بازدید تخصصی تجهیزات پنوماتیک | تکنا

آشنایی با تجهیزات پنوماتیک به صورت تخصصی


بازدید تخصصی تجهیزات پنوماتیک به افراد پشتیبانی می کند تا در جهت کارکرد های بهتر در کار خود از  ابزاربه روز منفعت ببرند. اما بزرگترین سوال این جا است که لوازم پنوماتیک چیست؟ پر کاربردترین تجهیزات پنوماتیک کدامند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل این تجهیزات را باهم بازدید کنیم و به همه سوال های شما جواب داده باشیم.

آشنایی با تجهیزات پنوماتیک

آشنایی با تجهیزات پنوماتیک به صورت تخصصیآشنایی با تجهیزات پنوماتیک علتمی بشود تا کاربا دستگاه ها بهتر صورت گیرد و در راستای خدمات بهتر قدم بردارید. امروزه ابزار و تجهیزات پنوماتیک در عرصه های بسیاری همانند: رباتیک،صنایع و کارخانجات، ترمز قطار ها، رستوران ها، شهرداری ها، بیمارستان ها، کلیسا ها و … کاربرد دارند.

بعد همانطور که مشاهده کرده اید در تعداد بسیاری از عرصه ها قابلیت خدمات رسانی به بشر را داشته و در همه عرصه ها بی رقیب می باشد. این تجهیزات نگهداری آسانی داشته و کارکرد فوق العاده بالایی برای انجام خدمات از خود نشان می دهد. از طرفی تجهیزات پنوماتیک نسبت به دیگر تجهیزات، ایمن تر می باشند.

لوازم پنوماتیک چیست؟

لوازم و تجهیزات پنوماتیک به ابزاری می گویند که به وسیله باد انرژی خود را تهیه می کنند. در معنی لغوی پنوما به معنی باد در زبان یونانی می باشد. در این لوازم هوا فشرده می بشود و انتقال انرژی را در پی خواهد داشت. این انرژی ها ایمن می باشند و قیمت بسیاری نیز برای مصرف کننده ندارند. این لوازم به جای وسیله های هیدرولیکی و الکتریکی آمده و ماموریت های آن ها را انجام می دهد. این تجهیزات برگرفته از علم فیزیک بوده و گاز های فشرده شده را به منظور خاصی در صنایع و… به کار می برند.

هوای فشرده شده در لوازم پنوماتیکی از استاندارد های خاصی منفعت می برد و افراد متخصص این هوا با شرایط خاص را تنظیم می نمایند. در لوازمی که پنوماتیکی می باشند، نباید هیچ آلودگی داخل آن بشود؛ زیراکه به لوازم صدمه های جدی می رساند. لوازم پنوماتیک علاوه بر بازدهی زیاد تر، به سادگی تعمیر می شوند و نیاز به لوازم پیچیده برای نگهداری ندارند. از این رو کارخانجات و صنایع برای پایین آوردن هزینه های نهایی و دقیق تر بودن کار خود لوازم پنوماتیک را به دیگر ابزار و تجهیزات ترجیح می دهند.

ادامه مطلب
بزرگترین هتل های تهران کدامند؟

مزایای تجهیزات پنوماتیک

مزایای تجهیزات پنوماتیک علتکاربرد زیاد تر و روز افزون در  صنایع دنیا شده اما مزایای تجهیزات پنوماتیک چه می باشد؟ این مزایا را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

  • اولین مزایایی که در تجهیزات پنوماتیک دیده می بشود، ارزان بودن آن می باشد. هوای فشرده شده طبق معمول قیمت خاصی ندارد و از این جهت برای افراد به صرفه می باشد.
  • تجهیزات پنوماتیک عمر طویل تری نسبت به تجهیزات دیگر داشته و تعمیرات آن به آسانی انجام خواهد شد.
  • تعمیرات تجهیزات پنوماتیک راحت بوده و قطعات تعمیری قیمت های پایین تری نسبت به دیگر لوازم دارند. این چنین ساختار این تجهیزات ساده بوده و نیازی به تعمیرات پیچیده ای ندارد.
  • تجهیزات پنوماتیک به علت منفعت گیری از هوای فشرده شده تمیز بوده و آسیبی به محیط زیست نمی زند. برخلاف برخی از تجهیزات که آلودگی هوا را در پی دارند، تجهیزات پنوماتیک جزو تجهیزات پاک محسوب می بشود.
  • تجهیزات پنوماتیک یقین بوده و تا حد قابل قبولی تحمل بار می کنند؛ زیاد تر از آن حد قبول نکرده تا دستگاه متوقف نشود.
  • نیروهای پنوماتیکی قابلیت تنظیم دارند و متخصصین می توانند شدت آن را به دلخواه تحول دهند.
  • شدت بالا در تجهیزات پنوماتیک از مهم ترین مزایای آن به حساب آمده و سرعتی برابر ۱ و یا ۲ متر در ثانیه دارند.
  • ذخیره کردن هوا آسان بوده و همه جا هوا وجود دارد. این هوا های فشرده شده نیز شرایط نگهداری آسانی داشته و می توان در گپسول ها ذخیره سازی کرد.

معارفه پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک

معارفه پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک به معنی این است که شما با آن ها آشنایی کامل اشکار کنید و در صورت نیاز این تجهیزات را جانشین نمایید. در این ابزار ها نوسانات دمایی با یکدیگر تداخل نخواهند داشت و هوای جمع شده منفجر نخواهد شد. مهندسانی که لوازم پنوماتیک را مهندسی و تشکیل کرده اند، به این نکات ریز دقت تعداد بسیاری داشتند. پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک را در ادامه زیاد تر توضیح خواهیم داد.

معرفی پر کاربرد ترین تجهیزات پنوماتیک

سیلندر پنوماتیک

به سیلندر پنوماتیک سیلندر هوا نیز حرف های می بشود. این لوازم در جهت خطی با نیرو های گازی فشرده شده در جهت رفت و برگشت حرکت می کنند. سیلندر پنوماتیک یک پورتی داشته که از طریق آن هوا فشرده خواهد شد. این هوای فشرده شده علتمی بشود تا پیستون به طور خطی اغاز به حرکت کند. ساختار سیلند پنوماتیک به این صورت است: یاتاقان، پیستون، میله پیستون، در پوش انتهایی و لوله سیلندر.

ادامه مطلب
شکست آیفون ۱۵ پرو مکس در عکسبرداری از ماه در مقابل پرچمدار هواوی

به فاصله ای که از اغاز میله پیستون تا نقطه پایانی را طول کورس می نامند. برای انتخاب و خرید سیلندر پنوماتیک مناسب باید طول کورس های آن را بازدید نمایید و مشابه با نیاز خود یکی از آن ها را تهیه نمایید. یقیناً باید اشاره کنیم که طول کورس ها یک اندازه استاندارد داشته و در صورت نیاز است که طول کورس های سیلندر پنوماتیک تحول خواهد کرد. در کورس های بالاتر یاتقان های بزرگتری را منفعت گیری می کنند تا دستگاه از کار نیفتد. سیلندر پنوماتیک نیز انواعی دارد.

شیر برقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک جریان های گازی را کنترل می کند. این تجهیزات پنوماتیکی در مسیر قرار می گیرند و جریان را قطع یا وصل می کنند. شیر برقی پنوماتیک تعداد دریچه های متغیری داشته که به سه دسته مستقیم، هدایت کننده و دو طرفه تقسیم بندی می شوند. از این شیر ها در صنایعی چون: شیمیایی، نفت و گاز، دارو سازی و غذایی منفعت گیری می بشود. این تجهیزات پنوماتیک ماموریت اثبات سختی در دستگاه ها را برعهده دارد. برای خرید شیر برقی مناسب باید به موارد زیر دقت نمایید.

  • تعداد بوبین و ولتاژ های مجاز: شیر های برقی نیاز به محرکه الکتریکی دارند و با جریان های AC و DC اغاز به کار می کنن؛ بعد تعداد بوبین ها را باید در نظر بگیرید.
  • باید مقدار فشاری که شیر برقی پنوماتیک می تواند تحمل کند را محاسبه نمایید.
  • دقت کنید که این شیر ها برای هوای فشرده شده را کنترل می کنند و برای انتقال سیالات دیگر از این تجهیزات نباید منفعت ببرید.

انگل ولو یا شیر زاویه ای پنوماتیک

انگل ولو یا شیر زاویه ای به همانند کلمه y می باشند. این شیر زاویه ۴۵ درجه تشکیل می کند و در مسیر سالات قرار گرفته تا آن ها را قطع و وصل نماید. از نظر اتصال بندی به دو دسته فلنجی و دنده ای تقسیم بندی می بشود. اما احتمالا برایتان سوال باشد که از این تجهیزات پنوماتیک در کجا منفعت گیری می بشود؟

ادامه مطلب
آشنایی با مسجد ایاصوفیه، یکی از زیباترین بناهای تاریخی جهان

از انگل ولو و شیر زاویه ای پنوماتیک در مسیر سیالاتی چون گاز، بخار یا مایعات فشرده شده قرار می گیرد و مسیر جریان آن ها را قطع یا وصل می کند. در داخل این شیر ها نیروی پنوماتیک یا بادی تبدیل به انرژی مکانیکی خواهد شد. نیروی مکانیکی تعیین می کند که مسیر باز یا بسته بشود. این لوازم عمر طویل تری نسبت به بقیه شیر ها داشته و تحمل شرایط سخت را دارند.

روغن زن پنوماتیک

روغن زن پنوماتیک در جهت روان کردن تجهیزات پنوماتیکی به کار برده می بشود. لوازم و تجهیزات در تاثییر منفعت گیری های زیاد دچار اصطکاک شده و نیاز به روغن کاری دارند. اما هر وسیله ای نمی تواند این ماموریت را به خوبی انجام دهد. روغن زن پنوماتیک از یک ساختار واحد راه اندازی شده و کارکرد خوب تجهیزات را ضمانت می نماید.

در مرحله اول مخزنی وجود دارد که ماموریت نگهداری از روغن را در دل خود دارد. در مرحله دوم پمپ هوایی وجود دارد که هوای فشرده شده در آن قرار گرفته و روغن درون مخزن را به جلو هل می دهد. در مرحله آخر یک سری لوله و اتصالاتی وجود داشته که ماموریت تشکیل مسیری از روغن زن به سیستم های پنوماتیکی را دارد.

شیر توپی استیل ( بال ولو )

شیر توپی استیل ( بال ولو ) به شیر هایی حرف های می بشود که حالت چرخشی دارند و جریان ها را قطع و یا وصل می نمایند. این شیر های توپی را حتما شما از نزدیک در منازلتان دیده اید. شیر توپی استیل ( بال ولو ) در قطع و وصل کردن جریان های گازی خانگی نقش پر رنگی دارند.

با چرخیدن اهرم شیر توپی جریا را سریعا باز یا بسته می کنید. توپی و بدنه شیر بال ولو از جنس فولاد و یا استیل کربن می باشد. اما مسئله ای که وجود دارد این جا است که بدنه و توپ عر دو باید ضد زنگ باشند. این شیر ها یک تکه می باشند و در صورت خرابی بهتر است آن را با شیری سالم معاوضه نمایید.

شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ پنوماتیک برای انتقال گاز های پر سختی و یا مایعات منفعت گیری می کنند. شیلنگ های پنوماتیک با کیفیت سیالات را با کمترین اصطکاک جا به جا می کند؛ به این علت شدت انتقال را افزایش خواهد داد. این تجهیزات پنوماتیک از لوله خالی، لایه خارجی و لایه های فیبر دار راه اندازی شده و و ماموریت انتقال باد ها و یا سیالات به سوپاپ ها را دارند. یقیناً به شیلنگ های پنوماتیکی که برای انتقال باد منفعت گیری می کنند شیلنگ بادی نیز می گویند.

ادامه مطلب
هزار اپ اختصاصی برای هدست ویژن پرو انتشار شده است

شیلنگ پنوماتیک، مهم ترین تجهیزات پنوماتیک

اگزوز پنوماتیک

اگزوز پنوماتیک برای تخلیه هوا کاربرد داشته و در تجهیزات پنوماتیکی ملزوم می باشد. همانطور که می دانید پنوماتیک به معنی منفعت گیری از انرژی های بادی می باشد. این انرژی ها در زمیان های خاصی باید تخلیه شوند که اهمیت اگزوز پنوماتیک اینجا اشکار خواهد شد.

این محصول پشتیبانی می کند تا تجهیزات شما دقیق تر کار خود انجام داده و سختی و دما  و صدا را کنترل نمایند. شکل ظاهری اگزوز پنوماتیک به این صورت است که یک استوانه کوچک با سوراخ روی آن وجود دارد. این استوانه های کوچک تا انرژی صدا را تا حد بسیاری به سوراخ های دیگر منعکس کرده تا صدا از هر خروجی به طور جداگانه خارج بشود؛ به این علت صدای دستگاه شما افت اشکار می کند.

اکچویتور بادی پنوماتیک

اکچویتور بادی پنوماتیک به طور آنی و یا برنامه ای از پیش تعیین شده مسیر را باز و بسته می کند. از این محصول در قطع و وصل کردن الزامی در شیرآلات منفعت گیری شده و این اکچویتور ها در سختی های خاصی تهیه و تشکیل شده تا در فشاری خاص اغاز به کار نمایند.

رگولاتور پنوماتیک

رگولاتور پنوماتیک سختی هوای تولیدی در تجهیزات پنوماتیک را کنترل می کند. نوسانات فشاری در تجهیزات پنوماتیک امکان پذیر اختلالی در کارکرد تجهیزات به وجود آورده و رگولاتور به این منظور طراحی و مهندسی شده است. رگولاتور پنوماتیک با دو فاکتور تقسیم بندی می شوند. اولین فاکتور سایز بندی که سایز ها از ۱.۴ اینچ اغاز و تا ۲ اینچ ادامه دارد. باید دقت کنید که هر سایز امکان عبور جریان و سختی خاصی از هوای فشرده شده را دارد و مشابه با شرایط تجهیزات پنوماتیکی خود باید آن را تعیین نمایید.

دومین فاکتور رنج سختی کاری می باشد. این رنج ها شامل: ۰ تا ۱۰ بار- ۰ تا ۱۶ بار- ۵ تا ۴۰ بار است. این فاکتور از مهم ترین تکه هایی است که باید زمان خرید و تهیه آن دقت کنید تا فشاری از تجهیزات به رگولاتور داخل می بشود را به طور دقیق کنترل کند. رگولاتور پنوماتیکی از نظر ظاهری به ۴ دسته : محوری، میله ای و شعاعی، دورانی و پیستونی تقسیم بندی می بشود. این رگولاتور ها سختی خروجی را ثابت نگه می دارند.

ادامه مطلب
مایکروسافت با مقصد رقابت بهتر با ChatGPT نام بینگ را به Copilot تحول داد

واحد مراقبت پنوماتیک

واحد مراقبت پنوماتیک همانند سد دفاعی عمل کرده و اجازه ورود هرگونه آلودگی و رطوبت را به هوای فشرده شده داخلی نمی دهد. این واحد مراقبت پنوماتیک هوا را از اطراف دریافت کرده و به سیستم می رساند. یکی از عوامل مهمی که به تجهیزات پنوماتیکی صدمه داخل می کند ورود هوای نا خالص بوده و عمر آن ها را افت خواهد داد.

اما واحد مراقبت پنوماتیک برای این منظور تشکیل شده تا عمر تجهیزات پنوماتیک را افزایش دهد. واحد مراقبت پنوماتیک از سه ساختار مهم تشکیل شده این سه ساختار شامل: فیلتر، رگولاتور و روغن زن پنوماتیک است. فیلتر ها اجازه ورود هوای نا خالص را نداده و جلوی کوچکترین ذرات را می گیرد. رگولاتور ها تنظیم سختی را انجام داده تا فشاری بیشتر از حد توان داخل نشده تا تجهیزات آسیبی نبینند.

در نهایت روغن زن پنوماتیک در واحد مراقبت پنوماتیک کار روغن زدن را انجام داده تا اصطکاک بین قطعات به وجود نیامده و به کلمه خشک کار نکنند. قطعاتی که روی هم خشک کار کنند قطعا دچار ساییدگی شده و این ساییدگی عمر سودمند آن ها را مختصر تر خواهد کرد. برای تجهیزات پنوماتیک داشتن واحد مراقبت پنوماتیکی از الزامات می باشد.

اتصالات پنوماتیک چیست؟

اتصالات پنوماتیک به ابزاری حرف های می بشود که ابزار های پنوماتیک را ه یکدیگر متصل می نماید. از این ابزار برای اتصالاتی همانند لوله با شلنگ منفعت گیری کرده و نحوه کارکرد آن ها را آسان تر خواهد کرد. اتصالات پنوماتیکی از نظر ساختار محکم تر بوده و جریان هوا را به خوبی کنترل می نمایند.

اتصالات پنوماتیکی از سه جنس مجزا ساخته شده و این سه دسته شامل: پلیمر، فلاد ضد زنگ و پلاستیکی می باشد. در خطوط تشکیل این محصول تبدیل به رکن مهم شده و در صنایعی چون: دارو، ماشین سازی، غذا و … نقش دارد. این چنین اتصالات پنوماتیکی به چند صورت انجام می پذیرد. اتصالات زانویی، مستقیم، تابلویی، چند راهی، کنترلی، سر شیلنگی و اتصالات آب از نظر ظاهری و نحوه اتصالات پنوماتیکی می باشد.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها