دانشمند ایرانی روش ایمن جدیدی را برای نگهداری زباله‌های هسته‌ای گسترش داده است

دانشمند ایرانی روش ایمن جدیدی را برای نگهداری زباله‌های هسته‌ای توسعه داده است


دانشمند ایرانی راه جدیدی را برای ذخیره‌ زباله‌های هسته‌ای گسترش داده که می‌تواند به شکل ایمن از این زباله‌های خطرناک نگهداری کند.

به نقل از سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمند ایرانی به نام مهرناز میخچیان دانشجوی. دکترا در دانشگاه ساسکاچوان کانادا طی همکاری با پروفسور اندرو گروسونور با مطالعه روی یک ماده کامپوزیتی از جنس شیشه و سرامیک موفق شدند روشی ایمن را برای ذخیره سازه بهتر زباله‌های هسته‌ای ابداع کنند. بهترین روش که زیاد امیدوار کننده به نظر می‌رسد بطور ایمن می‌توان زباله‌ها را ذخیره سازی کرد. کامپوزیت تازه ساخته شده مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و امکان ساخت مخازن ذخیره سازی بزرگترین نسبت به مخازن جاری با منفعت گیری از این مواد وجود خواهد داشت. علاوه بر آن ساخت این چنین ماده‌ای در صنعت انرژی هسته‌ای نیز زیاد سودمند خواهد می بود. میخچیان در رابطه این دستاورد حرف های است تیم مطالعاتی آنها تصمیم دارند با مقصد مهار زباله‌های هسته‌ای بهترین گزینه ممکن را شناسایی و اجرا کنند.

ادامه مطلب
سازمان های فضایی چین و آمریکا برای نخستین بار با یکدیگر همکاری می کنند

مقاله‌ای که در این مورد انتشار شده مشخص می کند میخچیان دانشجوی دکترای دانشگاه ساسکاچوان منفعت گیری از این ماده تازه را یکی از گزینه‌های مهم در مهار زباله‌های هسته‌ای می‌داند. اگرچه انرژی هسته‌ای نسبت به سوخت‌های فسیلی زیاد پاک‌تر است اما دفع ایمن حجم بسیاری از زباله‌های هسته‌ای نیز از موارد مشکل ساز در گسترش این انرژی محسوب می‌بشود.

ذخیره سازی زباله‌های هسته‌ای تحت نظارت مقررات سختگیرانه و استانداردهای ایمنی قرار دارند که با مقصد ضمانت حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست تدوین شده‌اند. از طرفی مخازن ذخیره سازی نیز به طوری انتخاب خواهد شد که به نوع و سطح رادیو اکتیویته نیز دقت بشود. زباله‌های هسته‌ای سطح بالا طبق معمولً از نوع پرتو زا بوده و خطرناک‌ترین شکل زباله‌های هسته‌ای محسوب خواهد شد. این زباله‌ها در مخازن مخصوص از جنس فلز شیشه یا بتن ذخیره سازی خواهد شد.

ادامه مطلب
ساختار تازه رباتیک ناسا می‌تواند در ساخت و سازهای فضایی منفعت گیری بشود
آخرین مطالب

یقیناً برخی کشورها به جستوجو ساخت مخازن عمیقی در زمین بوده تا بتوانند به طور دائمی از این زباله‌های هسته‌ای در زمین نگهداری کنند. یافته‌های تازه می‌تواند بر ساخت سازه‌های پایدار که در اعماق زمین دفن شده باشند پشتیبانی کند.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها