[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو
آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) در حال بازدید ۶ مطرح تازه برای هواپیماهای بدون سرنشین عمود پرواز و فرود (VTOL) با قابلیت حمل سلاح است. آزمایشهای پروازی این پرندههای تازه برای اغاز سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. این جنگندههای سبکوزن بدون سرنشین قادر به حمایتاز مأموریتهای نظامی متعارف بوده و راهاندازی و بازیابی آنها آسانتر خواهد می بود.
به نقل از سرویس هوافضا آژانس اخبار فناوری تکنا، برنامهی گسترش یافتهی پرتاب و بازیابی هواپیما بدون زیرساخت (ANCILLARY) متعلق به DARPA در حال گسترشی نسل جدیدی از سیستمهای هوایی بدون سرنشین (UAS) بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح است. این پروژه به طور خاص بر روی گسترشی هواپیماهای X متمرکز است که توانایی برخاست و فرود عمودی (VTOL) شبیه بالگردها را داشته و قابلیت فعالیت از روی ناوهای هواپیمابر را دارا باشند.
هواپیمای X یک طبقهبندی است که توسط وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) برای هواپیماهای آزمایشی پیشرفته تعلق داده شده است. مثالهای برجستهی قبلی این طبقهبندی شامل Bell X-1 – اولین هواپیمای سرنشیندار که شدت صوت را در پرواز افقی شکسته است – و X-15 میبشود که رکوردهای قابل توجهی را در حوزهی هوافضا به ثبت رسانده است. قابلیت VTOL این پرندهها نیاز به باند فرود را رفع میکند و امکان راهاندازی آسانتر آنها را فراهم میآورد. DARPA این چنین در نظر دارد تا این هواپیماهای X قابلیت فعالیت در شرایط آب و هوایی نامساعد و بدون نیاز به تیم زمینی یا زیرساخت حمایترا داشته باشند. این ویژگی جهت افزایش انعطافپذیری عملیاتی آنها در طیف گستردهای از محیطهای رزمی خواهد شد.
دارپا امیدوار است تا این پرندههای تازه بتوانند از شناورهای نیروی دریایی ایالات متحده برای شناسایی اهداف فراتر از خط دید آنها حمایتکنند. با این حال در بیانیه مطبوعاتی انتشار شده در تاریخ ۲۲ مه، به علاقهی دیگر نیروهای نظامی ایالات متحده شامل نیروی زمینی، نیروی هوایی، گارد ساحلی و فرماندهی عملیات اختصاصی به این برنامه نیز اشاره شده است.
دستیابی به قابلیت VTOL از طریق راه حلهای مختلفی مقدور است. برای نمونه مطرح اراعهشده توسط سیکورسکی که با نیروی باتری کار میکند، در زمان برخاست همانند یک بالگرد با ملخهای رو به بالا عمل کرده و سپس برای پرواز افقی، شبیه هواپیما، به سمت جلو متمایل میبشود. در روبه رو، شرکت Karem Aircraft یک مطرح مبتنی بر سوخت سنگین با یک روتور قابلشیب اراعه کرده است که امکان پرواز مستقیم و شناور ماندن عمودی را فراهم میآورد. این روتور در حالت افقی برای پیشرانش پرنده با شدت بالا مورد منفعت گیری قرار میگیرد.
دارپا در نظر دارد تا در سالهای آینده منفعت گیری از سیستمهای هوایی بدون سرنشین (UAS) را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. ابعاد کوچک و وزن کم هواپیماهای X برنامهی ANCILLARY این امکان را به نیروی دریایی میدهد تا تعداد بیشتری از آنها را نسبت به بالگردها در ناوگان خود جای دهد. این چنین راهاندازی این پرندهها مستقیماً از عرشهی ناو، بدون نیاز به تجهیزات تخصصی بر خلاف هواپیماهای بدون سرنشین متعارف و سیستمهای هوایی بدون سرنشین جاری نیروی دریایی مقدور خواهد می بود.
استیو کومادینا در بیانیه مطبوعاتی این آژانس گفت: «مجریان مطرحهای این پروژه در حال بازدید راه حلهای نوآورانهای برای افزایش ظرفیت حمل بار، برد و پایداری این سیستمهای هوایی بدون سرنشین کوچک پرتابشونده از کشتی می باشند. این راه حلها شامل پیکربندیهای تازه، پیشرانههای نوین و سیستمهای کنترل پیشرفته میباشند. حذف نیاز به زیرساختهای اختصاصی نیز یکی دیگر از اهداف کلیدی این برنامه است.»
دسته بندی مقالات
[ad_2]