بنیان‌گذار ایکس‌باکس از حباب مدیریتی و طمع‌ورزی پرده برداشت_رنگو

بنیان‌گذار ایکس‌باکس از حباب مدیریتی و طمع‌ورزی پرده برداشت

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

اخیرا افزایش قابل دقت قیمت اشتراک گیم بعد موجی از انتقادات را به سوی مایکروسافت روانه کرده است و اکنون یکی از بنیان‌گذاران ایکس‌باکس نیز به جمع منتقدان مدام و با صراحت لهجه کم‌سابقه‌ای به سیاست‌های جاری این شرکت تاخته است.

به نقل از قسمت اخبار گیم رسانه اخبار تکنولوژی تکنا، خانم لارا فریر Laura Fryer که در شکل‌گیری برند ایکس‌باکس نقشی کلیدی داشت معتقد است مدیران جاری در یک حباب قرار گرفته‌اند و ربط خود را با حقیقت‌های جامعه گیمرها و گسترش‌دهندگان از دست داده‌اند. او افزایش قیمت‌ها را نشانه‌ای از طمع‌ورزی و ترجیح دادن سود بر توانایی بازی‌کردن می‌داند و ویدیوی توضیحات مایکروسافت درمورد این تغییرات را کاملا بی‌دقت به احساسات کاربران توصیف می‌کند.

به باور او این عمل تاییدی دیگر بر این حقیقت است که فرهنگ بله‌قربان‌گویی که از سال ۲۰۰۸ بر این شرکت حاکم شده می بود اکنون تشدید شده و نتیجه آن افزایش قیمتی دیوانه‌وار برای طرفداران وفادار است آن هم درست بعد از اظهار درآمد ۵ میلیارد دلاری از سرویس گیم بعد.

خانم فریر در ادامه تحلیل خود به ریشه‌های بحران هویتی ایکس‌باکس اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که این برند قیمت‌های بنیادین خود را از دست داده است. در قبل ایکس‌باکس بر سه پایه محکم می بود: یک کنسول قوی به گفتن مرکز اکوسیستم عناوین انحصاری فرست-پارتی که هویت برند را می‌ساختند و یک همکاری واقعی و دوجانبه با گسترش‌دهندگان بازی.

او اصرار می‌کند که مقصد از خلقت ایکس‌باکس فقط فروش سخت‌افزار نبوده است بلکه تشکیل یک حلقه بسته می بود که در آن مایکروسافت هم رابطه با مشتری و هم رابطه با گسترش‌دهنده را مدیریت می‌کرد. اما اکنون با استراتژی تازه شرکت که شعار «این یک ایکس‌باکس است» را برای هر دستگاهی به کار می‌برد دیگر دلیلی برای ماندن در این اکوسیستم وجود ندارد. این شعار که قرار می بود پیامی فراگیر و دعوت‌کننده باشد در عمل به توخالی شدن برند منجر شده است چون هنگامی همه چیز ایکس‌باکس باشد در واقع هیچ چیز به طور خاص ایکس‌باکس نیست.

این دیدگاه انتقادی تنها به بنیان‌گذار ایکس‌باکس محدود نمی‌بشود و تحلیلگران صنعت بازی نیز نگرانی‌های شبیهی را نقل می‌کنند. Brandon Sutton تحلیلگر ارشد موسسه MIDiA Research معتقد است که افزایش قیمت‌ها در کنار خدشه‌دار شدن حس مطمعن کاربران به گمان زیاد عواقب بلندمدتی برای برند ایکس‌باکس و اکوسیستم مایکروسافت به همراه خواهد داشت.

به حرف های او هرچند افزایش هزینه‌ها در سراسر صنعت بازی به علت تورم و تحکیم بازار امری رایج شده است اما شرکت‌های بزرگ با افزایش‌های شدید قیمت ریسک بزرگی را مرتکب خواهد شد. کاربران امکان پذیر بازی‌های ویدیویی را هم چنان یک کالای لوکس بدانند و در روبه رو با این قیمت‌ها به سمت گزینه‌های ارزان‌تر و بازی‌های جدا گانه سوق داده شوند. مایکروسافت به گمان زیاد بر این باور است که احساسات منفی کاربران به لغو گسترده اشتراک‌ها منجر نخواهد شد اما این تحلیلگر هشدار می‌دهد که سختی مالی بر مصرف‌کنندگان واقعی است و این بی‌اعتمادی می‌تواند به برند ایکس‌باکس ضربه‌ای ماندگار بزند.

در نهایت خانم لارا فریر با نگاهی به قبل و آینده اذعان می‌کند که دلایل تجاری برای حرکت ایکس‌باکس به سمت سرویس‌های ابری و فاصله گرفتن از سخت‌افزار را فهمیدن می‌کند اما قاطعانه معتقد است که رهبران جاری فهمیدن درستی از بازیکنان و گسترش‌دهندگان ندارند. او با یادآوری روزهای ابتدایی تاسیس ایکس‌باکس وقتی که تیم بنیان‌گذار نیز بعضی اوقات حس می‌کردند مسیر را به درستی نمی‌دانند کارکرد مدیران جاری را حتی به بی‌کفایتی تشبیه می‌کند.

از دیدگاه او این گمان وجود دارد که تصمیمات ضعیف تازه فقط نتیجه آزمون و خطای مدیرانی باشد که نمی‌دانند چه می‌کنند. اگرچه خانم فریر سال‌ها است که از مایکروسافت جدا شده و امکان پذیر نگاهی نوستالژیک به دورانی داشته باشد که دیگر باز نخواهد گشت اما تحلیل‌های او درمورد صدمه‌هایی که به برند ایکس‌باکس داخل می‌بشود و نتایج منفی افزایش قیمت‌ها هم چنان قابل تامل و دقیق به نظر می‌رسد و زنگ خطری جدی را برای آینده این پلتفرم به صدا درآورده است.

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

[ad_2]

پست های مرتبط