سلول‌های خورشیدی نازک‌تر از کاغذ ساخته شدند

سلول‌های خورشیدی نازک‌تر از کاغذ ساخته شدند


دانشمندان نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی را گسترش دادند که زیاد نازک و انعطاف پذیر بوده و می‌توان از آنها برای سطوح منحنی در مکان‌هایی نظیر فضاپیماها و سقف‌ها مورد منفعت گیری قرار داد.

به نقل از سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه علم و فناوری چیانگ سو موفق به گسترش نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی با منفعت گیری از سیلیکون شده‌اند که از یک ورق کاغذ نیز نازک‌تر است. در این گسترش محققان دانشگاه کرتین استرالیا و موسسه فناوری انرژی سبز در چین نیز همکاری داشته‌اند.

مطابق گزارش‌های انتشار شده سلول‌های خورشیدی که بر سیلیکون مبتنی باشند به وفور میتوانند با انرژی خورشیدی پایدار خود جانشین سوخت‌های فسیلی شوند. در سال‌های قبل هزینه‌های مربوط به استقرار سلول‌های خورشیدی به طور مداوم روال کاهشی داشته و به همین علت استقرار آنها در مقیاس‌های زیاد بزرگ نیز مقدور شده است. از طرفی این فناوری تنها در مزارع خورشیدی روی زمین و با منفعت گیری از صفخات تخت قابل منفعت گیری بوده و این محدودیت علتشده است تا امکان منفعت گیری از آن در حوزه‌های کاربردی همانند فضا وجود نداشته باشد. اما سلول‌های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون کریستالی ساختاری می‌توانند با منفعت گیری از نوع طراحی خود در فضاهای دارای سطوح منحنی نیز مورد منفعت گیری قرار بگیرند.

ادامه مطلب
ساعت جدید Crossbeats علاوه بر ChatGPT از داینامیک آیلند پشتیبانی می کند

کوششهای تازه محققان برای افزایش انعطاف پذیری سلول‌های سیلیکونی با نتایج مثبتی همراه بوده است. اکنون محققان با پیشبرد این فناوری توانستند سلول‌های سیلیکونی با ضخامت ۵۰ میکرومتر و نازک‌تر از ورق کاغذ تشکیل کنند اگر چه امکان تا کردن این سلول‌ها وجود ندارد اما می‌توان آنها را به طور رولی خم کرده و در ماهواره‌ها و دیگر برنامه‌های مبتنی بر فضا از آنها منفعت گیری کرد.

از دیگر مزیت‌های نازک شدن سلول‌های سیلیکونی منفعت گیری از مواد کمتر برای ساخت این چنین سلول‌های خورشیدی است. این چنین وزن و هزینه استقرار این سلول‌ها نیز افت یافته است. یقیناً یک نقطه ضعف در این سلول‌ها وجود داشته و آن افت قابلیت آنها در تبدیل انرژی است.

ادامه مطلب
دانشگاه تگزاس نوعی هوش مصنوعی با قابلیت پیش بینی ۷۰ درصدی زلزله‌ها توسعه داد

یکی از دلایل مهم تجاری نشدن سلول‌های سیلیکونی نازک از دست دادن راندمان تبدیل توان در آنها است. اگرچه محققان اکنون توانسته‌اند راندمان تبدیل توان را در این سلول‌ها به بالای ۲۶ درصد در ضخامت‌های بین ۵۰ تا ۱۳۰ میکرومتر متغیر برسانند.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها