[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
طی سال قبل، گوگل با اظهار باور به آیندهی جستجو با هوش مصنوعی، قدمهایی بلند در این عرصه برداشته است. به نظر میرسد این آینده اکنون فرا رسیده است. گوگل در حال راهاندازی «بازدیدهای هوش مصنوعی» (که پیشتر با گفتن «تواناییی جستجوی تولیدی» یا SGE شناخته میشد) برای کاربران ایالات متحده است و به زودی در سراسر جهان اراعه خواهد کرد. به زودی میلیاردها کاربر گوگل خلاصهای تشکیلشده توسط هوش مصنوعی را در بالای تعداد بسیاری از نتایج جستجوی خود مشاهده خواهند کرد. این تنها اغاز تحول ماهیت جستجو با هوش مصنوعی است که میتواند دنیای سئو سایت ها را تحول دهد.
خانم «لیز رید» (Liz Reid) مدیر تازه قسمت جستجوی گوگل که چندین سال تازه را صرف گسترشی قسمتهای مرتبط با جستجوی هوش مصنوعی کرده است، میگوید: «با ظهور هوش مصنوعی تولیدی، گوگل قادر است قسمت بیشتری از فرایند جستجو را برای کاربران برعهده بگیرد. این قابلیت میتواند قسمتهای دشوار جستجو را مدیریت کند و به کاربران امکان دهد روی قسمتهای مورد علاقهشان برای انجام کارها یا کاوشهای شوقانگیز تمرکز کنند.»
به نقل از سرویس تجارت الکترونیک آژانس خبر فناوری تکنا، خانم رید فهرستی از ویژگیهای تازه را اراعه میدهد که برای تحقق این مقصد در نظر گرفته شدهاند. این ویژگیها روز سهشنبه در کنفرانس گسترشدهندگان I/O به طور عمومی اظهار شدند.
یکی از این قابلیتهای کلیدی، «بازدیدهای هوش مصنوعی» است که هدفش اراعهی برداشتی کلی از جواب به سوال کاربر به همراه لینکهایی به منبع های برای اطلاعات زیاد تر است. این چنین، قابلیت جدیدی در ابزار Lens گوگل برای جستجو با ضبط ویدیو وجود دارد. ابزاری تازه برای برنامهریزی سفر یا برنامهی غذایی بر پایه یک سوال واحد طراحی شده است. یک روش تازه مبتنی بر هوش مصنوعی برای سازماندهی خود صفحه نتایج وجود دارد. این روش به طوری عمل میکند که در زمان جستجوی رستورانهای یک شهر تازه، بدون نیاز به خواست مجدد، لیستی از رستورانهای مناسب برای قرار شبانه و رستورانهای مناسب برای جلسات کاری به کاربر اراعه دهد.
این رویکرد گوگل را میتوان به گفتن «هوش مصنوعیسازی» کامل جستجو توصیف کرد. گوگل از هوش مصنوعی قوی خود با نام «جمینی» برای فهمیدن نوشته جستجوی کاربران، صرف نظر از نوع آن (تایپ، سخن بگویید، عکس یا فیلم) منفعت گیری میکند. این هوش مصنوعی از یک مدل تخصصی تازه برای خلاصهسازی وب و نمایش جواب به کاربر منفعت میبرد. دلنشین دقت است که جمینی حتی در طراحی و پر کردن صفحه نتایج نیز نقش دارد.
با این حال، خانم رید پافشاری میکند که هر جستجویی به این اندازه به هوش مصنوعی نیاز ندارد و هر جستجویی آن را دریافت نخواهد کرد. «اگر فقط میخواهید به یک URL خاص بروید، برای مثالً «والمارت» را جستجو میکنید و میخواهید به walmart.com برسید. در این نوع جستجوها، افزودن هوش مصنوعی واقعاً سودمند نیست.» به نظری خانم رید، جمینی در شرایط پیچیدهتری که طبق معمولً نیازمند انجام چندین جستجو می باشند یا اصلاً به گوگل ارجاع داده نمیشوند، زیاد مفیدتر خواهد می بود.
یکی از مثالهای مورد علاقهی خانم رید، جستجوی محلی است. (این مورد در هوش مصنوعی زیاد رایج است، چون بازدید حجم بسیاری از لیستها و نظرات شبیه برای یافتن گزینهی واقعاً خوب میتواند دشوار باشد.) او میگوید با جمینی، «میتوانیم کارهایی همانند «بهترین استودیوی یوگا یا پیلاتس در بوستون با امتیاز بالای چهار ستاره و حداکثر نیم ساعت پیادهروی از بیکن هیل اشکار کنید» را انجام دهیم.» وی ادامه میدهد که احتمالا کاربران به جزئیاتی در رابطه بهترین پیشنهادها برای افراد مبتدی نیز نیاز داشته باشند. «به این علت، میتوانید اطلاعاتی را که از طریق Knowledge Graph و وب با هم ترکیب شدهاند، به دست آورید و آنها را گرد هم آورید.»

همانطور که گفتیم، ترکیب Knowledge Graph (گراف دانش) و هوش مصنوعی، ابزارهای جستجوی قدیمی و تازه گوگل، برای خانم رید و تیمش اهمیت اختصاصیای دارد. برخی از جستجوها همانند نتایج ورزشی، مشکلی حل شده به حساب میآیند. خانم رید میگوید: «اگر واقعاً فقط به جستوجو نتیجه هستید، این محصول به خوبی کار میکند.» در این مورد، کار هوش مصنوعی جمینی این است که مطمعن حاصل کند بدون دقت به این که چه مقدار شگفت به جستوجو نتیجه میگردید، آن را دریافت کنید. او ادامه میدهد: «میتوانیم به گسترش انواع سؤالاتی فکر کنیم که بتوانند نتایج ورزشی را به درستی نمایش دهند، اما هم چنان به جستوجو همان دادههای ورزشی معتبر هستیم.»
بدست آوردن اطلاعات دقیق، کل ماجرای موتورهای جستجو همانند گوگل است. خانم رید میگوید بخشی از انگیزه برای تشکیل مدل تازه جمینی مخصوص جستجو، تمرکز بر صحت اطلاعات بوده است. او میگوید: «در هر مدل زبانی، تعادلی بین خلاقیت و حقیقت وجود دارد. ما واقعاً میخواهیم این اعتدال را به سمت حقیقت سوق دهیم.» احتمالا «بازدیدهای هوش مصنوعی» سرگرمکننده یا دلنشین نباشند، اما در نتیجه، امکان پذیر بتوانند جوابهای دقیقتری اراعه دهند. (با این حال، هیچ مدلی بینقص نیست و گوگل مطمئناً با مشکلات بسیاری از «توهمات» و «بازدیدهای کاملاً غلط» روبه رو خواهد شد.)
با ورود هوش مصنوعی به حوزهی جستجو، محصولاتی همانند Perplexity و Arc مورد انتقاد قرار گرفتهاند، چرا که این محصولات وب را برای خلاصهسازی و دستهبندی محتوا بازدید میکنند، بدون این که کاربران را به منبع های مهم اطلاعات هدایت کنند. خانم رید میگوید این یک اعتدال دشوار اما مهم است و یکی از راههایی که گوگل تلاش میکند کار درست را انجام دهد، این است که به سادگی برای برخی موضوعات خاص، «بازدیدهای هوش مصنوعی» را فعال نکند. اما او این چنین قانع شده است و میگوید دادههای اولیه نشان خواهند داد که این روش تازه جستجو در واقع تبدیل کلیکهای زیاد تر روی وبسایتهای باز (Open Web) خواهد شد. او میگوید: «مطمئناً این روش امکان پذیر محتوای کمقیمت را تضعیف کند، اما اگر به لینکها به گفتن عمیقتر شدن در نوشته نگاه کنید، وبسایتهایی که کار بسیارای در اراعه دیدگاه، جزئیات، توانایی یا تخصص انجام خواهند داد، هم چنان مورد دقت کاربران خواهند می بود.» او اشاره میکند که به اختصاصی کاربران جوان همیشه به جستوجو دیدگاه انسانی در رابطه سوال خود می باشند و میگوید ماموریت گوگل هم چنان اراعه این دیدگاه به آنها است.
در طول زیاد تر دهه قبل، گوگل تلاش کرده است روش جستجوی شما را تحول دهد. این کار با یک کادر برای تایپ کردن کلمات کلیدی اغاز شد؛ اما اکنون گوگل میخواهد به موجودی همهدان تبدیل بشود که بتوانید به هر روشی که میخواهید از آن سوال سوال کنید و جوابها را به هر روشی که برای شما مفیدتر است، دریافت کنید. خانم رید میگوید: «شما غنا و ثروت اطلاعات را افزایش میدهید و به مردم اجازه میدهید سوالات طبیعی خود را بپرسند.» برای گوگل، این ترفند علتمیبشود افراد بیشتری سوالات بیشتری بپرسند و این نوشته، درآمد گوگل را هم زیاد تر میکند. برای کاربران، این میتواند به معنی یک روش کاملاً تازه برای تعامل با اینترنت باشد: تایپ کمتر، تبهای کمتر و گپ زدن زیاد زیاد تر با یک موتور جستجو.
دسته بندی مقالات
[ad_2]
منبع