[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
تحقیقات تازه نشان داده است که برخلاف باور عمومی مبنی بر زیان اور بودن صفحه نمایش برای کودکان زیر سه سال، منفعت گیریی هوشمندانه از فناوری دیجیتال میتواند تاثییر مثبتی بر رشد و گسترشی این گروه سنی داشته باشد.
به نقل از دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، مطالعهای گسترده که با همکاری چندین دانشگاه بریتانیایی انجام شده است، به بازدید نحوهی تعامل کودکان زیر سه سال با دستگاههای هوشمند و اپلیکیشنهای گوناگون پرداخته است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که کودکان نه تنها با این فناوریها تعامل برقرار میکنند، بلکه از طریق آنها تواناییهای زبانی، شناختی و اجتماعی خود را نیز تحکیم میکنند.
کودکان از طریق تماشای ویدئو، گوش دادن به موسیقی و تعامل با اپلیکیشنهای آموزشی، کلمات و عبارات جدیدی یاد میگیرند و تواناییهای زبانی خود را بهبود میبخشند. این چنین تعامل با فناوریهای دیجیتال، به کودکان پشتیبانی میکند تا تواناییهای حل قضیه، تفکر انتقادی و خلاقیت خود را گسترش دهند. تماسهای ویدیویی با اعضای خانواده و دوستان، به کودکان پشتیبانی میکند تا تواناییهای اجتماعی خود را تحکیم کرده و ارتباطات نیرومندتری برقرار کنند.
تعداد بسیاری از اپلیکیشنها و بازیهای طراحی شده برای کودکان، به طوری طراحی شدهاند که ضمن سرگرم کردن کودک، به او مفاهیم جدیدی را نیز آموزش دهند. با وجود مزایا فناوری دیجیتال، تعداد بسیاری از والدین دلواپس منفعت گیریی بیشتر از حد کودکان از دستگاههای هوشمند می باشند. محققان پیشنهاد میکنند که والدین به جای منع کامل منفعت گیری از فناوری، بر نحوهی منفعت گیریی کودکان نظارت داشته باشند و زمان مشخصی را برای این فعالیت در نظر بگیرند. این چنین، والدین باید به جستوجو اپلیکیشنها و بازیهایی باشند که مناسب سن و مرحلهی رشد کودک باشد.
فناوری دیجیتال میتواند ابزاری قوی برای رشد و گسترشی کودکان باشد. با این حال، منفعت گیری از این فناوری باید با برنامهریزی و نظارت والدین همراه باشد تا از اثرات منفی آن جلوگیری بشود. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.
دسته بندی مقالات
[ad_2]