کارزار جهانی برای آخر دادن به همکاری شیرین کوکاکولا و المپیک_رنگو

کارزار جهانی برای پایان دادن به همکاری شیرین کوکاکولا و المپیک

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

کارشناسان بهداشت عمومی، فعالان مدنی و مردم عادی، خواستار آخر همکاری طویل‌زمان بین کمیته بین‌المللی المپیک و شرکت کوکاکولا می باشند. آنها این همکاری را با شراکتهای قبل صنعت دخانیات در بازی‌های المپیک قیاس می‌کنند. با وجود کوششهای گسترده، به نظر می‌رسد تحول این حالت دشوار باشد.

به نقل از سرویس اخبار پزشکی رسانه فناوری تکنا، شرکت کوکاکولا از قدیمی‌ترین حامیان مالی بازی‌های المپیک است و این همکاری به دورانی بازمی‌گردد که این شرکت تا این مدت از کوکائین در محصولات خود منفعت گیری می‌کرد. کوکاکولا سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون دلار برای تحکیم ربط برند خود با المپیک هزینه می‌کند. اگرچه این همکاری امکان پذیر مزایایی داشته باشد، اما نتوانسته است همه را قانع کند. در سال‌های تازه، مطالبات کارشناسان بهداشت عمومی برای آخر دادن به این شراکت افزایش چشمگیری یافته است. این مطالبات یادآور کمپین‌های موفق دهه ۱۹۸۰ برای ممنوعیت حمایتمالی صنعت دخانیات از المپیک است.

ممنوعیت دخانیات و افت تدریجی وجود نوشیدنی‌های الکلی در بازی‌های المپیک مشخص می کند که اجماع عمومی بر این باور است که رویدادی که بر سلامت جسمانی اصرار دارد، نباید از محصولاتی حمایتکند که برای سلامت عمومی زیان اور می باشند. نوشیدنی‌های شیرین، به گفتن عامل مهم دیابت نوع ۲ که ۴۶۲ میلیون نفر در جهان را تحت تأثیر قرار داده است، کاملاً در این دسته قرار می‌گیرند. پارادوکس دلنشین دقت اینجاست که المپیک ۲۰۲۴ همزمان توسط سانوفی، شرکت داروسازی فعال در حوزه تحقیقات دیابت، و کوکاکولا، یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری، حمایتمالی می‌بشود.

رابرت لوستیگ (متخصص غدد درون‌ریز کودکان) فروکتوز را یک سم متابولیکی می‌داند که با چاقی، دیابت، سختی خون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان، زوال عقل، بیماری کبد چرب، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مشکلات گوارشی مرتبط است. او معتقد است که همه نوشیدنی‌های شیرین زیان اور می باشند و حرکت کوکاکولا در این عرصه زیاد دلواپس‌کننده است.

این همکاری برای هر دو طرف مزایایی دارد. ماریان نستله، استاد تغذیه و بهداشت عمومی، می‌گوید: «بهترین تبلیغ برای یک محصول، منفعت گیری از آن توسط ورزشکاران مشهور جهان است. این نوشته علتمی‌بشود که نقش واقعی این محصولات در رژیم غذایی افراد نادیده گرفته بشود.»

یکی از فعال‌ترین نهادهای ناموافق این همکاری، مرکز علم در منافع عمومی (CSPI) است. این مرکز در رأس کمپین جهانی بیرون کردن کوکاکولای بزرگ از ورزش قرار دارد که از حمایت۶۶ سازمان برخوردار است. CSPI معتقد است که همکاری کمیته بین‌المللی المپیک با کوکاکولا با آرمان‌های این نهاد در منفعت گیری از ورزش برای ساختن جهانی بهتر در تضاد است.

نانسی فینک، مدیر کمپین علیه نوشیدنی‌های شیرین در CSPI، می‌گوید: «امیدواریم مصرف‌کنندگان و قانون‌گذاران سراسر جهان به پیامدهای زیان اور کوکاکولا بر سلامت انسان و محیط زیست دقت کنند.»

صنعت دخانیات تقریباً یک قرن از پلتفرم المپیک برای تبلیغ محصولات خود منفعت گیری کرد. در سال ۱۹۸۴، مارلبورو سیگار رسمی المپیک لس‌آنجلس می بود. اما در سال ۱۹۸۷، به جستوجو کمپینی به رهبری پزشک جان رید، المپیک زمستانی کالگری اولین دوره بازی‌های بدون دخانیات شد.»

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

[ad_2]

پست های مرتبط