سوتین ورزشی؛ ضروری یا غیرضروری؟ + نکاتی برای انتخاب مناسب

تفاوت انواع سوتین ورزشی؛ سوتین ورزشی فشرده، کپسول‌دار و ترکیبی


هر روز برای ورزش به باشگاه می‌روید؟ پیاده‌روی بخشی از برنامه روزانه‌تان است؟ شاید هم ورزشکار حرفه‌ای هستید! در هر صورت، به خانم‌هایی که اهل هر نوع ورزشی هستند استفاده از سوتین ورزشی خوب توصیه می‌شود. این سوتین‌ها جلوی حرکت بیش از حد سینه‌ها را می‌گیرند و علاوه‌بر راحتی بیشتر، باعث حفظ سلامتی آنها می‌شوند. البته با توجه به تنوع زیاد انواع سوتین ورزشی، شاید هنگام انتخاب و خرید سردرگم شوید. در این مقاله ابتدا از اهمیت استفاده از سوتین‌های ورزشی می‌گوییم و سپس انواع آن را با ذکر چند نکته معرفی می‌کنیم.

اهمیت استفاده از سوتین ورزشی مناسب

سوتین‌های ورزشی تنها برای راحتی نیستند، بلکه از بافت سینه هنگام انجام تمرینات محافظت می‌کنند. اگر از سوتین مناسب استفاده نکنید، پوست و رباطی که سینه را شکل می‌دهند آسیب می‌بینند و دچار افتادگی سینه می‌شوید. همچنین در صورت نامناسب‌بودن سوتین، دائما باید آن را تنظیم کنید و همین مسئله باعث می‌شود حواستان از تمرین پرت شود و کیفیت ورزش کاهش یابد. برعکس سوتین‌های معمولی، سوتین‌های ورزشی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حرکت سینه‌ها را کاهش می‌دهند، از آنها بیشتر محافظت می‌کنند و مقاوم‌ترند.

شاید برخی از بازیکنان و ورزشکاران مرد را دیده باشید که چیزی شبیه سوتین به تن می‌کنند. لباس‌های مذکور سوتین مردانه ورزشی نیستند و کاربرد دیگری دارند.

نکاتی برای خرید سوتین ورزشی

۱. سایز مناسب را انتخاب کنید

سوتین ورزشی باید کیپ تنتان باشد. معمولا سایز سوتین ورزشی با سوتین‌های معمولی یکسان است. حتی می‌توانید سوتین را یک سایز کوچک‌تر از سوتین معمولی خود بگیرید. همچنین برای خرید سوتین جدید به سایز سوتین قدیمی خود بسنده نکنید و هر چند وقت یک‌ بار سایز خود را مجددا اندازه‌ بگیرید، چراکه اندازه سینه‌ها به‌دلیل افزایش یا کاهش وزن، تغییرات هورمونی، حاملگی و افزایش سن تغییر می‌کند.

ادامه مطلب
بوتاکس معده؛ اثرات و مقدار لاغری تزریق بوتاکس معده چه مقدار است؟
آخرین مطالب

۲. نوع فعالیت ورزشی را در نظر بگیرید

طراحی همه سوتین‌های ورزشی یکسان نیست، پس باید با توجه به نوع فعالیت و سایز سینه بهترین سوتین ورزشی را انتخاب کنید. پیش از انتخاب نوع مناسب، به شدت حرکت سینه‌ها هنگام تمرین مدنظرتان توجه کنید. معمولا سوتین‌ها بر اساس نوع ورزش به ۳ دسته کم‌فشار (Low impact)، فشار متوسط (Medium impact) و پرفشار (High impact) تقسیم می‌شوند.

  • کم‌فشار: این دسته از سوتین‌ها مناسب تمریناتی همچون یوگا، پیاده‌روی، پیلاتس و حرکات کششی هستند که تحرک چندانی ندارند. ویژگی اصلی این سوتین‌ها راحتی آنهاست که باعث می‌شود آزادانه حرکت کنید.
  • با فشار متوسط: سوتین‌ با فشار متوسط معمولا برای تمرینات قدرتی، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی مناسب است. اگر سینه‌های کوچکی دارید و ورزش‌های پرتحرک انجام می‌دهید، این دسته از سوتین‌های ورزشی جایگزین خوبی برای سوتین‌های پرفشارند.
  • پرفشار: سوتین‌های ورزشی پرفشار مناسب ورزش‌های پرتحرک همچون رقص، کیک‌بوکسینگ و ایروبیک هستند.
ادامه مطلب
تعبیر خواب سیل در موقعیت‌های مختلف چیست؟

۳. به تن‌خور سوتین توجه کنید

پیشنهاد می‌شود حتما تن‌خور سوتین‌های ورزشی را امتحان کنید. انواع سوتین‌ها را امتحان کنید و ببینید کدام نوع سوتین ورزشی راحت‌تر است. سوتین مناسب باید جذب تن باشد، اما نباید زیادی تنگ باشد که تنفس را دشوار کند. برای امتحان‌کردن تن‌خور سوتین بند آن را از روی شانه بالا بکشید. اگر فاصله بند تا شانه ۲ انگشت شد، یعنی اندازه سوتین مناسب است. اگر کاپ سوتین جمع شده است، احتمالا سایز آن بزرگ‌تر از سایز شماست. توجه داشته باشید که سوتین مناسب برای ورزش باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانید به‌راحتی نفس بکشید و حرکات ورزشی را آزادانه انجام دهید.

هنگام خرید سوتین ورزشی به این ویژگی‌هایش توجه کنید

۱. بندهای قابل‌تنظیم

اگر سایز سینه‌هایتان متفاوت است یا بین دو سایز قرار دارید، بهتر است سوتین ورزشی با بند قابل‌تنظیم بخرید. هنگام خرید این دسته از سوتین‌های ورزشی، توجه کنید که بندها به‌خوبی تنظیم شوند و سر جای خود قرار بگیرند. اگر بندها مناسب نباشند، ممکن است دائما از روی شانه شما لیز بخورند یا برعکس به شانه فشار بیاورند.

۲. فنر سوتین

همه سوتین‌های ورزشی فنر ندارند، اما این ویژگی ممکن است برای شما مفید باشد. فنر سوتین حرکات غیرضروری سینه را کاهش می‌دهد. هنگام خرید سوتین ورزشی فنردار، حتما به‌ راحت‌بودن آن توجه کنید. فنر باید به‌نرمی روی قفسه سینه بنشیند و زیر سینه‌ها باقی بماند.

ادامه مطلب
دروغ گفتن به کودک؛ دروغ‌های بی‌ضرر و دروغ‌هایی که هرگز نباید بگویید

۳. پد سوتین

پدها باعث راحتی بیشتر سوتین می‌شوند، برآمدگی نوک پستان‌ها را می‌پوشانند و جلوه پُرتری به سینه‌ها می‌دهند. اگر این ویژگی‌ها برای شما اهمیت دارند، پیشنهاد می‌کنیم سراغ سوتین‌های ورزشی پددار بروید.

۴. سوتین کپسول‌دار یا فشرده

سوتین‌های کپسول‌دار معمولا فنر و ۲ کاپ دارند و بیشتر برای سینه‌های بزرگ‌تر و ورزش‌های پرفشار مناسب‌اند. از طرفی سوتین‌های فشرده برای سایز کاپ A و B و C گزینه خوبی هستند. نوع دیگری از سوتین ورزشی ترکیبی از این دو مدل است که فنر و دو کاپ دارد و برای همه سایزها مناسب است.

از چپ به راست سوتین ورزشی فشرده، کپسول‌دار و ترکیبی

۵. جنس پارچه و خاصیت جذب رطوبت

فناوری جذب رطوبت برای هر نوع وسیله ورزشی مزیت بزرگی محسوب می‌شود، اما برای سوتین‌های ورزشی اهمیت ویژه‌ای دارد. پارچه‌های نخی یا پنبه‌ای رطوبت را در خود نگه می‌دارند. از این رو بهتر است سراغ سوتین‌هایی با جنس پلی‌استر بروید. گزینه‌ بهتر خرید سوتین‌ با الیاف نایلون است که جذب رطوبت و دوام بیشتری از پلی‌استر دارد.

۶. بست و قلاب سوتین

بعضی از سوتین‌های ورزشی همچون سوتین‌های معمولی از پشت بسته می‌شوند و برخی دیگر یک‌تکه‌اند. خیلی‌ها سوتین‌های ورزشی بست‌دار را ترجیح می‌دهند، چراکه پوشیدن و درآوردن آنها به‌خصوص هنگامی که عرق کرده‌اید، راحت‌تر است. همچنین می‌توانید سوتین ورزشی با سایز کوچک‌تر تهیه کنید که با آخرین قلاب بسته شود و اگر در آینده جا باز کرد با قلاب‌های دیگر آن را تنگ‌تر کنید.

ادامه مطلب
چطور بدون خسته شدن بدویم؟ ۱۳ راهکار برای افزایش استقامت زمان دویدن

سوتین مناسب با توجه به نوع ورزش

انتخاب سوتین مناسب نقش بسزایی در حفظ سلامت سینه‌ها و جلوگیری از افتادگی آنها دارد. در این بخش شما را برای خرید سوتین ورزشی مناسب برای انواع تمرینات ورزشی راهنمایی می‌کنیم.

  • دویدن و ورزش‌های پرتحرک: سوتین پرفشار که پارچه‌ای با خاصیت جذب رطوبت داشته باشد، برای این دسته از ورزش‌ها گزینه مناسبی است. بهتر است سوتین بندهای پهن‌تری داشته باشد، به‌خصوص اگر سینه‌های بزرگی دارید.
  • یوگا، پیلاتس و ورزش‌های کم‌تحرک: برای ورزش‌هایی که حرکات شدید ندارند، سوتین‌های ورزشی کم‌فشار از جنس پارچه‌ای با خاصیت جذب رطوبت پیشنهاد می‌شود.
  • وزنه‌برداری: سوتین ورزشی با فشار متوسط یا پرفشار با بندهای قابل‌تنظیم و از جنس پارچه‌ای با خاصیت جذب رطوبت برای وزنه‌برداری مناسب است. البته سوتین‌های ورزشی مسابقه‌ای (Racerback) نیز گزینه خوبی برای ورزش‌هایی با تحرک متوسط تا زیادند. این دسته از سوتین‌ها به‌سبب نوع طراحی و بندهای متصل به‌خوبی بر تن می‌نشینند.

راهکارهایی برای افزایش دوام سوتین ورزشی

سوتین‌های ورزشی دائما باید شسته شوند، از این رو رعایت برخی از نکات برای دوام بیشتر آنها الزامی است. عمر مفید سوتین ورزشی خوب ۱۲ تا ۱۵ ماه است. راهکارهایی که در ادامه برای شست‌وشو و مراقبت مطرح کرده‌ایم، عمر آن را افزایش می‌دهند.

  • پس از هر تمرین، سوتین ورزشی خود را برای جلوگیری از ایجاد باکتری و قارچ بشویید. در صورت نشستن سوتین‌ها، ممکن است بوی بد جذب بافت پارچه شود و دیگر از بین نرود.
  • سوتین‌های ورزشی را با دست بشویید تا مدت بیشتری دوام بیاورند. کافی است آن را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در محلول آب و صابون قرار دهید و سپس آن را به‌آرامی با آب سرد بشویید. به یاد داشته باشید که آب داغ به بافت سوتین صدمه می‌زند. همچنین بهتر است از سفیدکننده و نرم‌کننده استفاده نکنید.
  • پیشنهاد می‌شود در صورت استفاده از ماشین لباس‌شویی، سوتین را در کیسه شست‌وشوی لباس‌زیر قرار دهید. همچنین تنظیمات ماشین لباس‌شویی را روی حالت شست‌وشوی لباس‌های ظریف (Delicate) قرار دهید.
  • پس از شست‌وشوی سوتین ورزشی، آن را از بندهایش آویزان نکنید. بهتر است آن را جایی افقی قرار دهید تا خشک شود.
  • در صورتی که سوتین ورزشی حالت خود را از دست داده، شل شده است، بندهای ثابتی ندارد یا باعث درد سینه و کمر می‌شود، باید آن را تعویض کنید.
ادامه مطلب
آیا نوزادان هم افسرده خواهد شد؟

شما بگویید

استفاده از سوتین ورزشی خوب هنگام انجام تمرینات مختلف امری ضروری برای پیشگیری از افتادگی سینه‌هاست. حالا که آگاهی لازم برای خرید سوتین ورزشی مناسب را کسب کرده‌اید، انتخاب شما کدام نوع سوتین است؟ به‌نظر شما چه نکته دیگری را باید هنگام خرید در نظر بگیریم؟

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها