ویروس تبخال می‌تواند علتافزایش ریسک ابتلا به زوال عقل بشود

ویروس تبخال می‌تواند باعث افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل شود


پژوهشگران در مطالعات تازه خود می‌گویند درمان تبخال با منفعت گیری از داروهای ضد ویروس هربس و یا پیشگیری از ویروس در مرحله های آغازین از زوال عقل نیز جلوگیری کرده و در پیشگیری از آن موثر خواهد می بود.

به نقل از‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نتایجی که در مطالعات تازه محققان اشکار شده است مشخص می کند زخم سرد یا ابتلا به ویروس تبخال با افزایش ریسک گسترش زوال عقلی همراه خواهد می بود. پیش از این نیز محققان به ربط بین این دو بیماری پی برده بودند. اکنون شواهد جدیدی در این فرضیه یافته شده است که مشخص می کند ریسک ابتلا به زوال عقل با ابتلا به ویروس تبخال دو برابر خواهد شد. یقیناً تا این مدت اشکار نیست که امکان افت این ریسک از طریق داروهای ضد تبخال وجود دارد یا خیر. در صورتی که بتوان از این طریق ریسک ابتلا را افت داد امکان گسترش واکسن‌های تازه نیز وجود دارد.

ادامه مطلب
مضرات تلفن همراه برای سلامتی چیست؟

ویروس هرپس سیمپلکس یک ویروس شایع است که طبق معمولً ابتلا به آن مادام العمر بوده و امکان درمان کامل آن وجود ندارد. مطابق تخمین‌های انجام گرفته ۶۷ درصد از جامعه افراد زیر ۵۰ سال در جهان به ویروس نوع ۱ هرپس یا همان تبخال دهانی مبتلا می باشند. ۱۳ درصد از این گروه جمعیتی نیز به علت مهم تبخال تناسلی یا ویروس هرپس نوع ۲ مبتلا می باشند.

زوال عقل نیز به گفتن یک بیماری شایع در جهان به طور گسترده در حال افزایش است. گمان دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به این بیماری به نزدیک به ۷۸ میلیون نفر در جهان برسد. از شایع‌ترین بیماری‌های زوال عقل نیز بیماری آلزایمر است که علت دقیق آن اشکار نشده اما شواهدی وجود دارد که مشخص می کند ابتلا به ویروس هربس می‌تواند در گسترش این بیماری نقش موثری داشته باشد. مطالعه محققان در دانشگاه اوپسالا در سوئد ربط بین ویروس تبخال و ریسک زوال عقل را بازدید کرده اند مشخص می کند وجود این ویروس افزایش ریسک ابتلا را به همراه دارد.

ادامه مطلب
ابر کامپیوتر JUPITER اتحادیه اروپا با ابرکامپیوترهای ایالات متحده و چین رقابت می‌کند
آخرین مطالب



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها