زگیل تناسلی چیست؟ علت و علائم زگیل تناسلی چه مواردی می باشند؟_رنگو

زگیل تناسلی چیست


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

زگیل تناسلی شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است. انواع خاصی از ویروسی موسوم به HPV علتایجاد زگیل تناسلی خواهد شد. علت زگیل تناسلی، انتقال این ویروس از طریق تماس با ترشحات انسانی فرد ناقل است. از این رو، ربط جنسی محافظت نشده را می‌توان به‌گفتن متداول‌ترین راه انتقال این بیماری معارفه کرد. خونریزی، خارش و به‌وجود آمدن زگیل در ناحیه تناسلی و دهان، با اهمیت ترین علائم زگیل تناسلی می باشند و طبق معمول بین ۱ هفته تا ۳ ماه سپس، ابراز می‌کنند. با تزریق واکسن زگیل تناسلی می‌توان تا حد قابل توجهی از این بیماری پیشگیری کرد. در صورت عدم درمان زگیل تناسلی در زنان، امکان ابتلا به بیماری همچون سرطان دهانه رحم زیاد بالا می‌رود. زگیل تناسلی مردان هم نواحی همچون آلت تناسلی، بیضه‌ها، مجرای ادراری و راست روده را به شدت دچار می‌کند.

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، درمورد ویروس پاپیلومای انسانی یا همان عامل ابراز زگیل تناسلی می‌گوییم. درمورد راه‌های انتقال این ویروس سخن بگویید می‌کنیم و درمورد تشخیص زگیل تناسلی هم اطلاعاتی در اختیارتان می‌گذاریم. با آشنایی با انواع زگیل تناسلی و کسب اطلاعات درمورد علائم و علت آن می‌توانید آگاهی کاملی نسبت به ابراز این حالت اشکار کنید و خود را از آن دور نگه دارید. مطالعه این نوشته به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی دارید، در آخر این مقاله سوال کنید تا پزشک در رسیدن به جواب به شما پشتیبانی کند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که علتایجاد زگیل یعنی برجستگی‌های کوچکی در داخل و اطراف اندام تناسلی و دهانه مقعد می‌بشود. سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) علتایجاد زگیل تناسلی خواهد شد.

هیچ درمانی برای از بین بردن HPV وجود ندارد، اما امکان درمان زگیل تناسلی وجود دارد. زگیل‌ تناسلی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می‌بشود.

انواع زگیل تناسلی

انواع HPV 6 و ۱۱ مسئول تشکیل زیاد تر زگیل‌های تناسلی می باشند، اما انواع دیگر همانند این‌ها هم می‌توانند علتابراز زگیل شوند:

  • اچ پی وی  ۱
  • اچ پی وی ۱۸
  • اچ‌پی‌وی ۱۶
  • اچ‌پی‌وی ۳۳ و ۳۵
ادامه مطلب
شخصیت شناسی سفر؛ کدام مقاصد و چه نوع سفری مناسب شما است؟_رنگو

در واقع، گونه‌های مختلفی از ویروش HPV وجود دارند که برخی علتابراز زگیل در قسمت تناسلی بدن خواهد شد.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌ها همانند زائده‌های خشن، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید می باشند و طبق معمولً ظاهری خوشه‌ای و همانند به گل‌کلم دارند. برخی از آن‌ها هم حالت صافی دارند و دردناک هم نیستند. از علائم زگیل‌های تناسلی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خونریزی خفیف
  • حس سوزش
  • خارش ناحیه تناسلی

برخی از زگیل‌ها زیاد کوچک می باشند. بااین‌حال، می‌توانید آن‌ها را حس یا مشاهده کنید. زیاد تر زگیل‌ها به طور توده‌های ریز و نرم دیده خواهد شد و احتمالا اصلاً حالت محسوس و قابل‌توجهی نداشته باشند. زگیل تناسلی مقعدی یکی از اانواع این بیماری است که دیدن نشانه‌های ظاهری آن، کار راحتی نیست. 

دیگر علائم زگیل تناسلی

حتی اگر نتوانید زگیل تناسلی را ببینید، امکان پذیر علائمی همانند موارد زیر را ابراز بدهند:

  • ترشحات واژن
  • تشکیل حس ناراحتی در ناحیه تناسلی

اگر زگیل تناسلی گسترش اشکار کند یا بزرگ بشود، این حالت می‌تواند ازردهکننده یا حتی دردناک باشد.

زگیل تناسلی در کدام تکه‌های بدن تشکیل می‌بشود؟

امکان ابراز زگیل‌های تناسلی در نواحی زیر در بدن وجود دارد:

  • ناحیه کشاله ران
  • مقعد
  • رکتوم
  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • واژن
  • فرج
  • لبه‌های واژن
  • دهانه رحم.
  • لب، دهان، زبان یا گلو.

بنا به پیشنهاد سازمان بهداشت ملی انگلستان (NHS)، اگر زگیل‌ها حالت منفرد یا خوشه‌ای داشته باشند، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان و پیگیری زگیل تناسلی واژن یا هر نوع فرد دیگر همانند زگیل تناسلی در دهان الزامی است، چون بعضی اوقات با علائم ناخوشایند و عوارض وخیم مواجه خواهد شد. مراجعه خانم‌ها به دکتر زنان برای بازدید اولیه ایده خوبی است. در صورت نیاز، پزشک آن‌ها را به متخصصان دیگر همانند پزشک عفونی ارجاع خواهد داد.

راه‌های انتقال زگیل تناسلی یا ویروس hpv چیست؟

از جمله راه‌های انتقال زگیل در ناحیه تناسلی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقاربت شامل مقعدی، واژینال-آلت تناسلی و واژن-واژن.
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال).
  • انجام رابطه جنسی دهانی با فردی که دارای HPV یا زگیل تناسلی است.

دریافت رابطه جنسی دهانی از فردی که مبتلا به HPV است یا زگیل تناسلی روی دهان، لب یا زبان خود دارد هم علتانتقال می‌بشود. دقت داشته باشید که انتقال زگیل تناسلی بدون رابطه امری نادر است اما بعضی اوقات امکان پذیر، رخ بدهد.

چه افرادی زیاد تر در معرض زگیل تناسلی قرار دارند؟

زگیل تناسلی همه جنسیت‌ها را دچار می‌کند و زیاد تر در نوجوانان و جوانان شایع است. مردان در خطر ابتلای بیشتری نسبت به زنان قرار دارند. از راه‌های انتقال این حالت باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • منفعت گیری‌نکردن از کاندوم و وسایل مراقبتی در زمان برقراری رابطه جنسی
  • داشتن چند شریک جنسی و رابطه با آن‌ها
ادامه مطلب
خلط خونی نشانه چیست؟ آیا خطرناک است؟

سپس از این که اشکار شد چطور این بیماری به‌وجود آمده، پزشکان به‌سراغ تجویز دارو و منفعت گیری از راه حلهای درمانی گوناگون می‌روال.

عکس زگیل تناسلی در مردان
عکس زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی همانند برجستگی‌هایی به رنگ پوست یا سفید است که روی آلت مردان یا کیسه بیضه و مقعد ظاهر می‌بشود. در زیاد تر اوقات، خبری از درد و خارش نیست، اما بعضی اوقات هم علائمی همانند این موارد و سوزش را به‌وجود می‌آورند.

متخصصان پوست طبق معمولً برای از بین بردن زگیل‌های روی پوست مردان از کرایوسرجری (انجماد زگیل‌ها با نیتروژن مایع) برداشتن (برش‌دادن زگیل‌ها) یا کوتر الکتریکی (از بین‌بردن زگیل‌ها با جریان الکتریکی) در یک جلسه درمانی منفعت گیری می‌کنند.

زگیل تناسلی زنان

زگیل‌های زنان طبق معمولً روی لبه‌ها یا در دهانه واژن آن‌ها قرار دارند، اما امکان ظهورشان در اطراف یا داخل مقعد هم وجود دارد. زیاد تر زنان مبتلا به زگیل هیچ علامتی ندارند و به‌ندرت امکان پذیر خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد. پزشکان با معاینه فیزیکی و مشاهده می‌توانند به تشخیص قطعی درمورد زگیل در زنان برسند.

علت تشکیل زگیل تناسلی چیست؟

انواع خاصی از ویروس HPV علتایجاد زگیل تناسلی می‌بشود. زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش اشکار می‌کند. علت زگیل تناسلی تماس با بدن فرد آلوده است.

به حرف های مؤسسه ملی سرطان آمریکا، نزدیک به ۹۰درصد موارد ابتلا به زگیل تناسلی ناشی از انواع کم خطر HPV 6 و ۱۱ است. ۳۰ تا ۴۰ گونه از HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می‌گذارند، اما تنها تعداد مقداری از این گونه‌ها علتایجاد زگیل تناسلی خواهد شد.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست قابلیت انتقال سریع دارد، به همین علت است که به گفتن یک بیماری مقاربتی شناخته می‌بشود. در واقع، HPV آنقدر رایج است که منبع معتبر CDC یا همان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید زیاد تر افراد فعال از نظر جنسی در دوره‌ای به آن مبتلا خواهد شد. بااین حال، ویروس همیشه تبدیل عوارضی همانند زگیل تناسلی نمی‌بشود. در واقع، در زیاد تر موارد، ویروس بدون تشکیل هیچ مشکلی برای سلامتی خود به خود از بین می‌رود.

ادامه مطلب
عکس العمل جنگ یا گریز؛ مغز زمان خطر چطور عکس العمل مشخص می کند؟

عوارض زگیل تناسلی

زگیل تناسلی طبق معمولً هیچ عارضه جدی برای سلامتی تشکیل نمی‌کند. سویه HPV که علتایجاد زگیل تناسلی می‌بشود کم خطر است. سویه‌های HPV که علتسرطان خواهد شد، با موارد عامل تشکیل زگیل در ناحیه تناسلی یکسان نیستند.

تشکیل خارش و سوزش یا درد در ناحیه تناسلی و خروج ترشحاتی از واژن از عوارض این زگیل‌های جنسی می باشند که علتناراحتی و مخدوش‌شدن توانایی در رابطه جنسی خواهد شد.

پیشگیری از زگیل تناسلی یا ویروس hpv

افرادی که از نظر جنسی فعال‌اند، برای محافظت از خود در برابر ابتلا یا انتشار کردن HPV، زگیل تناسلی و دیگر بیماری‌های مقاربتی باید عمل های زیر را انجام بدهند:

  • منفعت گیری از کاندوم
  • تزریق واکسن HPV
  • کسب خبر درمورد حالت سلامت شریک جنسی
  • محدودکردن تعداد شرکای جنسی

واکسیناسیون HPV زیاد خوب عمل می‌کند. واکسن HPV این پتانسیل را دارد که از بیشتر از ۹۰درصد سرطان‌های منتسب به HPV جلوگیری کند. از آنجایی که واکسیناسیون HPV برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۶ پیشنهاد شد، در آمریکا، ۸۸درصد زگیل تناسلی در دختر مجرد و ۸۱درصد در بین جمعیت زنان جوان افت داشته است.

پیشگیری بهتر از درمان است. با مراعات نکات ایمنی باید مانع از ابتلا به ویروس‌هایی شد که علتابراز زگیل‌های ناخوشایند در نواحی گوناگون بدن خواهد شد.

درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

بنا به این که جنسیت بیمار چیست و مشکل ابتلا به زگیل چطور در او ظهور کرده، پزشکان زیر می‌توانند در راهنمایی برای درمان و کنترل زگیل‌های تناسلی پشتیبانی کنند:

  • متخصص عفونی
  • متخصص اورولوژی
  • دکتر پوست
  • دکتر زنان
  • دکتر کلیه

برای این که دچار مشکلات ناشی از زگیل‌های تناسلی نشوید، راه حلهای پیشگیری را جدی بگیرید. عامل تشکیل زگیل تناسلی را بشناسید و از آن دوری کنید. در تعداد بسیاری از موارد، انتقال زگیل تناسلی از راه تماس با شریک جنسی آلوده صورت می‌گیرد. با مدیریت روابط جنسی می‌توانید سالم و سرحال بمانید.

 تشخیص زگیل تناسلی

پزشکان می‌توانند زگیل‌های تناسلی خارجی را با نگاه‌کردن و معاینه فیزیکی تشخیص بدهند و امکان پذیر برای تایید، بیوپسی یا مثالبرداری انجام بدهند. تشخیص زگیل‌های داخلی چالش‌برانگیزتر است.

جدول راه حلهای تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی از راه حلهای زیر منفعت گیری می‌بشود:

ادامه مطلب
هیپرتروفی عضلانی؛ هرآنچه باید بدانید
معاینه لگنی

  برای بازدید تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی، آزمایش پاپ اسمیر را به گفتن بخشی از معاینه لگنی انجام خواهند داد.

کولپوسکوپی هم برای بازدید و بیوپسی واژن و دهانه رحم انجام می‌بشود.

معاینه مقعد  پزشک از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بازدید داخل مقعد و جهت یافتن زگیل منفعت گیری می‌کند.

اگر فکر می‌کنید زگیل تناسلی دارید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. دیگر عفونت‌های مقاربتی (و حتی مواردی همانند خال یا برچسبهای پوستی) هم همانند زگیل تناسلی می باشند. تشخیص دقیق برای دریافت درمان مناسب الزامی است.

درمان زگیل تناسلی

امکان پذیر که زگیل‌ها به‌طور خودبه‌خود از بین بروند، چون سیستم ایمنی می‌تواند با عامل عفونت آن مبارزه کند. با‌این‌حال، امکان پخش و دردناک‌شدن آن‌ها هم وجود دارد. در این چنین حالتی نیاز به پیگیری جدی است.

راه حلهای مختلفی برای از بین‌بردن زگیل تناسلی وجود دارد. از راه حلهای حاضر برای درمان زگیل تناسلی به موارد زیر اشاره می‌بشود:

  • کوتر الکتریکی: جریان الکتریکی زگیل‌ها را می‌سوزاند.
  • انجماد: در طول سرما‌درمانی از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین‌بردن زگیل منفعت گیری می‌بشود.
  • درمان با لیزر: نور لیزر رگ‌های خونی ریز درون زگیل‌ها را از بین می‌برد و جریان خون آن‌ها را قطع می‌کند.
  • روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای (LEEP): با LEEP از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل منفعت گیری می‌بشود.

امکان پذیر برای خلاص‌شدن از زگیل‌های تناسلی به چند درمان نیاز باشد. در طول درمان، باید از تماس جنسی هم خودداری بشود.

دارودرمانی اچ پی وی

از داروهای موضعی پوستی هم برای درمان زگیل تناسلی منفعت گیری می‌بشود. هفته‌ای یک‌بار به زمان چند هفته، محلول یا کرم شیمیایی تجویزی روی زگیل‌ها زده می‌بشود. از انواع داروی زگیل تناسلی باید موارد زیر را نام ببریم:

  • الدارا (ایمی‌کیمود)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کاندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا TCA

این مواد شیمیایی علتایجاد تاول در زیر زگیل خواهد شد و جریان خون را متوقف می‌کنند. در برخی موارد، پزشک محلول شیمیایی را در مطب خود آماده می‌کند و روی زگیل‌ها می‌زند.

جراحی زگیل تناسلی

امکان پذیر، پزشک زگیل‌هایی را که بزرگ می باشند یا به درمان‌های دیگر جواب نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد. درمان برای از بین‌بردن زگیل تناسلی، وجود ویروس HPV در فرد را درمان نمی‌کند. ویروس‌های اچ پی وی در صورت عدم پخش فعال در بدن هم می‌توانند تبدیل تشکیل زگیل شوند.

درمان خانگی زگیل تناسلی

از درمان‌های خانگی برای زگیل‌های تناسلی منفعت گیری نکنید. منفعت گیری از درمان‌های نادرست در تعداد بسیاری از موارد سودی ندارد و حتی علتابراز عوارض فرد دیگر می‌بشود که رهایی از آن‌ها ساده نیست.

ادامه مطلب
گرفتگی یا کیپی گوش؛ علل و درمان چیست؟

برخی از درمان‌های خانگی برای درمان زگیل تناسلی سودمند می باشند، اما شواهد مقداری برای حمایتاز آن‌ها وجود دارد. همیشه قبل از امتحان یک درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

 درمان زگیل تناسلی در طب سنتی

در طب سنتی هم تجویزاتی موضعی برای از بین‌بردن زگیل تناسلی پیشنهاد می‌بشود:

  • عصاره چای سبز
  • سرکه سیب
  • روغن درخت چای
  • آلوئه‌ورا
  • سیر
  • عسل

از هیچ‌یک از این مواد نباید سرخودانه منفعت گیری بشود. اگر پزشکی متخصص این راه حلها را قبول کند، امکان به‌کارگیری‌شان به‌وجود می‌آید.

زگیل تناسلی

بیماری‌های همانند به زگیل تناسلی

برخی از بیماری‌ها همانند مولوسکوم کونتاژیوزوم (Molluscum contagiosum) همانند به زگیل تناسلی‌ می باشند. در این بیماری هم همانند علائم زگیل تناسلی، ضایعاتی پوستی شکل می‌گیرد و تنها از راه معاینه فیزیکی از سوی پزشکان باتجربه، تشخیص داده می‌بشود.

پاپیلوماتوز دهلیزی (VP) هم نوعی بیماری خوش‌خیم اندام تناسلی زنانه است که می‌تواند با HPV نادرست گرفته بشود. تبخال تناسلی (هرپس سیمپلکس نوع ۲) هم همانند ویروس پاپیلومای انسانی است، چون هر دو از عفونت‌های مقاربتی می باشند و هر دو همچون عامل تشکیل زگیل تناسلی، از راه روابط جنسی محافظت نشده منتقل خواهد شد. 

با‌این‌حال، تبخال علتایجاد زخم و تاول‌های پر از مایع در اندام تناسلی می‌بشود و این چنین چیزی در زمان ابتلا به زگیل در ناحیه تناسلی رخ نمی‌دهد. زگیل‌ها برآمدگی‌های کوچکی می باشند که طبق معمولً زخم‌های باز تشکیل نمی‌کنند.

پیشگیری از زگیل تناسلی و تزریق واکسن آن، با اهمیت ترین قدم برای جلوگیری از HPV

اچ پی وی کنترل نشده می‌تواند بیماری هولناک باشد اما وقتی‌که به علائم زگیل تناسلی علم داشته باشید و عامل تشکیل زگیل تناسلی را بشناسید، می‌توانید از آن به دور بمانید. یقیناً تزریق واکسن زگیل تناسلی هم بی‌تاثییر نیست و یکی از با اهمیت ترین ارکان جلوگیری از این بیماری است. یادتان باشد که ویروس پاپیلومای انسانی، جنسیت خاصی نمی‌شناسد؛ هم زگیل تناسلی زنان خطرناک است و هم زگیل  تناسلی مردان. برای همین، هر زمان که در شرایط ابتلا به این بیماری قرار گرفتید و علائم آن را مشاهده کردید، هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا آن را کنترل کرده و از ابتلا به بیماری‌های دیگر، پیشگیری کنید. 

سوالات متداول زگیل تناسلی

منبع های:

nhs.uk

healthline.com

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها