمیبشود تا به گزینه برتری برای پردازش دادههای پیچیده و پیروی کارکرد انسان در زمان رانندگی تبدیل شوند.
آیا چتباتها میتوانند نقش راننده روبوتاکسی را ایفا کنند؟
خروجی نهایی پروژه EMMA، روبوتاکسی وایمو خواهد می بود که میتواند زیاد سریع با محیطهای تازه تطبیق اشکار کند و دچار مشکل در مسیریابی و پیشبینی سناریوها نشود. تیم تحقیقاتی این شرکت نشان دادهاند که مدل تازه میتواند در چندین حالت متفاوت و نسبتاً پیچیده، عمل به مسیریابی و جلوگیری از برخورد ماشین با مانع ها نماید که از جمله آنها میتوان به مسدود بودن جاده یا ورود حیوانات به داخل آن اشاره کرد. نتایج مقاله تازه مشخص می کند که وایمو در عرصه خودروهای بدون راننده و قسمتهایی همانند پیشبینی مسیر، تشخیص مانع و شناسایی جاده از برتری نسبی در قیاس با محصولات تسلا برخوردار است و میتواند برنده رقابت روبوتاکسیها باشد.

یقیناً مدل تازه وایمو بدون عیب هم نیست و محدودیتهایی را به همراه دارد. برای مثال، مدلهای زبانی عظیم نمی توانند دادههای حسگرهای سهبعدی همانند لیدار را پردازش نمایند؛ چون به قوت پردازشی بسیاری نیاز خواهند داشت که به صرفه نخواهد می بود. این چنین این مدلها تنها میتوانند تعداد مقداری فریم را در واحد زمان پردازش کنند که منفعت گیری تجاری از آنها به تنهایی را ناممکن میسازد. مشکلات چتباتهایی همانند جمینای در انجام کارهای ساده همانند شمردن اجسام یا تشخیص ساعت از دیگر خطرات آنها برای تمرین دادن روبوتاکسی است که میتواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به همین منظور وایمو مشغول آزمودن راهکارهای دیگر و گسترش مدلهای جدیدتری است تا بتواند از قوت چتباتها در رانندگی خودکار هم منفعتمند شوند.
دسته بندی مقالات
[ad_2]