[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
در عصر حاضر، تقریباً نیمی از صادرات خدمات جهان از طریق پلتفرمهای دیجیتال انجام میبشود. این روال نشاندهنده تحول عمیق در اقتصاد جهانی است که در آن فناوری اطلاعات نقش محوری اشکار کرده است. اینفوگرافی زیر، ۲۰ صادرکننده بزرگ خدمات دیجیتال در جهان را بر پایه داده های سازمان تجارت جهانی نشان می دهد.
تغییرات جهانی در صادرات دیجیتال
اگرچه کشورهای گسترشیافته هم چنان در صدر صادرات خدمات دیجیتال قرار دارند، اما بازارهای هند و چین رشد چشمگیری داشتهاند. در سال ۲۰۲۳، صادرات خدمات دیجیتال هند به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید که نشاندهنده رشد سالانه ۱۷ درصدی است. همزمان، قیمت صادرات دیجیتال چین در فاصله سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ تقریباً دو برابر شده و به ۲۰۷ میلیارد دلار رسیده است.
تعریف خدمات دیجیتال
خدمات دیجیتال به خدماتی حرف های میبشود که از طریق شبکههای الکترونیکی همانند اپلیکیشنها یا پلتفرمهای دیجیتال مبادله خواهد شد. این خدمات طیف گستردهای از فعالیتها را شامل خواهد شد، از حمایتفناوری اطلاعات گرفته تا پخش رسانه، تحقیق و گسترش و خدمات مالی.


رتبهبندی صادرکنندگان برتر خدمات دیجیتال
ایالات متحده آمریکا
با ۶۴۹ میلیارد دلار صادرات، ایالات متحده پیشتاز جهانی در خدمات دیجیتال است و در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۵.۳ درصد از کل صادرات جهانی را به خود تعلق داده است. نزدیک به دو سوم از صادرات خدماتی آمریکا به طور دیجیتال انجام میبشود.
خدمات مالی با اهمیت ترین قسمت صادراتی آمریکا است و خدمات ابری نیز از سریعترین قسمتهای رو به رشد محسوب میبشود. پیشبینی میبشود پیشرفتهای هوش مصنوعی بتواند صادرات دیجیتال را با دقت به تقاضای بالا، صرفهجویی در هزینهها و افزایش پتانسیل نوآوری، گسترش دهد.

انگلستان در رتبه دوم قرار دارد و بیشتر از ۸۰ درصد از صادرات خدماتی این سرزمین از طریق کانالهای دیجیتال انجام میبشود.
ایرلند یکی از برترین کشورهای صادرکننده خدمات کامپیوتری است. سیاستهای مالیاتی مطلوب این سرزمین علتشده تعداد بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری همانند گوگل، فیسبوک و اپل دفاتر منطقهای اروپایی خود را در این سرزمین مستقر کنند.
این روال مشخص می کند که اقتصاد دیجیتال به شدت در حال تبدیل شدن به محور مهم مبادلات اقتصادی جهانی است و کشورهایی که سریعتر در این حوزه اندوختهگذاری کنند، از مزایای رقابتی بیشتری برخوردار خواهند شد.
دسته بندی مقالات
[ad_2]