[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
هانوی پایتخت ویتنام، یکی از آلودهترین شهرهای جهان است که خیابانهایش پر از موتورسیکلتهای بنزینی است. در بین این بحران دوچرخههای برقی بهگفتن گزینهای اقتصادی و دوستدار محیط زیست در حال جلب دقت می باشند. یک راننده تاکسی ۱۹ ساله یکی از افرادی است که به علت آلودگی شدید هوا به دوچرخههای برقی روی آورده است. او میگوید: «بوی بنزین در تقاطعها غیرقابلتحمل است. تنها آرزویم این است که چراغ قرمز را سریع تر رد کنم.»
به نقل از سرویس انرژی رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، اکنون بیشتر از دو سوم آلودگی هوای هانوی ناشی از وسایل نقلیه بنزینی است. دولت ویتنام برنامهریزی کرده تا تا سال ۲۰۳۰، یکچهارم موتورسیکلتهای سرزمین برقی شوند. هرچند در سال ۲۰۲۳ تنها ۹ درصد از موتورسیکلتهای فروختهشده برقی بودند، این رقم سپس از چین در رتبه دوم قرار دارد.
دانشجویان، که ۸۰ درصد کاربران دوچرخههای برقی را راه اندازی خواهند داد، به علت قیمت پایین (نزدیک به ۵۰۰ دلار) و هزینههای نگهداری اندک به این وسایل روی آوردهاند. اما رانندگان مسنتر هم چنان به موتورسیکلتهای بنزینی پایبندند. یکی از آنها میگوید: «میدانم که دوچرخههای برقی برای محیط زیست بهتر می باشند، اما عادت به موتورسیکلت بنزینی برایم راحتتر است.»
استارتاپ Selex با اراعه ایستگاههای معاوضه سریع باتری، راهکاری خلاقانه برای مشکلات شارژ اراعه داده است. این استارتاپ با شرکتهای بزرگی همانند DHL و Lazada همکاری دارد و پشتیبانی میکند رانندگان زمان کمتری برای شارژ باتری صرف کنند. این چنین شرکت VinFast، که توسط ثروتمندترین مرد ویتنام هدایت میبشود، با نصب ۱۵۰ هزار ایستگاه شارژ و راهاندازی تاکسیهای برقی، نقش مهمی در این تحول ایفا میکند.
هرچند مشکلاتی همانند نگرانی از ایمنی باتری و نبوده است فضای کافی برای شارژ در ساختمانها هم چنان وجود دارد، کارشناسان بر این باورند که اندوختهگذاری زیاد تر دولت در زیرساختها و مشوقهایی همانند حذف هزینه ثبتنام میتواند این روال را تسریع کند.
هرچند تحول به سمت دوچرخههای برقی نمیتواند همه مشکلات آلودگی و ترافیک هانوی را حل کند، اما این تحول یک قدم امیدبخش برای داشتن هوایی پاکتر و خیابانهایی خلوتتر است.
دسته بندی مقالات
[ad_2]