قرص لوراتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

لوراتادین


قرص لوراتادین (Loratadine ) نوعی آنتی‌هیستامین است که از علائم حساسیت همانند خارش چشم، عطسه، آبریزش بینی یا کهیر پیشگیری یا آنها را درمان می‌کند. این دارو که بدون نسخه در دسترس است، خواب‌آور نیست و اگر مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی هستید، باید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. این دارو همانند تعداد بسیاری از داروهای دیگر عوارضی همراه دارد.

برخی از افراد با مصرفش دچار سردرد و حس خستگی خواهد شد. مصرف هم‌زمان لوراتادین با برخی از داروها همانند سایمتدین هم تداخلاتی تشکیل می‌کند. در این مقاله، به‌طور کامل از این قرص، نام و اشکال حاضر در بازار، عوارض، کاربردها و منفعت گیری از آن در موقعیت‌های گوناگون همانند بارداری خواهیم او گفت.

برای خواندن این مقاله به نزدیک به ۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

قرص لوراتادین یا کلاریتین چیست؟

لوراتادین از دسته داروهای آنتی هیستامین است که از علائم آلرژی یا همان حساسیت جلوگیری می‌کند و در صورت دچارشدن به قرمزی پوست، خارش چشم، عطسه و گرفتگی یا آبریزش بینی و ابراز کهیر روی پوست از آن منفعت گیری می‌بشود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
۵ مکمل غذایی که دانشمندان برای افزایش عمر پیشنهاد می‌کنند

نحوه کارکرد لوراتادین چطور است؟ این ماده با مسدودکردن هیستامین عمل می‌کند؛ منظور همان ماده‌ای است که در طی یک عکس العمل آلرژیک توسط بدن آزاد می‌بشود.

در واقع، وقتی که به ماده‌ای حساسیت دارید، هیستامین ترشح می‌بشود. این دارو با نام تجاری کلاریتین (Claritin) هم در دسترس است و بدون نسخه به فروش می‌رسد.

چه افرادی می‌توانند از این دارو منفعت گیری کنند؟ بزرگسالان و کودکان ۲ سال و بالاتر می توانند داروی لوراتادین را مصرف کنند. لوراتادین در عرض یک ساعت بعد از مصرف کاملا تاثییر می‌کند و  تأثیر آن ۲۴ ساعت باقی می‌ماند.

کاربرد و مصرف

قرص لوراتادین برای درمان چه بیماری‌ها و مشکلاتی مصرف می‌بشود:

  • تب یونجه
  • ورم ملتحمه (قرمزی، خارش چشم)
  • اگزما
  • کهیر
  • عکس العمل به نیش حشرات
  • برخی از آلرژی‌های غذایی

قرص لوراتادین برای سرماخوردگی و افت عوارضش همانند آبریزش یا گرفتگی بینی، خارش چشم، بینی و گلو کاربرد دارد. سرفه ناشی از ترشح مخاط در دوران سرماخوردگی هم با لوراتادین بهبود اشکار می‌کند.

لوراتادین مخاط بینی را خشک می‌کند، به این علت می‌تواند به افت این نوع سرفه پشتیبانی کند. اما دور از انتظار است که دیگر علل سرفه را درمان کند. رابطه‌ای بین اثرگذاری مثبت انواع آنتی‌هیستامین همانند لوراتادین و افسردگی هم وجود دارد.

اشکال دارویی لوراتادین

لوراتادین به شکل‌های گوناگون در بازار در دسترس است:

  • قرص، جویدنی
  • قرص معمولی
  • شربت لوراتادین
  • کپسول لوراتادین ژله‌ای
  • محلول خوراکی

لوراتادین پماد هم دارد و برای درمان مشکلات پوستی ناشی از الرژی همانند کهیر هم به گفتن داروی حساسیت منفعت گیری می‌بشود. برای مشکلات گوناگون از جمله ابراز بثورات پوستی باید تحت نظر متخصص پوست، عمل به مصرف داروهایی نظیر این مورد کنید.

ادامه مطلب
کولین؛ همه‌چیز درمورد این ماده مغذی حیاتی برای بدن

دوز و نحوه مصرف

قرص لوراتادین ۱۰ برای چیست؟ لوراتادین به طور قرص ۱۰ میلی‌گرمی و به گفتن دارویی مایع (با برچسب ۵ میلی گرم/۵ میلی لیتر یا ۱ میلی گرم/۱ میلی لیتر) اراعه می‌بشود.

دوز معمول در بزرگسالان ۱۰ میلی گرم یک بار در روز است. لوراتادین برای کودکان چطور تجویز می‌بشود؟ پزشک از وزن یا سن کودک شما برای تعیین دوز مناسب منفعت گیری می‌کند. حالت لوراتادین و تداخل با غذا چطور است؟ می‌توانید لوراتادین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

اوردوز با لوراتادین

لوراتادین به طور کلی بی‌خطر است. اگر آن را بیشتر از حد مصرف کنید،  گمان ابراز مشکلی جدی زیاد نیست. بااین‌حال، اگر فکر می‌کنید بیشتر از حد از این دارو مصرف کرده‌اید، با اورژانس تماس بگیرید.

بهترین زمان مصرف

لوراتادین هر چند ساعت باید مصرف بشود؟ امکان پذیر، فقط در روزی نیاز به مصرف قرص لوراتادین برای از بین بردن آبریزش بینی یا عوارض سرماخوردگی و… داشته باشید که علائم دارید. به گفتن مثال، اگر در معرض محرک‌هایی همانند موی حیوانات قرار گرفته‌اید. بعضی اوقات هم برای جلوگیری از علائمی همانند تب یونجه در بهار و تابستان نیاز به مصرف منظم آن خواهید داشت.

تلاش کنید لوراتادین را تقریباً در یک ساعت معین هر روز مصرف کنید. وقتی را انتخاب کنید که به راحتی برای می‌سپارید.

نگهداری از لوراتیدین

قرص لوراتادین باید:

  • دور از دسترس اطفال نگه داشته بشود.
  • در دمای اتاق بین ۲ تا ۳۰ سانتیگراد نگهداری بشود.
  • از رطوبت دور بماند.
ادامه مطلب
۶ عادت که قبل از شروع ورزش باید ترک کنید!

عوارض لوراتیدین چیست؟

همانند همه داروها، لوراتادین هم می‌تواند عوارض جانبی تشکیل کند، اگرچه عوارض در همه افراد دیده نمی‌بشود. از عوارض جانبی  دارو باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خواب آلودگی در درصد اندکی از افراد
  • خشکی دهان
  • سردرد
  • خستگی

چه افرادی نباید منفعت گیری کنند؟

لوراتادین برای برخی افراد مناسب نیست. برای مطمعن از بی‌خطر بودن آن برای شما، قبل از مصرف لوراتادین به پزشک یا داروساز خود خبر دهید. در این حالت‌ها نمی‌توانید قرص لوراتادین یا اشکال دیگر آن را منفعت گیری کنید:

  • نارسایی شدید کبدی دارید.
  • دچار حساسیت به مواد افزودنی غذایی هستید.
  • مبتلا به صرع یا بیماری فرد دیگر هستید که شما را در معرض خطر تشنج یا دعوا قرار می‌دهد.
  • به مواد و ترکیبات آن حساسیت دارید یا سابقه حساسیت به برخی داروهای دیگر را داشته‌اید.

موارد احتیاط لوراتیدین چیست؟

چه افرادی باید در مصرف قرص لوراتادین دقت به‌خرج بدهند:

  • افرادی که به محتویات دارو حساسیت دارند.
  • مبتلایان به فنیل کتونوری.
  • بیماران کبد و کلیه.

اگر به لوراتادین یا دزلوراتادین (کلارینکس) حساسیت دارید، نباید این دارو را مصرف کنید. همه دستورالعمل‌های روی برچسب و بسته داروی خود را جستوجو کنید. برخی از اشکال جویدنی لوراتادین امکان پذیر حاوی فنیل‌آلانین باشند.

ادامه مطلب
ایلئوستومی؛ عوارض و مراقبت‌های سپس از عمل

اگر فنیل کتونوری (PKU) دارید، قبل از منفعت گیری از این اشکال لوراتادین با پزشک خود سخن بگویید کنید. در صورتی که بیماری کبدی یا کلیوی دارید هم قبل از مصرف این دارو از پزشک یا داروساز سوال کنید.

یکی از بهترین راه حلها برای مراجعه به پزشکان و زمان‌گرفتن از آنها، منفعت گیری از سامانه نوبت دکتر در سایت دکتردکتر است. با این روش، پزشکان را شناسایی کنید و برای مشورت، سوال مشکلات و درمان حالت‌های گوناگون با آنها عمل کنید.

تداخلات دارویی لوراتیدین چیست؟

دیگر داروها امکان پذیر با لوراتادین تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. داروهای سرماخوردگی یا آلرژی هم می‌توانند با قرص لوراتادین تداخل اشکار کنند.

 اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد غیرقانونی منفعت گیری می‌کنید، هم باید حواستان به تداخلاتشان با این دارو باشد.

مصرف لوراتادین در بارداری و شیردهی چطور است؟

لوراتادین را می‌توان در بارداری مصرف کرد. شواهدی مبنی بر صدمه‌رسان‌بودن آن در دوران بارداری وجود ندارد. بااین‌حال بهتر است که برای مصرف هرگونه قرص و دارویی در دوران حاملگی با پزشک مشورت کنید.

اگر پزشک سلامت کودکتان را قبول کند هم می توانید در دوران شیردهی از قرص لوراتادین منفعت گیری کنید. اطلاعاتی در دسترس است که مشخص می کند فقط مقادیر اندکی از آن داخل شیر مادر می بشود.

مصرف لوراتادین برای اطفال چطور است؟

مصرف شربت لوراتادین برای آبریزش بینی کودکان یا مشکلات دیگر طبق معمول راحت‌تر از قرص‌ها است. این دارو همراه با یک سرنگ یا قاشق پلاستیکی به شما پشتیبانی می‌کند تا دوز مناسب را اندازه‌گیری کنید.

ادامه مطلب
برگ چغندر؛ قیمت غذایی، خواص و نحوه پخت آن

اگر کودکان زیر۶ سال یا وزن ۳۰ کیلوگرم یا کمتر می باشند، بهتر است که به جای قرص از شربت و شکل مایع لوراتادین مصرف کنند. بعد به‌طور کلی، این دارو برای اطفال در سن اشکار هم قابل منفعت گیری است.

داروی لوراتادین

قرص لوراتادین را آگاهانه مصرف کنید

حواستان باشد که چون برخی داروها بی‌نسخه هم قابل‌دسترسی‌اند، اجازه مصرف بی‌اصولشان را ندارید. در واقع، این دسته از داروها هم می‌توانند در صورت مصرف نادرست علتابراز عوارض و مشکلاتی شوند.

کاربرد دارو تب یونجه، ورم ملتحمه (قرمزی، خارش چشم)

اگزما، کهیر، عکس العمل به نیش حشرات

برخی از آلرژی‌های غذایی

شرایط نگهداری دور از دسترس اطفال نگه داشته بشود.

در دمای اتاق بین ۲ تا ۳۰ سانتیگراد نگهداری بشود.

از رطوبت دور بماند.

عوارض خواب آلودگی در درصد اندکی از افراد، خشکی دهان

سردرد، خستگی

اشکال دارویی قرص، جویدنی- قرص معمولی- شربت لوراتادین

کپسول لوراتادین ژله‌ای-محلول خوراکی

اگر درمورد این دارو، سوال و ابهامی برایتان باقی مانده، حتما از ما سوال کنید تا به‌پشتیبانی متخصصان به شما جواب بدهیم.

سوالات متداول لوراتیدین

منبع های:

my.clevelandclinic.org

nhs.uk

drugs.com

محتوای این مقاله فقط برای افزایش اطلاعات عمومی شما است و به منزله تجویز پزشکی نیست.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها