۵ نشانه این که همکارانتان از شما سوءاستفاده می‌کنند_رنگو

رونیکس


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

برخی اتفاقات در محیط کار اجتناب‌ناپذیرند و امکان پذیر برای هر فردی رخ دهند. برای مثال امکان پذیر در برخی موقعیت‌های کاری حس کنید همکارانتان به‌جستوجو سوءاستفاده از شما می باشند. گرچه این قضیه ازردهکننده است، شناختن علائم سوءاستفاده همکاران و یادگرفتن نحوه برخورد با این حرکت علتمی‌بشود بهتر بتوانید از این موقعیت گذر کنید. در این مقاله علائم سوءاستفاده همکاران و روش درست برخورد با این موقعیت را می‌گوییم. با ما همراه باشید.

نشانه‌های سوءاستفاده همکاران

۱. قدردان لطف و پشتیبانی‌های شما نیستند

پشتیبانی‌خواستن همکار خودتان از شما برای انجام کارها اتفاقی رایج است که علتمی‌بشود علاوه‌بر تحکیم ربط با همکاران و انجام به‌موقع ماموریت های اعضای تیم، توانایی‌هایتان را هم گسترش بدهید. بعضی اوقات هم امکان پذیر برای یکی از همکارانتان اتفاقی پیش بیاید و از شما بخواهد در زمان مرخصی او انجام وظایفش را بر مسئولیت بگیرید. این‌گونه خواست‌ها از طرف همکارانتان تا وقتی قابل‌قبول است که آنها هم در شرایط اضطراری شبیه به شما پشتیبانی کنند و باری از روی دوشتان بردارند. اگر همکارانتان مرتب برای انجام وظایفشان از شما پشتیبانی می‌خواهند اما به‌ندرت به شما پشتیبانی می‌کنند، به گمان زیاد در حال سوءاستفاده‌کردن از شما می باشند. درمورد ناعادلانه‌بودن این حالت با همکار خودتان آشکار و صریح سخن بگویید کنید و بگویید که این رفتارهایش چه حس ناخوشایندی به شما می‌دهد.

ادامه مطلب
مرخصی استعلاجی؛ هرآنچه باید بدانید

۲. بدون بازدید شرایطتان از شما پشتیبانی می‌خواهند

افرادی که در محل کار از دیگران سوءاستفاده می‌کنند، هیچ زمان به حالت فرد روبه رو دقت نمی‌کنند و برایشان مهم نیست که سر شما خلوت است یا شلوغ و قبل از گفتن درخواستشان درمورد حالت‌تان سؤالی نمی‌پرسند. بعضی اوقات علت جویانشدن حالت شما استرسی است که به‌خاطر عقب‌افتادن کارها دارند، اما اگر این حرکت مدام تکرار می‌بشود و همکارانتان توقع دارند همیشه آماده پشتیبانی‌کردن به آنها باشید، ملزوم است آنها را به حالت آگاه کنید و بگویید «زمان انجام کارهای اضافه‌تر از وظایفم را ندارم».

۳. به اوقات فراغت شما احترام نمی‌گذارند

بعضی اوقات سختی کاری به‌قدری زیاد می‌بشود که سپس از پایان پروژه یا روزهای کاری پرفشار ترجیح می‌دهید با استراحتی چندروزه خستگی‌تان را از بین بردن کنید. مرخصی‌گرفتن یعنی می‌خواهید چند روزی را به دور از فضای کار و ماموریت های گوناگون استراحت کنید و با خانواده‌تان خوش بگذرانید. هنگامی همکار یا مدیرتان در روزهای مرخصی با شما تماس می‌گیرد و می‌خواهد که از راه دور کاری را انجام دهید، یعنی در حال سوءاستفاده از شما می باشند. اگر در روزهای مرخصی هم دچار همکاران سوءاستفاده‌گرید، صریح و مؤدبانه بگویید «من مرخصی گرفته‌ام و می‌خواهم این چند روز را کار نکنم. ممنونم که فهمیدن می‌کنید».

ادامه مطلب
بلاگر چیست؛ تفاوت آن با ولاگر، واینر و اینفلوئنسر
آخرین مطالب

۴. مدیرتان از شما می‌خواهد کارهایی ورای ماموریت‌تان انجام دهید

احتمالا بعضی اوقات مدیرتان از شما بخواهد کارهایی را انجام دهید که جزو وظایفتان نیستند. به گمان زیاد در این شرایط استرس می‌گیرید و مضطرب می‌شوید. در برخی موارد، امکان پذیر حتی صلاحیت انجام برخی وظایفی را که مدیرتان به شما محول می‌کند، نداشته باشید. اگر توانایی یا علاقه‌ به انجام کارهای اضافه بر سازمان ندارید، این نوشته را با مدیرتان در بین بگذارید و از او سوال کنید چرا انجام این‌گونه کارها را به شما محول می‌کند. بعضی اوقات علت سپردن کارهای ورای وظایفتان به شما این است که شرکت در حال استخدام نیروی تازه است و موقتا به پشتیبانی شما نیاز دارند. اگر این حالت موقتی باشد، به‌معنی سوءاستفاده نیست ولی اگر مدام از شما خواسته می‌بشود کارهای اضافه را از بین بردن و رجوع کنید، باید حتما با مدیر سخن بگویید کنید.

ادامه مطلب
تردز به محبوب‌ترین اپلیکیشن اپ استور اپل تبدیل شد

۵. پاداش یا ترفیعی برای انجام کارهای اضافه‌تر دریافت نمی‌کنید

هنگامی گروهی پروژه‌ای را پیش می‌برد، این مسئولیت رهبر تیم است که یقین بشود به جبران زحمات اعضای تیم همه پاداش یا ترفیع یکسانی دریافت می‌کنند. اگر در گروه شما حرکت همکارانتان طوری است که انگار فقط خودشان زحمت کشیده‌اند و زحمات شما را نادیده می‌گیرند، یعنی از شما سوءاستفاده می‌کنند. حتما این نوشته را با مدیرتان نقل و نارضایتی‌هایتان را گفتن کنید.

نکاتی برای مقابله با سوءاستفاده همکاران

۱. حدومرز تعیین کنید

حدومرزداشتن در محل کار علتمی‌بشود اعتدال بین کار و زندگی‌تان را نگه داری کنید. اولین قدم برای تشکیل حدومرز در محل کار این است که به همکارانتان بگویید خارج از محل کار تماس کاری را جواب نمی‌دهید. یقیناً بعضی اوقات حالت طوری می‌بشود که احتمالا نیاز به تماس سریع با شما باشد، به این علت می‌توانید برای شرایط حساس روش ارتباطی مدنظرتان را به آنها اظهار کنید.

۲. به خودتان احترام بگذارید

هنگامی برای خودتان قیمت قائل باشید، همکارانتان هم به شما احترام می‌گذارند. اگر مدام همکاران یا مدیرتان از شما توقع دارند کارهایی زیاد تر از وظایفتان را انجام بدهید، می‌توانید به ۲ شکل عکس العمل نشان دهید:

  • اگر علاقه‌ای به انجام کارهای فراتر از مسئولیت خودتان ندارید، این نوشته را صریح و مؤدبانه با آنها نقل کنید.
  • اگر مایلید با ماندن زیاد تر در محل کار ماموریت های محول‌شده را انجام‌دهید، با سرپرست تیم درمورد مقدار اضافه‌کاری دریافتی به توافق برسید.
ادامه مطلب
فناوری خنک کننده CoolMax اینفینیکس می‌تواند تا ۱۰ درجه موبایل‌ها را خنک کند

۳. ارتباطات خود را بهبود بخشید

دو همکار در حال کارکردن روی پروژه

خجالت و رودربایستی را کنار بگذارید و با همکارانتان ارتباطی حرفه‌ای برقرار کنید. اگر از شما خواست پشتیبانی دارند، بدون خجالت به آنها بگویید در صورتی برای انجام وظایفشان کمکشان می‌کنید که آنها هم در موقعیت شبیه به شما پشتیبانی کنند. توانایی‌های ارتباطی را تحکیم کنید و تلاش کنید علت سوءاستفاده گهگاه همکارانتان را شناسایی کنید.

۴. نه‌گفتن را یاد بگیرید

بعد از تعیین حدومرز و تحکیم اعتمادبه‌نفس، نوبت به تمرین نه‌گفتن می‌رسد. شما ساعات بسیاری از روزتان را در محل کار می‌گذرانید و اگر قرار باشد به هر خواسته‌ای جواب مثبت بدهید و چندوظیفه‌ای باشید، زیاد سریع خسته می‌شوید. هیچ زمان برای کاری که در قبالش از شما سپاس نمی‌بشود یا پاداشی دریافت نمی‌کنید، زمان‌تان را هدر ندهید. ماموریت های خودتان را به‌نحو احسن انجام دهید و برای پیشرفت زیاد تر تلاش کنید، اما در روبه رو سوءاستفاده مدیر و همکارانتان بایستید و به خواست آنها نه بگویید.

ادامه مطلب
امیدواری محققان ام آی تی در پیروزی واکسن سرطان در فاز نخست آزمایش‌ها

۵. از تکنیک رویارویی منفعت گیری کنید

رویارویی نوعی تکنیک ارتباطی مدیریت تعارض است که به شما امکان می‌دهد مشکل را از طریق او مباحثه تجزیه‌وتحلیل کنید. هر زمان فهمید شدید یکی از همکارانتان می‌خواهد از شما سوءاستفاده کند، با لحنی آرام و محترمانه علت درخواستش را از او سوال کنید. اگر انجام این‌گونه ماموریت های برایش سخت است، با هم کار مورد نظر را انجام دهید تا مشکلش را بشناسد و برای حل آن تلاش کند. با این کار هم به همکار خودتان پشتیبانی کرده‌اید و هم خودتان را از انجام کارهای اضافه بر سازمان نجات داده‌اید.

سخن پایانی

متأسفانه سوءاستفاده همکاران یکی از رایج‌ترین اتفاقات محل کار است. برخی افراد بدون این که حالت و حجم کاری همکارشان را در نظر بگیرند، از او انتظار انجام ماموریت های اضافه‌تر دارند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که زیاد با این مشکل روبه رو می‌شوید، بهتر است از نکاتی که در این مقاله گفتیم منفعت گیری کنید و به این خواست ناعادلانه جواب درستی بدهید.

تابه‌حال فهمید سوءاستفاده همکار خودتان شده‌اید؟ چه کاری برای پیشگیری از تکرار این حرکت انجام داده‌اید؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.

نکاتی که کارمندان معمولی از آن بی‌خبرند.
آداب معاشرت صحیح در محیط کار چطور است؟
چطور از صدمه‌های پشت‌میزنشینی نجات اشکار کنیم؟

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط