منفعت گیری طویل‌زمان از نمایشگرها به مغز کودکان صدمه می‌رساند

استفاده طولانی مدت کودکان از نمایشگرها


در عصر دیجیتال، منفعت گیری کودکان از وسایل الکترونیکی به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافته و این الگوی ناسالم برخی از والدین و متخصصان را دلواپس کرده است. فناوری می‌تواند برای آموزش و سرگرمی سودمند باشد، اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر این که زمان صرف‌شده روی صفحه‌نمایش بر سلامت مغز کودکان تأثیر می‌گذارد.

بر پایه مقاله منتشرشده در Early Education and Development، منفعت گیری طویل‌زمان از صفحه‌نمایش علتتغییراتی در قشر پیش‌‌پیشانی مغز می‌بشود؛ بخشی که با عملکردهای شناختی پیچیده گوناگون همانند شخصیت، تصمیم‌گیری و حرکت اجتماعی مرتبط است. علاوه‌براین، این پژوهش اثراتی را روی لوب گیجگاهی کودکان شناسایی کرده است. این لوب در چندین کارکرد کلیدی ازجمله پردازش شنوایی، حافظه، زبان و ادراک بصری نقش دارد. پژوهش تازه بعد از بازدید ۳۳ مطالعه، از تکنیک‌های تصویربرداری عصبی برای سنجش تأثیرات فناوری دیجیتال بر مغز ۳۰ هزار کودک زیر دوازده سال منفعت گیری کرده است.

ادامه مطلب
سامسونگ انگارً روی گوشی تاشو گلکسی زد فولد 6 اولترا کار می‌کند_رنگو

پژوهش تازه؛ تأثیرات مثبت و منفی نمایشگرها بر کودکان

این پژوهش اثرات زیان اور منفعت گیری از نمایشگر را بر دقت، کنترل اجرایی، کنترل بازدارنده، عملکردهای شناختی و ارتباطات عملکردی در مغز نشان داد. علاوه‌براین، استنباط شد که زمان طویل‌تر منفعت گیری از صفحه‌نمایش با افت اتصال عملکردی در زبان و مناطق مرتبط با کنترل شناختی مغز مرتبط است که امکان پذیر تأثیر منفی بر رشد شناختی داشته باشد. در این پژوهش اشکار شد کودکانی که از تبلت‌ها منفعت گیری می‌کنند در کارهایی که نیاز به حل قضیه و فعالیت مغز است، کارکرد ضعیفی دارند.

یقیناً در این مطالعه، تأثیرات مثبتی نیز در مغز کودکان مشاهده شد. در برخی موارد، ازمایش ها دیجیتال می‌تواند کارکرد مغز کودک را بهبود ببخشد. به گفتن مثال، در برخی از کاربران دستگاه‌های دیجیتال، تمرکز و یادگیری در لوب پیشانی مغز افزایش یافته می بود. این چنین عملکردهای اجرایی و توانمندیهای شناختی کودکان امکان پذیر با انجام بازی‌های ویدیویی بهتر بشود.

ادامه مطلب
Lessons Microsoft Excel 2019 Basic
آخرین مطالب

محققان به والدین پیشنهاد می‌کنند که با راه حلهای نوآورانه، دوستانه و عملی زمان‌زمان منفعت گیری از نمایشگرها را در کودکان افت دهند. یقیناً این چنین راه حلهایی علاوه بر همکاری والدین، شراکت قانون‌گذاران را نیز طلب می‌کند تا با ترویج راه و راه حلهای جانشین، به والدین پشتیبانی کنند.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها