خواص چای دارچین؛ ۱۴ منفعت شگفت‌انگیز + نحوه تهیه

خواص چای دارچین برای لاغری


چای دارچین نوعی دمنوش گیاهی اسایش‌قسمت است که یک جرعه از آن کل وجودمان را گرم و آرام می‌کند. این دمنوش معطر و خوش‌آب‌و‌رنگ با جوشاندن چوب یا پودر دارچین در آب آماده می‌بشود و خواص بسیاری برای سلامتی دارد، به‌طور‌ی که قرن‌ها است رد پایش در طب سنتی چین دیده می‌بشود. اگر مشتاقید با خواص چای دارچین آشنا شوید، همراه ما باشید تا علاوه‌بر ذکر مزایا پرشمار این نوشیدنی کم‌کالری، نحوه درست‌کردنش را یادتان بدهیم.

خواص چای دارچین

۱. منبع عالی آنتی‌اکسیدان است

چای دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مهم همانند پرویانیدین‌ها و پلی فنول‌ها است. این محتویات مورد قیمت با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و جلوی ابتلا به بیماری‌های جدی همچون سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت را می‌گیرند. پژوهشگران اعتقاد دارند مقدار آنتی‌اکسیدان حاضر در دارچین به‌مراتب زیاد تر از دیگر گیاهان و ادویه‌ها است.

۲. برای سلامت قلب سودمند است

دارچین به‌تنهایی داروی شفابخش بیماری‌های قلبی نیست، اما در کنار رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب، مشکلات قلبی را سریع تر از بین بردن‌ می‌کند. بر پایه تحقیقات، مصرف چای دارچین رگ‌های خونی را باز می‌کند، سختی خون و کلسترول بد را افت و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. اگر مصرف چای دارچین از عادت‌های روزانه شما است، یقین باشید خون سالم‌تری در رگ‌هایتان جریان دارد.

۳. برای سلامت پوست و مو سودمند است

از خواص چای دارچین برای پوست هرچه بگوییم، کم حرف های‌ایم. با اهمیت ترین آنها پشتیبانی به تشکیل کلائن است که پوست را صاف و سفت و هیدراته می‌کند. این چنین به‌علت خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی، درمان خوبی برای آکنه‌های آزاردهنده است. درمورد اثربخشی دارچین برای تحکیم موها باید بگوییم با‌ مصرف چای دارچین یک‌شبه راپونزل نمی‌شوید، اما به‌لطف سینامالدئید حاضر در آن، یکی از دمنوش‌های سودمند برای تحکیم فولیکول‌ها و رشد مو به‌ حساب می‌آید.

ادامه مطلب
اهمیت آموزش مسائل جنسی به کودکان + راهنمای آموزش در سنین مختلف
آخرین مطالب

۴. علائم پریود را تسکین می‌بخشد

مادربزرگ‌ها همیشه می‌انها گفتند خوردن یک لیوان چای داغ علاج دردهای عضلانی قبل از قاعدگی زنان است. خوردنش بی‌تاثییر هم نبوده است. قطعا نمی‌توان اثربخشی آن را با داروهای مسکن قیاس کرد، اما بنا بر توانایی، مصرف آن بدن را گرم و درد را آرام می‌کند.

۵. تا حدی قند خون را افت می‌دهد

مطابق برخی از تحقیقات، مصرف چای دارچین امکان پذیر گلوکز پلاسما را افت دهد و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد. نوشیدن این دم‌کرده معجزه‌قسمت بر دیگر علائم مرتبط با دیابت هم تاثییر می‌گذارد. برای مثال تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین و کلسترول کل خون به‌مرور کم و قند خون رفته‌رفته تنظیم می‌بشود.

ادامه مطلب
قوز قرنیه با چشم‌ها چه می‌کند و درمانش چیست؟

۶. برای افت وزن بی‌تأثیر نیست

نمی‌توان با مطمعن از خواص چای دارچین برای لاغری سخن زد، اما تاثییر خوبش را هم نمی‌توان تکذیب کرد! در یکی از پژوهش‌ها، مصرف روزانه ۵ قاشق چای‌خوری پودر دارچین به‌زمان ۳ روز توانست ۰٫۷درصد از توده چربی شرکت‌کنندگان را از بین ببرد! درمورد مصرف مقادیر کمتر تا این مدت اطلاعات موثقی در دسترس نیست.

۷. التهاب را افت می‌دهد

می‌دانستید مصرف منظم چای دارچین التهاب مفاصل را تا حد بسیاری کم می‌کند؟ علاوه‌بر این، دارچین می‌تواند انواع التهاب همانند آسم، کولیت، بیماری کرون و روماتیسم مفصلی را ضعیف‌تر کند و سلامت ازدست‌رفته را به بیمار بازگرداند.

۸. علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد

همه ما دست‌کم یک بار برای درمان سرماخوردگی و سیستم ایمنی چای دارچین دم کرده‌ایم و با حس خوبِ سپس از نوشیدنش آشناییم. خواص آنتی‌اکسیدانی این دمنوش لذیذ سیستم ایمنی بدن را تحکیم می‌کند تا روال بهبودی از همیشه سریع تر باشد. بخار چای داغ احتقان را کم می‌کند و گلودرد را تسکین می‌دهد. بااین‌حال تا این مدت مدرکی علمی مبنی بر اثربخشی خواص چای دارچین برای سرماخوردگی و درمان آن حاضر نیست.

۹. ناراحتی‌های معده را رفع می‌کند

اگرچه نمی‌توان با قطعیت در‌ این‌ باره سخن بگویید کرد، برحسب توانایی، درمان مشکلات معده یکی از محبوب‌ترین خواص چای دارچین است. دارچین کاتچین دارد، نوعی ترکیب فنلی که می‌تواند علائم بیماری التهابی روده را آرام مهار و مشکلاتی همانند حالت تهوع، اسهال، سوء هاضمه و اسپاسم معده را به‌مرور ریشه‌کن کند.

ادامه مطلب
پوست حساس؛ نشانه‌ها، تحریک‌کننده‌ها و روش مراقبت

۱۰. از‌بین‌برنده باکتری‌ها و قارچ‌ها است

دارچین خاصیت ضدباکتریایی خود را مدیون فیتوکمیکال‌های زیست‌فعال همانند سینامالدئید و اوژنول است. عصاره دارچین به‌راحتی غشای سلولی باکتری را از بین می‌برد، حرکتش را کند می‌کند و شدت تقسیم سلولی را افت می‌دهد. این چنین خواص ضدقارچی دارد و با انواع عفونت‌های قارچی مبارزه می‌کند.

۱۱. خواص ضدسرطانی دارد

یکی دیگر از مزایا چای دارچین که تا این مدت هیچ پشتوانه علمی برایش نیافته‌ایم، پشتیبانی به ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی است! برخی از متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند مصرف دارچین جلوی انتشار کردن سلول‌های سرطانی به دیگر نقاط بدن را می‌گیرد و قوت بدن برای مقابله با این بیماری مهلک را زیاد تر می‌کند، اما علم تا این مدت ادعا را قبول نکرده است.

۱۲. کارکرد مغز را بهبود می‌بخشد

چای دارچین برای تقویت عملکرد مغز

تا بحال چندین و چند تحقیق درمورد خواص چای دارچین برای مغز روی حیوانات انجام شده‌اند و همه آنها منفعت این دمنوش برای کارکرد مغز را قبول کرده‌اند. حتی برخی مصرف روزانه دمنوش چای دارچین به افرادی که قوت حافظه خود را بر تاثییر صدمه‌های مغزی از دست داده‌اند، پیشنهاد می‌کنند.

۱۳. تحکیم‌کننده نعوظ در مردان است

به‌حرف های‌ قدیمی‌ها، اشراف در شب‌های نزدیکی قبل از آنکه به رختخواب بروند، مقدار مقداری پوست دارچین در هوا می‌سوزاندند و دودش را استشمام می‌کردند، چراکه معتقد بودند یکی از با اهمیت ترین خواص چای دارچین برای مردان پشتیبانی به نعوظ بهتر است. یقیناً این ادعا تا این مدت پشتوانه علمی ندارد و در حد توانایی باقی مانده است.

ادامه مطلب
آیا سخن زدن با خود نشانه مشکلات روانی است؟

۱۴. رحم زنان را ضدعفونی می‌کند

یکی از خواص چای دارچین برای رحم تحکیم آن درجهت آمادگی برای باروری است. اگر عادت به مصرف چای دارچین داشته باشید، گمان ضعیف‌بودن رحم برای نگهداری جنین زیاد کم است. این چنین اختلالات هورمونی که عرصه تنبلی تخمدان را فراهم می‌کنند و در موارد گسترش یافتهتر جهت ناباروری زنان خواهد شد، با مصرف چای دارچین قابل‌کنترل و درمان‌اند.

خطرات نوشیدن چای دارچین

در حالت کلی نوشیدن این دم‌کرده دارویی خطر خاصی ندارد، اما بد نیست چند مسئله مهم درمورد عوارضش را بدانید.

  • گمان ابراز صدمه‌های کبدی: کومارین حاضر در دارچین در صورت مصرف بیشتر از حد به کبد صدمه می‌زند.
  • گمان ظهور ضایعات دهانی: اگر به دارچین حساسیت دارید، به گمان زیاد با مصرف چای دارچین دچار زخم یا ضایعات دهانی می‌شوید. محتوای سینامالدئید حاضر در این گیاه در برخی افراد تبدیل عکس العمل آلرژیک می‌بشود.
  • گمان کم شدن قند خون: مصرف هرروزه این دمنوش قند خون را به‌مقدار قابل‌اعتنایی افت می‌دهد.
  • تداخلات دارویی: دارچین با داروهایی که برای بیماری‌های کبدی یا دیابت تجویز خواهد شد، تداخل دارد.

مقدار مناسب مصرف چای دارچین

چای دارچین به‌رغم خواص پرشمارش، دمنوش مناسبی برای مصرف هرروزه نیست. بنا بر تحقیقات، بدن انسان روزانه ۵ میلی‌گرم ریزمغذی کومارین نیاز دارد، در‌حالی‌که ۱ قاشق چای‌خوری پودر دارچین حاوی ۷ تا ۱۸ میلی‌گرم کومارین است. این یعنی مصرف روزانه حتی ۱ قاشق چای‌خوری دارچین برای بدن زیاد خواهد می بود.

ادامه مطلب
برای افت استرس چه دمنوشی بخوریم؟

نحوه تهیه چای دارچین خوشمزه

برای تهیه این دمنوش ساده به ۱ فنجان آب و ۱ چوب دارچین نیاز دارید و درست‌کردنش نهایتا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

  • ابتدا در کتری کوچکی آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.
  • چوب دارچین را اضافه و حرارت را کم کنید.
  • سپس از ۱۰ دقیقه دمنوش شما آماده است.
  • چوب دارچین را خارج کنید و دم‌کرده را در فنجان بریزید.

این چای را با مقداری عسل و زنجبیل یا مقداری لیمو مخلوط کنید و بسته به ذائقه خود، سرد یا گرم میل کنید. حتی می‌توانید گیاهی همانند بابونه به آن اضافه کنید تا طعمش لذیذتر و خاصیتش زیاد تر بشود.

سخن آخر

حتی اگر تک‌تک خواص چای دارچین را نشناسیم، هزاران سال است که این دمنوش لذیذ و داروی شفابخش را مصرف می‌کنیم و چندین دفعه تأثیر شگفت‌انگیز آن بر مشکلات کوچک‌ و‌ بزرگ را دیده‌ایم. اگر طعم چای دارچین را دوست ندارید، برای آنکه از مزایا پرشمار این نوشیدنی بی‌نصیب نمانید، می‌توانید آن را با طعم‌دهنده‌های دیگر همانند زنجبیل یا هل مخلوط کنید و چند بار در هفته نوش جان کنید.

شما خواص فرد دیگر برای این دمنوش روزهای سرد پاییزی می‌شناسید؟ حتما اطلاعات خود را در قسمت نظرات با ما و همراهان عزیزمان در بین بگذارید.

راه‌حل‌هایی برای این که هم قشنگ بمانیم هم سالم




منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها