[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
بابک زنجانی روز قبل با کاری غیرمنتظره ۳۰۰ دستگاه تاکسی برقی متعلق به شرکت داتوان را داخل خیابانهای تهران کرد. گزارشهای منتشرشده در شبکه اجتماعی ایکس مشخص می کند که این خودروها در بزرگراه همت رویت شدهاند و تصاویر منتشرشده حاکی از اغاز حرکت آنها از حوالی برج میدان جهان کودک است.
به نقل از سرویس داخلی رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، این عمل در شرایطی انجام شده که بانک مرکزی پیشتر به صراحت اظهار کرده می بود زنجانی و شرکت وابسته به او هیچ مجوزی برای فعالیت در حوزه حملونقل یا خدمات اقتصادی ندارند و او تا این مدت بدهیهای سنگین خود را به طور کامل تسویه نکرده است. به همین علت تعداد بسیاری از تحلیلگران این نمایش خیابانی را واکنشی مستقیم به موضعگیری مقامهای پولی سرزمین برسی میکنند.
زنجانی همزمان با این عمل در صفحه خود در ایکس مطلبی انتشار کرد و مدعی شد که داتوان تصمیم دارد با منفعت گیری از ۴۵ هزار دستگاه تاکسی مدل BZ3X و چانگان، ناوگان حملونقل هوشمند خود را در استانهای گوناگون سرزمین راهاندازی کند. او پافشاری کرده می بود که فعالیت این ناوگان ابتدا از تهران، کرج و اصفهان اغاز خواهد شد و سپس به دیگر شهرها گسترش اشکار میکند. این نخستین بار نیست که زنجانی درمورد پروژه تاکسیهای برقی داتوان سخن بگویید میکند. او پیشتر در هفدهم خرداد، ساعاتی بعد از انتشار کردن خبر دستگیری قاتل الهه حسیننژاد، این نوشته را دستاویز تبلیغ برای سرویس خود قرار داده می بود تا بر گسترش احتمالی ناوگانش اصرار کند.
با وجود تبلیغات گسترده زنجانی، عکس العمل مقامهای رسمی مشخص می کند که این فعالیتها مورد تایید نهادهای قانونی نیست. نوزدهم تیرماه، مصطفی قمریوفا رئیس روابط عمومی بانک مرکزی در عکس العمل به ادعاهای او در شبکههای اجتماعی نوشت که شرکت مورد اشاره هیچ مجوز اقتصادی ندارد و او باید به جای فریب افکار عمومی بدهیهای کلان خود به بیتالمال را پرداخت کند. این موضعگیری صریح، زنجانی را در موقعیت سختی قرار داد و به نظر میرسد حرکت تازه خودروهای داتوان در خیابانهای تهران پاسخی نمایشی به همین انتقادات بوده باشد. از نظر دیگر تا این مدت اشکار نیست سرنوشت این خودروها چه خواهد شد و آیا عملا داخل چرخه حملونقل عمومی سرزمین خواهد شد یا خیر.
نوشته تاکسیهای اینترنتی و هوشمند در هفتههای تازه به یکی از مباحث جنجالی مدیریت شهری تهران تبدیل شده است. امروز نیز رئیس شورای شهر تهران در عکس العمل به انتقادهای اتاق اصناف از راهاندازی تاکسی اینترنتی شهرزاد اظهار کرد که حملونقل شهری یک فعالیت صنفی محسوب نمیبشود و باید زیر نظر سازمان تاکسیرانی انجام بشود. او این چنین اصرار کرد رانندگان این چنین ناوگانهایی باید کاملا شناختهشده باشند و مسئولیت قیمتگذاری خدمات حملونقل عمومی فقط بر مسئولیت شورای شهر است نه شرکتهای خصوصی. این سخنان مشخص می کند که او گفت و گو بر سر تاکسیهای اینترنتی از خیابان بهشت تا میدان ونک هم چنان ادامه دارد و ابعاد پیچیدهتری به خود گرفته است.
دسته بندی مقالات
[ad_2]