مصرف هیدروکسی کلروکین در دوره کرونا علتمرگ ۱۷ هزار نفر شده است

مصرف هیدروکسی کلروکین در دوره کرونا باعث مرگ 17 هزار نفر شده است


داروی «هیدروکسی کلروکین» در طول همه‌گیری کرونا طبق معمولً بدون برچسب و مجوز خاصی مصرف می‌شد. اکنون تحقیقات مشخص می کند که این داروی ضدمالاریا امکان پذیر علتمرگ نزدیک به ۱۷,۰۰۰ نفر در پنج سرزمین اروپایی و ایالات متحده در طول موج اول همه‌گیری کرونا شده باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا در اسفند ۱۳۹۸ مجوز این دارو را صادر کرد، اما بعد از چهار ماه دستور لغو آن را داد.

بر پایه مقاله منتشرشده در Biomedicine & Pharmacotherapy، این دارو علتعوارض جانبی شدید همانند اختلالات ریتم قلب می‌بشود. این دارو در طول همه‌گیری کرونا به‌گفتن یک درمان معجزه‌آسا توسط اقلیتی از پزشکان، از جمله میکروبیولوژیست فرانسوی، «دیدیه راول» معارفه شد. حرف های‌های این دانشمند مبنی بر این که این دارو درمانی برای کووید-۱۹ است، توسط برخی از سیاست‌گذاران نیز قبول شد. «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه از مرکز وی بازدید کرد و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور زمان آمریکا این دارو را در سال ۲۰۲۰ پیشنهاد کرد و اظهار داشت که قبلاً آن را مصرف کرده است.

ادامه مطلب
سامسونگ عمداً رنگ‌های حالت Vivid گلکسی S24 اولترا را تحول داده است

عوارض مرگبار هیدروکسی کلروکین

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز منفعت گیری اضطراری از هیدروکسی کلروکین یا HCQ را در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) صادر کرد اما چهار ماه سپس آن را لغو کرد. چون اشکار شد که این دارو عوارض شدیدی به همراه داشته است.

محققان در پژوهش تازه خود، داده‌‌ها و تحقیقات انجام‌شده در فرانسه، ایالات متحده، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه را از مارس ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹) بازدید کردند. بر پایه نتایج پژوهش آن‌ها، منفعت گیری از داروی HCQ با افزایش ۱۱ درصدی نرخ مرگ‌و‌میر همراه بوده است؛ تعداد مرگ‌ومیر در کشورهای اروپایی در بلژیک ۲۴۰، در فرانسه ۱۹۹، در ایتالیا ۱۸۲۲ و در اسپانیا ۱۸۹۵ نفر تخمین زده می‌بشود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
کشف شراره‌هایی تا 10 هزار برابر درخشان‌تر از شراره‌های خورشید + عکس

یقیناً محققان می‌گویند که این رقم های در یک بازه وقتی اشکار و فقط در چند سرزمین بازدید شده است و به گمان زیادً تعداد مرگ‌ومیر باید زیاد تر از این رقم های باشد.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها