اضطراب سال نو؛ علت و راه مقابله با آن_رنگو

زنی روی تخت و در حال استفاده از هوای تازه


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

در روزهای پایانی سال حس‌وحال عجیبی داریم؛ از طرفی شوق‌زده‌ایم و برای اغاز سال تازه روزشماری می‌کنیم و از طرف دیگر اضطرابی شگفت وجودمان را فرا گرفته است. در این مقاله درمورد اضطراب اغاز سال نو می‌گوییم. با ما همراه باشید.

علل اضطراب سال نو

اگر برای اغاز سال تازه زیاد مضطربید دلواپس نباشید، چون فقط شما این‌طوری نیستید. بر پایه آمار و پژوهش‌ها، ۴۲درصد از افراد با اغاز تعطیلات عید استرس و اضطرابشان افزایش می‌یابد. علل این نوع اضطراب عبارت‌اند از:

  • سختی اجتماعی: جو حاکم بر جامعه علتمی‌بشود اواخر هر سال به‌جستوجو دستارودهای کسب‌شده در سال جاری باشیم. نداشتن دستاوردها یا پیروزی‌های خاص یکی از علل تشکیل این اضطراب است.
  • سختی مالی: در ماه آخر سال هزینه‌ها زیاد افزایش می‌یابد. افزایش هزینه‌ها و سختی مالی علتمی‌بشود دچار اضطراب اغاز سال نو شویم.
  • خوداندیشی: مرورکردن سالی که گذشت امکان پذیر احساسات متغیری در وجودتان برانگیزد. به گمان زیاد احساسات منفی همانند پشیمانی، ناامیدی یا حس ازدست‌رفتن زمان‌های زندگی مضطربتان خواهند کرد.
  • عدم قطعیت: فکرکردن به سال تازه برایتان دلهره‌آور است؟ هراس از آینده‌ای پر از ناشناخته‌ها یکی از با اهمیت ترین علل اضطراب سال نوست.
ادامه مطلب
تست اضطراب بک؛ همه‌چیز درمورد این ابزار سنجش شدت استرس_رنگو

راه حلهای تسکین اضطراب سال نو

در این تکه از مقاله چند راهبرد مقابله‌ای مؤثر برای تسلط بر اضطراب و گذر از این دوره با ذهنی آرام‌تر و خوشبین‌تر معارفه می‌کنیم.

۱. نحوه فکرتان را تحول دهید

شمردن دستاوردها در اغاز اغاز سال نو را کنار بگذارید. سال نو را فرصتی برای تشکیل تغییرات مثبت در زندگی در نظر بگیرید. اهداف واقع‌بینانه و دست‌یافتنی تعیین کنید که با قیمت‌ها و آرزوهایتان همسو باشند. از تشکیل تغییرات کوچک و تدریجی نترسید.

۲. دستاوردهایتان را جشن بگیرید

به‌جای تمرکز بر کارهایی که انجام نداده‌اید، وقتی را به جشن‌گرفتن پیروزی‌های بزرگ یا کوچکی تعلق دهید که در سال قبل کسب کرده‌اید. پیشرفت، انعطاف‌پذیری و درس‌های آموخته‌شده خود را به‌گفتن دستاورد به رسمیت بشناسید. جشن‌گرفتن دستاوردها انرژی بسیار‌ای برای اغاز سال نو به شما می‌دهد.

ادامه مطلب
قانون ۳۳۳ برای کنترل اضطراب + ۹ تکنیک کاربردی برای مدیریت استرس

۳. شکرگزاری را تمرین کنید

تا کی می‌خواهید غصه نداشته‌هایتان را بخورید؟ به‌جای تمرکز بر کمبودها و نداشته‌ها، به داشته‌هایتان فکر کنید. موهبت‌های ارزشمندی را که در اختیار دارید قدر بدانید. خانواده شاد و صمیمی، دوستان مهربان، سلامتی و دلخوشی‌های کوچک بخشی از دارایی‌های مورد قیمت هر فرد محسوب خواهد شد. شکرگزاری علترضایت از زندگی و افت اضطراب سال نو شما می‌بشود.

۴. حدومرز تعیین کنید و خودمراقبتی را در برتری قرار دهید

به سلامت جسم و روحتان دقت کنید و همیشه خودمراقبتی را در اولولیت قرار دهید. حدومرزهای مشخصی تعیین کنید و فعالیت‌هایی را در برتری قرار دهید که برای سلامتی‌تان مفیدند. زمان‌های مشخصی را به خوابیدن، ورزش‌کردن و انجام سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان تعلق دهید. خودمراقبتی برای تسلط بر استرس و نگه داری انعطاف‌پذیری عاطفی زیاد الزامی است.

۵. احساسات‌تان را با دیگران در بین بگذارید

از دوستان، خانواده یا درمانگر پشتیبانی بگیرید و از احساسات‌تان با آنها سخن بگویید کنید. سخن بگویید‌کردن درمورد اضطراب‌ها و نگرانی‌ها مقداری از بار روی دوشتان کم می‌کند.

ادامه مطلب
برای افت استرس چه دمنوشی بخوریم؟

۶. ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

تمرینات ذهن‌آگاهی همانند مدیتیشن و تکنیک‌های تنفس عمیق برای مهار استرس و اضطراب زیاد مفیدند. این تکنیک‌ها علتخواهد شد در لحظه زندگی کنید و پشیمانی‌های قبل و نگرانی‌های آینده را رها کنید.

۷. منفعت گیری از رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید

قرارگرفتن مداوم در معرض اتفاقات و اخبار منفی رسانه‌های اجتماعی امکان پذیر اضطرابتان را تشدید کند. از این فضاها فاصله بگیرید و کاری مثبت و نشاط‌آور انجام دهید. ارتباطات واقعی و حضوری بهترین روش تسکین اضطراب سال نو محسوب می‌بشود.

۸. به‌جستوجو پشتیبانی حرفه‌ای باشید

اگر اضطراب ناشی از رسیدن سال نو زیاد زیاد است و زندگی روزمره شما را مختل کرده، در مراجعه به متخصص لحظه‌ای درنگ نکنید. درمانگر می‌تواند ابزارها و ترفندهای شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای مهار استرس و اضطراب در اختیارتان قرار دهد.

به یاد داشته باشید که رسیدن سال نو نباید منبع استرس شما باشد. با تمرین مهربانی با خود، برتری‌دادن به رفاه و مراقبت از سلامت روان خود می‌توانید با اسایش و خوش‌بین‌بودن به احتمالات اینده سال تازه را اغاز کنید.

ادامه مطلب
۸ راهکار برای زمان‌هایی که استرس نمی‌گذارد بخوابیم

۹. خوش‌بین باشید

نحوه نگرش شما به جهان (یا موقعیت خاص) بر مقدار اضطراب و استرس شما تأثیر بسیاری دارد. نحوه فکر منفی هیچ سودی ندارد و فقط اضطراب درونی شما را افزایش می‌دهد. خوشبختانه با تمرین می‌توانید دیدگاهتان را تحول دهید. خودگویی مثبت را جانشین نحوه فکر منفی‌تان کنید و عینک خوش‌بینی‌تان را بزنید تا ببینید چه مقدار شادتر و سازنده‌تر خواهید شد.

نکاتی که باید درمورد مهار اضطراب سال نو بدانید

  • بر پیشرفت تمرکز کنید نه کمال: به یاد داشته باشید که تغییرکردن زمان می‌برد و ناکامی‌ها جزئی از زندگی می باشند. به‌جستوجو پیشرفت زیاد تر باشید، از اشتباهات‌تان درس بگیرید و با انرژی رو به جلو حرکت کنید.
  • با خودتان مهربان باشید: با خودتان مهربانانه حرکت کنید، درست همانند حرکت خوشایندی که با بهترین دوست‌تان دارید.
  • در لحظه زندگی کنید: پشیمانی از قبل یا هراس از آینده هیچ سودی برایتان ندارد. با تمرین ذهن‌آگاهی کم‌کم یاد می‌گیرید که در لحظه زندگی کنید.
  • روال رشد و تحول شخصی را بپذیرید: به یاد داشته باشید که سال نو فقط اختصاصی مقصد تعیین‌کردن نیست؛ در سال تازه تلاش کنید که به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید.
ادامه مطلب
چین از کشف یک عنصر کمیاب و ارزشمند خبر داد

با این راهبردهای مقابله‌ای و نگرش مثبت می‌توانید بر اضطراب سال نو تسلط کنید و سال نو را با حس اسایش و امید به آینده اغاز کنید.

کلام پایانی

گرچه مضطرب‌شدن زمان فکرکردن به روزهای پیش‌بینی‌نشده سال نو زیاد طبیعی است و دست خودتان نیست، گذر از این احساسات و منفعت گیری از راهکارهای سودمند برای تسکین این اضطراب کار خودتان است. احساسات گوناگون و اضطراب مرتبط با اغاز سال نو را بپذیرید و با منفعت گیری از راهکارهای اراعه‌شده در این مقاله آن را تسکین دهید.

شما هم در اولین روزهای سال مضطرب‌ می‌شوید؟ به‌نظرتان از چه روش فرد دیگر می‌توانیم برای تسکین این اضطراب منفعت گیری کنیم؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی چطور می‌توانیم شادتر زندگی کنیم؟


فرمول نشاط و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید




دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها