TSMC با یک ترفند قیمت‌گذاری مشتریان خود را راضی نگه می‌دارد_رنگو

TSMC با یک ترفند قیمت‌گذاری مشتریان خود را راضی نگه می‌دارد

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

مشتریان بزرگ شرکت TSMC از جمله اپل، کوالکام و مدیاتک می‌توانند نفس راحتی بکشند چون گزارش‌های تازه حاکی از آن است که افزایش قیمت ویفرهای ۲ نانومتری این شرکت زیاد کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه خواهد می بود.

به نقل از قسمت صنایع نیمه هادی رسانه اخبار فناوری تکنا، پیش از این شایعاتی مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی قیمت این ویفرها انتشار شده می بود که نگرانی‌های بسیاری را در بازار تشکیل کرد. اما اکنون به نظر می‌رسد تفاوت قیمت بین نسل تازه و قدیم تنها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهد می بود. با این حال یک مسئله مهم در این بین وجود دارد. این افزایش ملایم قیمت به علت سیاست تازه TSMC در گران‌تر کردن فناوری‌های ۳ نانومتری جاری خود است. در واقع این شرکت تصمیم دارد با بالا بردن قیمت پایه نسل قبلی گذار به فناوری تازه را برای مشتریان خود دلنشین‌تر و از نظر مالی منطقی‌تر نمود دهد.

مطابق اطلاعات تازه قیمت ویفرهای ۲ نانومتری بر روی ۳۰ هزار دلار برای هر واحد ثابت باقی خواهد ماند و این رقم تغییری نخواهد کرد. علت مهم این که تفاوت قیمت با نسل قبل ناچیز به نظر می‌رسد افزایش قیمت ویفرهای ۳ نانومتری است. بر پایه گزارش‌ها قیمت گره‌های N3E و N3P به ترتیب به ۲۵ و ۲۷ هزار دلار افزایش خواهد یافت.

این استراتژی هوشمندانه شرکت‌های فناوری را تشویق می‌کند تا به جای منفعت گیری از فرآیندهای تشکیل قدیمی‌تر که اکنون گران‌تر شده‌اند سریع تر به سمت فناوری گسترش یافتهتر ۲ نانومتری حرکت کنند. کوالکام یکی از اولین شرکت‌هایی است که از این زمان منفعت گیری کرده و تصمیم دارد برای تشکیل نسل بعدی پردازنده خود یعنی Snapdragon 8 Elite Gen 6 به شدت به گره N2P شرکت تایوانی مهاجرت کند.

این رویکرد قیمت‌گذاری اگرچه گذار به فناوری ۲ نانومتری را برای مشتریان TSMC کمتر از آنچه فکر می‌شد پرهزینه می‌کند اما هم چنان پرداخت مبلغ ۳۰ هزار دلار برای هر ویفر یک چالش مالی بزرگ محسوب می‌بشود. این استراتژی مشخص می کند که TSMC در تلاش است تا ضمن نگه داری سودآوری خود و مدیریت هزینه‌های سرسام‌آور تحقیق و گسترش گذار به نسل تازه فناوری را برای شرکای کلیدی خود تسهیل کند.

در نهایت این بازی قیمت‌گذاری پیچیده نشان‌دهنده تسلط بلامنازع TSMC بر بازار تشکیل نیمه‌هادی‌ها و توانایی این شرکت در هدایت روندهای فناوری و استراتژی‌های مالی مشتریان بزرگ خود در سراسر جهان است. آینده صنعت فناوری به شدت به این تصمیمات و اعتدال بین هزینه و نوآوری وابسته خواهد می بود.

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

[ad_2]

پست های مرتبط