آمازون با Nova پا به میدان نبرد هوش مصنوعی گذاشت_رنگو

آمازون با Nova پا به میدان نبرد هوش مصنوعی گذاشت

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

آمازون روز سه‌شنبه مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی تازه را معارفه کرد که جسورانه‌ترین قدم این شرکت برای رقابت با غول‌های فناوری در حوزه هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) محسوب می‌بشود.

به نقل از سرویس نوآوری رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، این مدل‌ها که به‌گفتن مدل‌های پایه شناخته خواهد شد، بخشی از تلاش آمازون برای تحکیم جایگاه خود در برابر پیشگامانی همانند مایکروسافت، گوگل، متا و OpenAI (سازنده ChatGPT) است. تا پیش از این، خدمات هوش مصنوعی آمازون از طریق سرویس ابری AWS عمدتاً به اراعه دسترسی به مدل‌های شرکت‌های دیگر، از جمله Anthropic، یکی از استارتاپ‌های هوش مصنوعی تحت حمایتآمازون، محدود می بود.

هرچند گوگل، مایکروسافت و OpenAI در عرصه هوش مصنوعی پیشرو می باشند، AWS هم چنان در حوزه محاسبات ابری که زیرساختی حیاتی برای ابزارها و محصولات هوش مصنوعی است، مقام اول را نگه داری کرده است.

روهیت پراساد معاون ارشد آمازون و مدیر پروژه‌های هوش مصنوعی این شرکت او گفت:
«در داخل آمازون، ما بیشتر از ۱۰۰۰ برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی تولیدی را در حال اجرا داریم و با دیدگاهی کلی، از چالش‌هایی که گسترش‌دهندگان با آن روبه رو می باشند، آگاهیم. مدل‌های تازه آمازون نوا (Amazon Nova) برای پشتیبانی به حل این چالش‌ها طراحی شده‌اند.»

خانواده مدل‌های هوش مصنوعی نوا شامل شش مدل است که وظایفی از تشکیل متن گرفته تا تشکیل ویدئو را پوشش خواهند داد. آمازون اظهار کرده است که این مدل‌ها حداقل ۷۵ درصد ارزان‌تر از دیگر گزینه‌های شبیه حاضر در سرورهای AWS می باشند و با شدت بیشتری عمل می‌کنند.

خط اولیه مدل‌های نوا شامل:

  • Nova Micro برای پردازش سریع متن
  • Nova Lite برای ماموریت های چندرسانه‌ای ساده
  • Nova Premiere که در اغاز سال ۲۰۲۵ اراعه خواهد شد و برای دلایلهای پیچیده طراحی شده است.

این مدل‌ها با حمایتاز ۲۰۰ زبان گوناگون، امکان سفارشی‌سازی با داده‌های اختصاصی مشتریان را فراهم می‌کنند، قابلیتی که آمازون امیدوار است نظر شرکت‌ها را برای گسترش برنامه‌های خاص هوش مصنوعی جلب کند. این چنین دو مدل دیگر از این مجموعه، با تمرکز بر محتوای خلاقانه طراحی شده‌اند:

  • Nova Canvas برای تشکیل عکس
  • Nova Reel برای تشکیل ویدئو

آمازون بر تدبیرها ایمنی داخلی این مدل‌ها پافشاری کرده و آنها را از طریق سرویس Bedrock AWS در دسترس قرار خواهد داد. دستورالعمل‌هایی نیز برای منفعت گیری از این مدل‌ها انتشار شده که موارد منفعت گیری و محدودیت‌های آنها را اشکار می‌کند. این حرکت آمازون نشان‌دهنده تلاش این شرکت برای تسلط بر بازار در حال رشد هوش مصنوعی و تثبیت جایگاه خود در برابر رقبای بزرگ است.

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

[ad_2]

پست های مرتبط