تفاوت مطمعن به نفس و عزت نفس را بدانید

اعتماد به نفس


تفاوت مطمعن به نفس و عزت نفس پررنگ است اما به‌واسطه وجود هم‌پوشانی‌هایی در شکل بروزشان، با هم نادرست گرفته خواهد شد. عزت نفس به این اشاره دارد که آیا برای خود قیمت قائل هستید یا خیر. عزت نفس در نتیجه تجارب زندگی و تعامل با افراد دیگر رشد و تحول می‌کند. مطمعن به نفس باور شما به خود و توانمندیهایتان است. سطح مطمعن به نفس نسبت به شرایط تحول می‌کند. طبیعی است که در برخی شرایط، مطمعن به نفس بسیاری داشته باشید و در برخی دیگر اعتمادتان به خود کمتر باشد. برای این که بتوانید با مطمعن به نفس با چالش‌های زندگی مواجه شوید و به امور موردعلاقه‌تان برسید، نیاز به تحکیم عزت نفس دارید. در این مقاله از تفاوت مطمعن به نفس و عزت نفس می‌خوانید.

مطالعه این مقاله به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

تفاوت مطمعن به نفس و عزت نفس در چیست؟

عزت نفس و مطمعن به نفس زیاد تر به جای یکدیگر منفعت گیری خواهد شد اما دو نوشته متفاوت‌اند. مطمعن به نفس معیاری برای سنجش باور ما به توانمندیهای خودمان است، در حالی که عزت نفس به حس ما از خود و نحوه تعامل ما با جهان مربوط می‌بشود.

ادامه مطلب
۵ مکمل غذایی که دانشمندان برای افزایش عمر پیشنهاد می‌کنند

سردرگمی در به‌کارگیری این دو کلمه زیاد تر افراد را به مسیر اشتباهی در مدیریت روان و حرکت خود سوق می‌دهد. به این علت، بهتر است که هریک را جداگانه تعریف کنیم و بشناسیم.

مطمعن به نفس چیست؟

مطمعن به نفس یعنی قبول‌داشتن خود در عرصه‌های خاصی از زندگی و باور به این که می‌توانیم در مسیر انجام کارهای گوناگون یا رویارویی با چالش‌های گوناگون موفق شویم.

مطمعن به نفس یعنی بدانیم که در هر عرصه‌ای از زندگی و در روبه رو با هر چالش یا به‌طور کلی، موقعیتی چه تواناییی‌هایی داریم و می‌توانیم از مسئولیت رسیدن به مقصد در آنها برآییم.

تحکیم مطمعن به خود ساده‌تر از بالابردن عزت نفس است. این مطمعن از بالارفتن دانش و توانایی سرچشمه می‌گیرد. هرچقدر توانایی بیشتری کسب کنیم یا اطلاعات و مهارتمان درمورد عرصه‌های گوناگون بالاتر برود، در آن مقولات نیرومندتر ظاهر می‌شویم.

ادامه مطلب
شب کوری چیست؛ نگاهی کامل به علت‌ها، علائم و درمان بیماری

اگر مطمعن به نفس کافی ندارید، باید حتما در مسیر تحول و بهبود اوضاع قدم بردارید. یکی از بهترین راه حلها برای کنترل حالت، مراجعه به مشاوران است. برای شناسایی بهترین روانشناسان و دریافت نوبت دکتر از سامانه دکتردکتر پشتیبانی بگیرید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس به حس ما نسبت به خود اشاره دارد و به هدایت افکار، احساسات و رفتارهایمان پشتیبانی می‌کند. عزت نفس از جایی درون وجودمان رشد می‌کند روی شیوه تعاملمان با دنیا و آدم‌ها تاثییر می‌گذارد.

به‌عبارت ساده‌تر، عزت نفس برسی و سنجشی است که نسبت به قیمت خود در عرصه‌های گوناگون داریم. این مقوله هم در نتیجه ازمایش ها زندگی و روابطی شکل می‌گیرد که با افراد دیگر داریم.

افرادی با عزت نفس بالا از ناکامی و طردشدن نمی‌ترسند و خود را همان گونه می‌پذیرند که می باشند. یقیناً با پذیرفتن خود و کسب شناخت، درصدد تحکیم نقاط مثبت و از بین‌بردن ضعف‌هایشان در مسیر رشد قدم برمی‌دارند. یادتان باشد که با تحکیم مطمعن به نفس روی عزت نفس هم تاثییر مثبت می‌گذارید و برعکس.

عزت نفس

کشف تفاوت‌ها

در مرور تفاوت مطمعن به نفس و عزت نفس باید در درجه نخست به این مسئله کلیدی دقت کنیم:

کلیدی‌ترین تفاوت مطمعن به نفس و عزت نفس در این است که با عزت نفس فهمید می‌شویم چه مقدار برای خود قیمت قائل هستیم و با مطمعن به نفس درمی‌یابیم که توانایی و ظرفیت انجام کاری را داریم.

تفاوت‌های دیگر این دو نوشته با مرور نکات زیر مقدورتر می‌بشود:

  • مطمعن به نفس مطمعن به توانایی های فرد در موقعیت های خاص است، در حالی که عزت نفس یک فهمیدن کل‌نگر نسبت به قیمت خود است.
  • عزت نفس چارچوبی است که از طریق آن فکر، حس و عمل می‌کنیم. با آن به تعریف رابطه‌مان با خود، دیگران و جهان می‌پردازیم. در واقع، عزت نفس درونی‌تر از مطمعن به نفس است.
  • هیچ مدرک یا روش عینی برای اندازه گیری عزت نفس وجود ندارد اما مطمعن به نفس ملموس‌تر است و رشد آن هم مصادیقی اجرایی و رفتاری دارد. در واقع، با بالارفتن سطح آن می‌توانیم به تغییراتی در حرکت و کارکرد هر فرد پی ببریم.
ادامه مطلب
چوب مسواک چیست؛ مزایا و روش درست منفعت گیری از آن_رنگو

شباهت عزت نفس و مطمعن به نفس

مطمعن به نفس ربط تنگاتنگی با عزت نفس دارد. زیاد تر رفتارهای بیرونی و مصادیق داشتن مطمعن به نفس ناشی از عزت نفس سالم است. مطمعن به نفس وابسته به این است که باور داشته باشید می‌توانید در دنیا مؤثر عمل کنید.

بالابودن سطح هردو به ما پشتیبانی می‌کند که نشانه‌های زیر را در زندگی حس کنیم:

  • برخورداری از لحن کلامی و نگاه/رویکردی مثبت در زندگی
  • پذیرفتن ایرادات احتمالی رفتاری خود
  • توانایی شوخی با خود یا نقدکردن خود
  • تمرکز روی توانمندیها و تلاش برای از بین بردن نقص‌ها
  • فهمیدن لیاقت خود برای داشتن زندگی خوب

اگر شخصی دچار افتعزت نفس یا مطمعن به نفس است، باید نگاهی جدی به حل این نوشته داشته باشد. مراجعه به مشاور روانشناس از جمله عمل های سودمند خواهد می بود.

ادامه مطلب
تخصص بیهوشی چیست و دکتر بیهوشی کیست؟ ماموریت های کارشناس بیهوشی_رنگو

چرا این دو مفهوم نادرست خواهد شد؟

اختلاف بین این دو کلمه ظریف است. باید بدانیم که تفاوت مطمعن به نفس و عزت نفس وجود دارد اما به دلایل زیر است که با هم نادرست گرفته خواهد شد:

  • تظاهرات بیرونی شبیهی دارند؛ به گفتن مثال،بالابودن هردو علتمی‌بشود که فرد ویژگی‌های رفتاری خاصی ابراز کند. سخنرانی راحت و دلنشین در جمع مثالای از مصادیق بالابودن احتمالی هردو است.
  • ریشه‌های شبیهی دارند؛ مطمعن به نفس و عزت نفس هردو تحت تأثیر عوامل محیطی و ذاتی‌اند. تشویق والدین یا ویژگی‌های ارثی، همه انها روی هردو مقوله اثرگذارند.

اینجا مهم است که برای بسپاریم،  مطمعن به نفس بر باور به توانمندیهای فرد در حوزه های خاص معطوف است و عزت نفس برسی کل‌نگر از قیمت خود است. هر دو با ترکیبی از ازمایش ها و تأثیرات در طول زندگی ما شکل می‌گیرند.

شباهت عزت نفس و اعتماد به نفس

آیا امکان پذیر یکی را داشته باشیم و فرد دیگر را نداشته باشیم؟

عزت نفس و مطمعن به نفس همیشه با هم به وجود نمی‌آیند. بعضی اوقات‌، امکان پذیر که به توانمندیهای خود مطمعن داشته باشید اما عزت نفس پایین باشد. به گفتن مثال، احتمالا یک ورزشکار حرفه‌ای یا افراد مشهور  در عرصه تخصصی‌شان به خود مطمعن بسیاری داشته باشند اما نسبت به قیمت خود دچار تردیدهایی شوند.

ادامه مطلب
لیزر موهای زائد | مزایا، انواع و قیمت لیزر موهای زائد_رنگو
عزت نفس مطمعن به نفس
مفهومی درونی و حسی باوری عینی و قابل‌مشاهده در حرکت و زندگی
ذاتی و اکتسابی ذاتی و اکتسابی

اگر درمورد تفاوت مطمعن به نفس و عزت نفس سوال یا ابهامی دارید، حتما ما را در جریان بگذارید تا در رسیدن به جواب به شما پشتیبانی کنیم. چنانچه نظر و توانایی‌ای در عرصه تحکیم یا کم شدن این دو دارید هم پذیرای نظراتتان هستیم.

منبع های:

/dimnet.medium.com

calmerry.com

my.uq.edu.au

torontopsychologists.com

محتوای این مقاله فقط برای افزایش اطلاعات عمومی شما است و به منزله تجویز پزشکی نیست.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها