[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی است که از قبلهای دور تا به امروز نقش اختصاصیای در معارفه و ترویج کالاها و خدمات داشته است. در ایران نیز از زمانهای زیاد قدیم، تبلیغات به شکلی ابتدایی ولی مؤثر وجود داشته و همگام با تغییرات اجتماعی و فرهنگی، این ابزار گسترش اشکار کرده است.
در این نوشته چطور، نگاهی به قدیمیترین تبلیغهای ایران میاندازیم؛ تبلیغهایی که در زمان خود با روشهای خلاقانه و ابزارهای محدود، مطلب خود را به مخاطبان انتقال میدادند. تصاویر همراه این تبلیغات، سفری تصویری به قبل خواهند می بود و نشان خواهند داد که چطور تبلیغات با زندگی و فرهنگ ایرانیان عجین شده است.
تبلیغ ناسیونال
بیشتر از نیم قرن پیش، شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران با نام تجاری «ناسیونال» فعالیت خود را اغاز کرد. این شرکت با کسب نمایندگی از ناسیونال ژاپن، از همان ابتدا تلاش نمود تا در کنار شرکتهای بزرگ ژاپنی، به بهبود آسایش و رفاه خانوارهای ایرانی پشتیبانی کند. ناسیونال تا این مدت هم در ذهن نسل قدیم ایرانیها خوشنام است.
روغن قو

روغن نباتی قو یکی از قدیمیترین و شناختهشدهترین برندهای روغن خوراکی در ایران است که سالها است در آشپزخانههای ایرانی جایگاه اختصاصیای دارد. این برند با پافشاری بر کیفیت و سلامت محصولات خود، توانسته است مطمعن مصرفکنندگان را جلب کند و به یکی از انتخابهای مهم خانوادهها تبدیل بشود. روغن قو با منفعتگیری از فناوریهای مدرن در تشکیل و بستهبندی، محصولاتی اراعه میدهد که علاوه بر نگه داری طعم و مزه غذا، به سلامتی مصرفکنندگان نیز دقت دارد. قو هم از جمله برندهایی است که خود و تبلیغاتش در ذهن چند نسل از ایرانیها نقش بسته است.
شامپو گلمو

این شامپو با اسم بامزهاش هر چند تبلیغ جذابی داشت، اما امروز هیچ اثری از آن نیست.
صابون گلنار

صابون گلنار یکی از محصولات بهداشتی قدیمی و محبوب در ایران است که به علت کیفیت بالا و قیمت مناسب، در بین خانوادههای ایرانی زیاد مورد استقبال قرار گرفته است. این صابون با فرمولاسیون ساده و طبیعی خود، برای شستوشوی بدن و صورت به کار میرود و به پوست نرمی و لطافت میبخشد. صابون گلنار که زیاد تر با بستهبندی سبز رنگ و عطر خاص خود شناخته میبشود، مدام بخشی از خاطرات مشترک نسلهای گوناگون بوده و به گفتن یکی از نمادهای بهداشت و پاکیزگی در خانههای ایرانی جایگاه اختصاصیای دارد. گلنار یکی از برندهای مجموعه پاکسان است.
کفش بلا


کفش بلا در دیماه ۱۳۴۱ توسط برادران عمیدحضور، که دارای تواناییای ۳۰ ساله در عرصه تجارت کفش بودند، تأسیس شد و در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۴۲ بهطور رسمی به منفعتبرداری رسید. کارخانههای این شرکت در ۲۲ کیلومتری جاده تهران-کرج و در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع واقع شدهاند. محصولات تولیدی این شرکت شامل انواع کفشهای چرمی، کتانی، و چکمههای پلاستیکی و لاستیکی برای مردان، زنان و کودکان است. کفش بلا این سالها نشانی از بلای قدیم ندارد و فقط نامش برای چند فروشگاه کفش باقی مانده است.
صابون عروس

صابون عروس یکی از برندهای معروف و پرطرفدار صابون در ایران است که به علت کیفیت بالا و خاصیت نرمکنندگی پوست، مورد دقت تعداد بسیاری از مصرفکنندگان قرار گرفته است. این صابون با رایحهای ملایم و خوشبو، پوست را به خوبی تمیز کرده و نرمی و لطافت خاصی به آن میبخشد.
چای شهرزاد

در سال ۱۳۴۴، خانواده داریانی برند چای شهرزاد را به گفتن یکی از اولین و اصیلترین برندهای چای در ایران به ثبت رساندند. این عمل، گامی مهم و اولیه در شکلگیری تاریخچهای پرافتخار برای این برند به شمار میآید. چای شهرزاد با دقت به اصالت و تمرکز بر کیفیت، توانست جایگاه اختصاصیای در بین مصرفکنندگان ایرانی به دست آورد و به مرور زمان به یکی از نمادهای چای باکیفیت و سنتی در سرزمین تبدیل بشود.
کنتس ۲۰۰۰
اگر انتظار دارید در اقتصاد التهاب ایران یک اسپری زیر بغل بیشتر از پنجاه سال عمر کند و برند بشود سخت در اشتباهید. این روزها هیچ اثری از کنتس ۲۰۰۰ نیست.
کارخانهٔ شیر پاستوریزه تهران یا همان پگاه

امروز تاثییر از کارخانهٔ شیر پاستوریزه تهران نیست چون این برند زیر بنای مجموعهای شد که ما به نام پگاه میشناسیم.
خروس نشان

روغن نباتی خروس نشان یکی از برندهای قدیمی و پرآوازه روغن در ایران است که سالها در بین خانوادههای ایرانی جایگاه اختصاصیای داشته است. این روزها حلب روغن خروس نشان به گفتن یک یادگاری خرید و فروش میبشود.

تلویزیون بلر یک برند تلویزیون آمریکایی در سالها پیش از انقلاب می بود. این برند به تلویزیون شیک و دردار خود شناخته میشد.
روغن مایع آمریکایی

دور از انتظار است این روزها از این روغن مایع در خود آمریکا هم اشکار بشود. روغنی که سالم می بود و شما را چاق نمیکرد.
پپسی گیلکی!

اگر این روزها برای پپسی مطرح ایرانی به هوش مصنوعی دستور تصویرسازی میدهد یک روزی پپسی خودش تبلیغ گیلکی در ایران چاپ میکرد.
شامپو پاوه

باورتان نمیبشود اگر بگوییم شامپو پاوه تا همین چند سال پیش در بازار اشکار میشد. با این همه به نظر میرسد این شامپو هم از دور خارج شد.
مایع ظرفشویی جام

مایع ظرفشویی جام یکی از قدیمیترین و محبوبترین برندهای مایع ظرفشویی در ایران است که سالها در خانههای ایرانی برای شستوشوی ظروف مورد منفعت گیری قرار گرفته است. این برند به علت قوت تمیزکنندگی بالا، توانایی در از بین بردن چربیها و لکههای سخت، و این چنین داشتن رایحهای خوشبو و ملایم، توانسته است جایگاه اختصاصیای در بین مصرفکنندگان اشکار کند. جام تا این مدت هم از همین رنگبندی منفعت گیری میکند.
کسبوکار خود را با اندوخته کم اغاز کنید
به زمان محدود
دسته بندی مقالات
مقالات کسب وکار
مقالات تکنولوژی
مقالات آموزشی
سلامت و تندرستی
[ad_2]