عدم شفافیت اقتصادی مانع رشد مطلوب تجارت الکترونیک در کشور است

سعید محمدی


نایب‌رئیس انجمن تجارت الکترونیک اعتقاد دارد ایران زمانی در شکل‌گیری تجارت الکترونیک در خاورمیانه بسیار پیشرو بود. با این حال به باور محمدی، دلایلی مانند عدم شفافیت موجب شده تا رشد تجارت الکترونیک در ایران سرعت مطلوبی نداشته باشد.

«سعید محمدی»، نایب‌رئیس انجمن تجارت الکترونیک، در همایش روز ملی تجارت الکترونیکی اظهار داشت تجارت الکترونیک در ایران می‌تواند روزهای درخشانی داشته باشد: «رشد شرکت‌های این حوزه در دهه هشتاد رشد خیلی بالایی بود و از میانگین صنعت و تجارت در کشور بالاتر بود. ایران در شکل‌گیری تجارت الکترونیک، در منطقه خاورمیانه خیلی پیشرو بود.»

او با اشاره به اینکه در آن زمان در کشورهایی همچون مصر، ترکیه و عربستان شاهد هیچ فعالیتی در این حوزه نبودیم، گفت: «استعدادهای زیادی در حوزه تجارت الکترونیک در کشور ما وجود دارد. در حال حاضر بیش از صد هزار فروشگاه اینترنتی فعال در کشور داریم که در هیچ صنعت دیگری، شاهد این حجم فعال اقتصادی و رقابت نیستیم. به لحاظ عمق تکنولوژی و دانش فنی، شرکت‌های ایرانی از بزرگترین مجموعه های مشابه در منطقه، بسیار جلوتر هستند. این‌ها نشان می‌دهد پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد. بخش زیادی از خرده فروشی در دنیا به خرده فروشی آنلاین رسیده اما در ایران در این زمینه چندان خوب عمل نکردیم و تنها ۴ درصد خرده فروشی در کشور به معاملات آنلاین انجامیده است. این عدد در ترکیه ۲۰ درصد است.»

ادامه مطلب
اچ‌پی به‌زودی از «سبک‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ 14 اینچی جهان» رونمایی می‌کند

محمدی با طرح این سؤال که چرا با وجود پتانسیل‌ها و زیرساخت‌ها و جمعیتی که از تجارت الکترونیک استقبال می‌کند، خرده فروشی اینترنتی در ایران هنوز خیلی موفقیت نداشته است، گفت:

«اقتصاد غیرشفاف در کشور یکی از این عوامل است چرا که خرده فروشی آنلاین نیازمند یک اقتصاد کاملا شفاف است. خیلی از پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی نمی‌توانند کالاهای تنظیم بازار را عرضه کنند چون کسی به آنها جنس نمی‌فروشد که این موضوع هم به همین دلیل ساختار غیرشفاف است.»

رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالا باور دارد مشکل سرمایه‌گذاری نیز در ایران وجود دارد که باعث شده است تجارت الکترونیک نتواند آن‌طور که باید، رشد کند‌: «تنها در پلتفرم ترندیول ترکیه ۲.۵ میلیارد دلار در یک راند سرمایه گذاری شده است اما این عددها در ایران وجود ندارد با وجود اینکه کشور پهناورتر و با جمعیت بیشتری داریم. این مشکل با اقداماتی مثل بورسی شدن و… شاید بتواند تا حدی حل شود.»

ادامه مطلب
اولین گزارش پایداری فناپ انتشار شد

به اعتقاد محمدی بخش شفاف تجارت الکترونیک نمی‌تواند با بخش غیرشفاف رقابت کند: «عدم توان عرضه کالاهایی که در پلتفرم های شفاف امکان عرضه آن نیست ولی در برخی جاها که شفاف نیستند، عرضه می‌شود. با حل این موانع می‌توان امیدوار بود تا چند سال آینده سهم تجارت الکترونیکی کشور به ۲۰ درصد برسد.»



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها