آشواگاندا یا جینسینگ هندی؛ خواص شگفت‌انگیز و روش مصرف

ریشه گیاه، پودر و قرص مکمل آشواگاندا


آشواگاندا یا جینسینگ هندی یکی از گیاهان دارویی است که در طب آیورودا منفعت گیری بسیاری دارد. هزاران سال است که مردم برای درمان استرس، افزایش انرژی و بهبود تمرکز از آشواگاندا منفعت گیری می‌کنند. اگر می‌خواهید با این گیاه زیاد تر آشنا شوید، حتما این مقاله بخوانید.

آشواگاندا چیست؟

آشواگاندا با نام علمی «Withania somnifera» یکی از با اهمیت ترین گیاهان منفعت گیری‌شده در طب آیوروداست. آیورودا شکل سنتی طب بر پایه اصول درمان طبیعی هندی است.

در زبان سانسکریت، آشواگاندا به‌معنی «بوی اسب» است. این نام به‌جهت بوی ریشه این گیاه و نیروزابودنش برای آن انتخاب شده است. نام‌های دیگر این گیاه جینسینگ هندی و گیلاس زمستانی می باشند.

آشواگاندا گیاهی بوته‌ای با گل‌های زردرنگ و بومی هند و آسیای جنوب شرقی است. مردم از این گیاه به‌ راه حلهای گوناگون همچون عصاره یا پودر آشواگاندا برای درمان بیماری‌ها منفعت گیری می‌کنند.

خواص جینسینگ هندی

۱. افت اضطراب

جینسینگ هندی بیشتر از همه به ‌افت اضطراب شهرت دارد. در واقع جینسینگ نوعی آداپتوژن است. آداپتوژن ماده‌ای بی‌زیان است که در بدن نقش تعدیل‌کننده را ایفا می‌کند و جلوی برهم‌خوردن اعتدال را می‌گیرد. آشواگاندا با مهار پروتئین‌های شوک حرارتی، هورمون کورتیزول و پروتئین کیناز که اضطراب‌آورند، مقاومت بدن در برابر اضطراب را افزایش می‌دهد.

ادامه مطلب
انواع تیپ بدنی در مردان و زنان + تست تشخیص تیپ بدنی

این گیاه این چنین از فعالیت محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-فوق‌کلیه می‌کاهد. این محور نوعی سیستم عصبی‌غددی است که عکس العمل‌های استرس‌زا را تنظیم می‌کند. افزایش فعالیت این سیستم فرد را به بیماری‌های گوناگون مبتلا می‌کند.

مطابق بازدید‌های علمی، مکمل آشواگاندا با افت کورتیزول (هورمون استرس) از اضطراب فرد می‌کاهد. یقیناً محققان درمورد مقدار مصرف مناسب این گیاه برای درمان اضطراب تا این مدت به توافق نرسیده‌اند.

۲. بهبود کارکرد ورزشی

آشواگاندا مکمل خوبی برای ورزشکاران است. با بازدید‌های علمی اشکار شده ورزشکارانی که روزانه ۱۲۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌گرم جینسینگ هندی مصرف می‌کنند، زمان ورزش از نظر قوای جسمانی و مصرف اکسیژن کارکرد بهتری دارند.

در تحقیق فرد دیگر اشکار شده مصرف آشواگاندا حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 max) بزرگ‌سالان و ورزشکاران سالم را افزایش می‌دهد و در این شرایط فرد می‌تواند فعالیت‌های شدید را به‌راحتی انجام دهد. در واقع حداکثر اکسیژن مصرفی نشان‌دهنده مقدار تحمل فرد زمان ورزش‌کردن است و برای هر دو گروه ورزشکاران و افراد معمولی مهم است. هرچه مقدار حداکثر اکسیژن مصرفی زیاد تر باشد، افراد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

این چنین برخی تحقیقات حاکی از این بوده‌اند که مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم آشواگاندا در روز به‌زمان ۸ هفته، قوت عضلانی را افزایش چشمگیری می‌دهد.

۳. گمان افت علائم برخی بیماری‌های ذهنی

مطابق برخی از بازدید‌ها، امکان پذیر آشواگاندا برای افت علائم برخی از بیماری‌های ذهنی همانند افسردگی مؤثر باشد. در تحقیقی، افسردگی و اضطراب افرادی که ۱۲ هفته روزی ۱۰۰۰ میلی‌گرم آشواگاندا مصرف کردند، تا حد چشمگیری افت یافت.

ادامه مطلب
داروهای ضد افسردگی بدون نسخه؛ ۶ مکمل و داروی گیاهی

بازدید‌های محدودی هم در سال ۲۰۱۳ انجام شدند که بر پایه آنها، این گیاه اختلالات شناختی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی را کم می‌کند. در تحقیقات سال ۲۰۲۱ هم محققان به این نتیجه رسیدند که آشواگاندا امکان پذیر افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و دیگر مشکلات روان و اعصاب را بهبود بخشد. یقیناً درخصوص این مزایا جینسینگ هندی تا این مدت باید بازدید‌های دقیق‌تری انجام بشود.

۴. افزایش تستوسترون و بهبود باروری مردان

ریشه گیاه، پودر و قرص مکمل آشواگاندا

بنا بر برخی بازدید‌ها، مکمل آشواگاندا قرص مفیدی برای افزایش هورمون تستوسترون و بهبود باروری مردان است. این چنین مطابق مرور ۴ تحقیق درمورد آشواگاندا، این گیاه حجم مایع منی، غلظت و تحرک اسپرم‌ها را در مردان دچار غلظت کم اسپرم افزایش می‌دهد. یقیناً در این خصوص هم باید تحقیقات بیشتری انجام بشود.

۵. افت قند خون

مطابق بازدید‌های محدود انجام‌شده،‌ آشواگاندا به گمان زیاد برای افراد مبتلا به دیابت سودمند است. این گیاه می‌تواند از مقدار قند خون هموگلوبین A1c ناشتا، انسولین، لیپیدهای خون و نشانگرهای استرس اکسیداتیو بکاهد.

این ویژگی امکان پذیر به‌علت وجود ترکیبی به‌نام «ویتافرین ای» در جینسینگ هندی باشد. این ماده ضددیابتی قوی است که سلول‌های بدن را تشویق به جذب گلوکز از جریان خون می‌کند. بااین‌حال تحقیقات در خصوص مزایا آشواگاندا برای افراد مبتلا به دیابت به تحقیقات دقیق‌تری نیاز دارد.

ادامه مطلب
گرانولوماتوز با پلی آنژیت؛ علائم، روش تشخیص و درمان

۶. افت التهاب

ماده «ویتافرین ای» حاضر درآشواگاندا امکان پذیر برای افت التهاب در بدن سودمند باشد. در واقع این ماده از پروتئین‌های التهابی همانند اینترلوکین-۱۰ و نشانگرهای التهابی می‌کاهد. یقیناً بازدید‌ها در این باره تا این مدت زیاد محدود است.

۷. بهبود کارکرد مغز

مصرف آشواگاندا برای بهبود کارکرد شناختی و بهبود نقص شناختی ملایم افراد مسن و مبتلایان به شیزوفرنی سودمند است. منظور از کارکرد شناختی کارکرد اجرایی، دقت، زمان‌زمان عکس العمل و انجام‌دادن ماموریت های شناختی است.

در تحقیقی که روی ۵۰ بزرگ‌سال انجام شد، اشکار شد مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم آشواگاندا به‌زمان ۸ هفته عملکردهای مغز همچون حافظه سریع و کلی، دقت و شدت پردازش اطلاعات را بهبود می‌بخشد.

این چنین در تحقیقی که سال ۲۰۲۰ انجام شد، محققان دریافتند آشواگاندا از سیستم عصبی محافظت می‌کند و جلوی بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی همچون آلزایمر، هانتینگتون و پارکینسون را می‌گیرد.

یقیناً قبول قطعی این ویژگی آشواگاندا هم به بازدید‌های بیشتری نیاز دارد.

۸. بهبود خواب

تعداد بسیاری از مردم از آشواگاندا برای داشتن خوابی راحت منفعت گیری می‌کنند و مطابق شواهد هم این گیاه برای از بین بردن برخی از مشکلات خواب سودمند است. برای مثال با بازدید ۵۰ داوطلب بزرگ‌سال در رده سنی ۶۵ تا ۸۰ سال اشکار شد مصرف روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم ریشه آشواگاندا به‌زمان ۱۲ هفته کیفیت خواب و هوشیاری ذهنی آنها بعد از بیداری را افزایش چشمگیری داده می بود.

ادامه مطلب
آرنیکا؛ دارویی گیاهی که باید با احتیاط مصرف بشود

علاوه‌بر این بازدید، مرور ۵ تحقیق باکیفیت حاکی از این می بود که آشواگاندا:

  • تاثییر مثبتی روی کیفیت کلی خواب دارد؛
  • از اضطراب می‌کاهد؛
  • در هوشیاری بعد از بیدارشدن افراد نقش دارد.

یقیناً این نتایج در ۵۰ فردی که در آزمایش شرکت کرده بودند، بارزتر می بود.

۹. سلامت قلب

آشواگاندا از سختی خون و کلسترول بالا می‌کاهد و درد در قفسه سینه را بهبود می‌بخشد و در کل از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند و به‌علت این ویژگی‌ها جهت سلامت قلب می‌بشود.

۱۰. خاصیت ضدسرطانی

در تازه ترین بازدید این گیاه سودمند در سال ۲۰۲۳ اشکار شد آشواگاندا خواص ضدسرطانی هم دارد که یقیناً برای اثبات قطعی این خاصیت آشواگاندا باید بازدید‌های بیشتری انجام بشود.

برخی از افراد علاوه‌بر مزایا فوق، از جینسینگ هندی برای افزایش قد منفعت گیری می‌کنند. بنا بر بازدید‌هایی، این گیاه حاوی کلسیم و پروتئین و آهن است و امکان پذیر جهت تحریک رشد استخوان و افزایش قد بشود.

عوارض آشواگاندا

منفعت گیری از جینسینگ هندی به‌زمان حداکثر ۳ ماه عارضه خاصی تشکیل نمی‌کند و برای زیاد تر مردم ایمن است. اما عوارض ناشی از منفعت گیری طویل‌زمان آن تا این مدت ناشناخته است. درهرحال آشواگاندا برای افراد زیر ایمن نیست:

برخی از افراد بعد از مصرف آشواگاندا، دچار این عوارض جانبی شدند:

برخی از زنان نیز به عوارضی چون تورم سینه و خون‌ریزی واژنی مبتلا شده‌اند.

در ضمن این گیاه امکان پذیر با برخی از داروهای ضدافسردگی همانند بازدارنده‌های منوآمین اکسیداز تداخل داشته باشد. این چنین آشواگاندا امکان پذیر تاثییر داروهای سختی و قند خون، بیماری‌های قلبی و مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم همانند نیفیدیپین را مختل کند.

ادامه مطلب
شکر نارگیل؛ همه‌چیز درباره این شیرین‌کننده طبیعی

عوارض جانبی این گیاه سریع ابراز نمی‌کنند. این علائم امکان پذیر حتی چند ماه بعد از مصرف نیز خود را نشان دهند.

پیش از مصرف آشواگاندا یا مکمل‌های دیگر، حتما با پزشک مشورت کنید تا یقین شوید برایتان خطری ندارد.

نحوه مصرف آشواگاندا

مطابق بازدید‌ها، این گیاه را می‌توان روزی یک یا چند بار به مقدار کم منفعت گیری کرد. یقیناً مقدار مصرف این گیاه تا این مدت کاملا اشکار نیست و از ۲۵۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌گرم در روز متغیر است و برای تعیین مقدار دقیق مصرف آن بازدید‌های زیاد تر ملزوم است.

خرید آشواگاندا

برای خرید جینسینگ هندی می‌توانید سراغ عطاری‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی بروید. این گیاه به‌راحتی در دسترس است.

کلام آخر

بر پایه بازدید‌ها، آشواگاندا مزایا بسیاری برای سلامتی بدن دارد، اما این تحقیقات چندان دقیق و گسترده نبوده‌اند یا زیاد تر روی حیوانات انجام شده‌اند. به این علت محققان تا این مدت نمی توانند با مطمعن بگویند که این گیاه برای درمان چه بیماری‌هایی کاملا مؤثر است. بااین‌حال هزاران سال است که این گیاه در طب سنتی آیورودا جایگاه اختصاصی‌ای دارد و از آن منفعت گیری‌های بسیاری شده است.

شما چطور؟ تابه‌حال از این گیاه منفعت گیری کرده‌اید؟ اگر این‌طور است، خوشحال می‌شویم توانایی‌تان را برایمان بنویسید.

راه‌حل‌هایی برای این که هم قشنگ بمانیم هم سالم


هشدار! این نوشته فقط جنبه آموزشی دارد و برای منفعت گیری از آن ملزوم است با پزشک یا متخصص وابسته مشورت کنید. اطلاعات زیاد تر



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها