[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
شرکت Vivo با رونمایی از تازه ترین نسخه رابط کاربری خود OriginOS 6 به نظر میرسد که به طور کامل از زبان طراحی تازه اپل موسوم به Liquid Glass که در iOS 26 معارفه شد کپیبرداری کرده است. شباهتهای بین این دو سیستمعامل به قدری زیاد و آشکار است که فراتر از یک الهام ساده به نظر میرسد و تقریباً همه جنبههای بصری از آیکونهای گرد و پوششهای مات شیشهای گرفته تا داک شناور و تصاویر بعدعرصه پویا را در بر میگیرد.
به نقل از قسمت اخبار موبایل رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اگرچه Vivo در معارفه این سیستمعامل بر مفاهیمی چون روان بودن و حرکت بدون زحمت پافشاری کرده است اما نمیتوان شباهت انکارناپذیر آن به iOS 26 را نادیده گرفت به خصوص در قسمت صفحه قفل یا Lock Screen. این نوشته بار دیگر نشاندهنده نفوذ عمیق فلسفه طراحی اپل بر کل صنعت موبایل است حتی با وجود این که طراحی Liquid Glass بعد از اراعه به علت برخی مشکلات کاربردی با انتقاداتی نیز روبه رو شده می بود.
تشابهات بین این دو سیستمعامل در جزئیات فنی نیز کاملاً مشهود است. OriginOS 6 از همان افکت تاری نیمهشفافی منفعت گیری میکند که اپل در سراسر iOS 26 برای اعلانها ویجتها و منوها به کار برده است. آیکونهای نرم و گوشهگرد که به امضای رابط کاربری اپل تبدیل شدهاند تقریباً به طور کامل در تازه ترین محصول نرمافزاری Vivo بازتولید شدهاند.
علاوه بر این داک شناور و لایههای رابط کاربری که با تشکیل سایههای ظریف حس عمق و توهم شیشهای بودن را القا میکنند به طور مشترک در هر دو پلتفرم دیده خواهد شد. حتی تصاویر بعدعرصه متحرک که به نور و حرکت عکس العمل نشان خواهند داد و به نمایشگر سیالیت بصری میبخشند نیز یکی دیگر از ویژگیهای مشترک است.
مرکز کنترل بازطراحیشده Vivo با دکمههای دسترسی سریع و اسلایدرها نیز از نظر فاصلهگذاری شفافیت و گرادیان رنگی شباهت غیرقابل انکاری به Control Center اپل دارد و این کپیبرداری در صفحه قفل و گزینههای سفارشیسازی آن به اوج خود میرسد.
این رویکرد سوالهای جدی را در رابطه مرز بین الهام و پیروی در صنعت رقابتی تلفنهای هوشمند نقل میکند. در حالی که شرکتها به طور معمول ایدههای یکدیگر را قرض گرفته و بهبود میبخشند سطح شباهت بین iOS 26 و OriginOS 6 از یک الگوبرداری سطحی فراتر رفته است. این قضیه این سوال را تشکیل میکند که آیا این یک همگرایی طبیعی در روندهای طراحی است یا یک تلاش به عمد از سوی Vivo برای منفعتبرداری از جذابیت بصری تازه اپل.
برای Vivo این عمل میتواند یک تصمیم استراتژیک برای ترقی کیفیت فهمیدن شده از دستگاههایش باشد. با این حال این چنین رویکردی این ریسک بزرگ را نیز به همراه دارد که اگر این تغییرات ظاهری با نوآوریهای معنادار و کاربردی در لایههای زیرین همراه نباشد این شرکت به نداشتن اصالت متهم بشود و در نهایت اشکار خواهد شد که آیا این حرکت جسورانه Vivo آغازگر یک تحول بزرگ در هویت بصری صنعت موبایل خواهد می بود یا خیر.
دسته بندی مقالات
[ad_2]