تازه ترین تکنولوژی های پزشکی که دنیا را دگرگون کردند!

جدیدترین تکنولوژی های پزشکی که دنیا را دگرگون کردند!


علم پزشکی همانند هر حوزه فرد دیگر به طور بی‌وقفه در حال پیشرفت است. به طوری که فناوری‌ها و پیشرفت‌های پزشکی در بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، علتشگفتی تعداد بسیاری از افراد علاقه‌مند شده است. دلنشین است بدانید، برخی از این فناوری‌ها در عرصه بهبود دستگاه های تصویربرداری‌ پزشکی همانند سونوگرافی می باشند.

این چنین اقداماتی برای بهبود بیماران سرطانی، نمایش تصاویر لحظه‌ای از درون رحم مادر و مواردی همانند این انجام شده است. با دقت به این که راه حلهای درمانی زیاد متنوع می باشند، پژوهشگران اقداماتی برای بهبود دستگاه‌های تصویربرداری انجام داده‌اند. اما پیشرفت‌های حوزه پزشکی فقطً به همین موارد محدود نمی‌بشود. پزشکان و دانشمندان در تلاش می باشند تا با اراعه تازه ترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های پزشکی، جان میلیون‌ها انسان را نجات دهند.

در ادامه به طور کامل درمورد تازه ترین تکنولوژی‌ های پزشکی توضیح می‌دهیم. به این علت نظر می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

۱. دستگاه اولتراسوند هندهلد

یکی از تازه ترین تکنولوژی‌ های حوزه پزشکی، در عرصه تشکیل دستگاه‌های اولتراسوند هندهلد است. پزشکان فهمید شدند که سونوگرافی کاربرد زیاد بسیاری در حوزه پزشکی دارند و برای درمان یا تشخیص تعداد بسیاری از عارضه‌ها مورد منفعت گیری قرار می‌گیرند. سونوگرافی از امواج فراصوت منفعت گیری می‌کند و آسیبی به بدن داخل نخواهد کرد. به همین علت تشکیل دستگاه‌های فراصوت قابل حمل، در برتری مهم محققان و پزشکان قرار گرفت.

ادامه مطلب
راهنمای خرید سیم و کابل
آخرین مطالب

قبل از تشکیل این دستگاه‌ها، از دستگاه‌های سونوگرافی زیاد بزرگ برای درمان یا تشخیص بیماری منفعت گیری می‌شد. دستگاه‌های هندهلد شباهت بسیاری به دستگاه‌های سونوگرافی بزرگ دارند ولی به راحتی جابجا خواهد شد و هزینه ای که باید برای تهیه آن‌ها پرداخت بشود، پایین است. با دقت به کاربردهای گسترده اولتراسوند در عرصه های گوناگون همچون فیزیوتراپی، کبد، کلیه و …، این ابزار زیاد کار پزشکان سریع تر و راحت تر می کند و از هدر رفتن زمان بیماران نیز جلوگیری می کند.

۲. تصویربرداری سونوگرافی ۳ بعدی و ۴ بعدی

یکی دیگر از تازه ترین تکنولوژی‌های پزشکی، تشکیل دستگاه‌های سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی است. دستگاه‌های سونوگرافی سه بعدی، برای بازدید دقیق‌تر تشکیل شدند.

این دستگاه‌ها امواج اولتراسوند را از سه جهت گوناگون به سمت بدن بیمار ارسال می‌کنند. می‌توان از این دستگاه‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌هایی همانند تومور منفعت گیری کرد. دستگاه تصویربرداری سه بعدی یا چهار بعدی، برای بازدید حالت جنین نیز مورد منفعت گیری قرار می‌گیرد و دید دقیق‌تری از کودک در اختیار پزشک قرار می‌دهد. دلنشین است بدانید، زمان تصویربرداری با دستگاه‌های سه بعدی و چهار بعدی کمتر از دستگاه‌های تصویربرداری دوبعدی است. یقیناً روش هایی همانند رادیولوژی نیز وجود دارند ولی به علت معایبی که دارند، در اینجا هیچ اشاره ای به آنها نکردیم. شما می توانید برای آشنایی زیاد تر با فرق سونوگرافی و رادیولوژی به این نوشته از زمان امروز مراجعه کنید.

ادامه مطلب
محققان نوعی چوب شفاف برای ساخت نمایشگرها در آینده گسترش دادند

۳. منفعت گیری از هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی

هوش مصنوعی تقریباً در همه حوزه‌ها و صنایع مورد منفعت گیری قرار می‌گیرد. ابزارهای هوش مصنوعی به حوزه پزشکی نیز راه اشکار کردند و برای تصویربرداری یا درمان بیماری‌ها مورد منفعت گیری قرار می‌گیرند. اخیراً محققان اقداماتی انجام داده‌اند تا رادیولوژیست‌ها بتوانند از هوش مصنوعی برای فهمیدن بهتر حالت بیمار منفعت گیری کنند و یکی از با اهمیت ترین مزایای این تکنولوژی، شدت زیاد بالای آن است.

تصویربرداری با هوش مصنوعی، زیاد سریع تر از دیگر راه حلها همانند سی تی اسکن و ام آر آی است. دستگاه‌های هوش مصنوعی ابتدا جنسیت، سن و نوع جنین را تشخیص خواهند داد. سپس تصویربرداری را به شکل دقیق‌تر و بهتر انجام خواهند داد.

۴. منفعت گیری از حقیقت افزوده در تصویربرداری پزشکی

منفعت گیری از حقیقت افزوده در تصویربرداری پزشکی، یکی دیگر از تازه ترین تکنولوژی‌ های پزشکی است. در این فناوری، ابتدا یک اسکن از بدن بیمار تهیه می‌بشود. سپس پزشک می‌تواند با بازدید دقیق اندام‌های داخلی بیمار، خود را برای جراحی آماده کند.

ادامه مطلب
آمازون اولین ماهواره متعلق به پروژه کویپر را امروز به فضا ارسال می‌کند

با منفعت گیری از حقیقت مجازی، پزشک فهمیدن بهتری نسبت به آناتومی بدن بیمار خواهد داشت. یقیناً حقیقت مجازی فقطً برای تصویربرداری پزشک مورد منفعت گیری قرار نمی‌گیرد. بلکه کاربردهای گوناگونی در عرصه پزشکی دارد. حتی دندانپزشکان نیز می‌توانند از این روش برای اراعه خدمات بهتر به بیمار منفعت گیری کنند.

۵. چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی یکی از پرطرفدارترین فناوری‌های حوزه پزشکی است. می‌توان از چاپگرهای سه بعدی برای تشکیل ایمپلنت و ساخت مفاصل منفعت گیری کرد. به گفتن مثال، برخی پزشکان پروتزهای چاپ سه بعدی تشکیل کرده‌اند. این پروتزها از محبوبیت زیاد بسیاری برخوردار می باشند. اما با اهمیت ترین مزیت این پروتزهای سه بعدی چیست؟

پروتز‌ها کاملاً بر پایه اندازه مفاصل بیمار طراحی شده‌اند. به همین علت کاملاً دقیق می باشند. در نتیجه بیمار می‌تواند تحرک بهتری داشته باشد. پرینتر سه بعدی برای برنامه‌ریزی قبل جراحی نیز مورد منفعت گیری قرار می‌گیرد. با منفعت گیری از این روش، می‌توان یک پرینت سه بعدی و واقعی از بدن بیمار داشت. در نتیجه، پزشک می‌تواند جراحی را به شکل بهتری انجام دهد و مقدار پیروزی عمل افزایش یابد.

ادامه مطلب
اشتباه محققان امنیتی مایکروسافت دسترسی به ده‌ها ترابایت اطلاعات محرمانه را ممکن کرد

۶. اینترنت اشیاء

اینترنت اشیا شامل مجموعه­ای از اپلیکیشن­های گوشی تلفن همراه است که برای ردیابی حالت بیماران و برقراری ربط بین بیمار و پزشک مورد منفعت گیری قرار می­گیرد. با منفعت گیری از این تکنولوژی، پزشک می­تواند حالت جسمانی بیمار را در هر لحظه برسی کند. دقت داشته باشید که این روش تا حدودی با پزشکی از راه دور متفاوت است.

تکنولوژی پزشکی از راه دور، عموما برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مورد منفعت گیری قرار می­گیرد. اما اینترنت اشیا برای بازدید حالت بیمار مناسب است.

۷. دیگر تکنولوژی های پزشکی

همانطور که حرف های شد، تکنولوژی‌های تازه پزشکی زیاد متنوع می باشند. برخی از با اهمیت ترین آنها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • فناوری دیجیتالی دوقلو در تصویربرداری پزشکی
  • تصویربرداری هارمونیک بافت
  • سونوگرافی حجمی
  • نوروتکنولوژی
  • اسپری هوشمند برای افراد مبتلا به بیماری آسم
  • ساخت سنسورهای بی سیم
  • ویرایش ژن
  • کشف الگوریتمی که قادر به پیش بینی مرگ افراد باشد.
  • ساخت دستگاه تشخیص رادون در هوا
  • جراحی روباتیک
  • گسترش خدمات

یکی دیگر از با اهمیت ترین اقداماتی که در حوزه پزشکی انجام شده، پزشکی از راه دور است. این قضیه به خصوص سپس از شیوع ویروس کرونا مورد دقت قرار گرفت. با منفعت گیری از این تکنیک، پزشک می‌تواند خدمات بالینی را از راه دور به بیمار اراعه دهد. پزشکی از راه دور مزایای گوناگونی برای بیمار و پزشک دارد. به گفتن مثال، بیمار می‌تواند نکات مراقبتی را در هر مکانی دریافت کند.

ادامه مطلب
پروژه ۷ تریلیون دلاری آلتمن در تشکیل تراشه با حمایتدولت آمریکا عملی می‌بشود

این روش زیاد ساده‌تر و ارزان‌تر است. چون بیمار نیازی به پرداخت هزینه برای رفت و آمد و مواردی همانند این ندارد. این قضیه برای افراد مسن، افرادی که در مناطق جغرافیایی محروم می باشند یا افرادی که نمی توانند خانه خود را ترک کنند، کاملاً مناسب است.

بازدید کلی

صنعت پزشکی همانند هر صنعت فرد دیگر به طور مداوم در حال گسترش و ارتقاء است. هر ساله تکنولوژی‌های جدیدی در عرصه پزشکی اراعه می‌بشود. در زیاد تر موارد، این فناوری‌ها با مقصد بهبود درمان بیماران، افت هزینه‌های درمان و سهولت درمان بیمار اراعه خواهد شد.

بیشترین پیشرفت‌ها در عرصه تصویربرداری پزشکی است. به گفتن مثال تشکیل دستگاه‌های سونوگرافی کوچک و قابل حمل، تشکیل دستگاه‌های سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی، منفعت گیری از حقیقت مجازی برای تصویربرداری چاپ سه بعدی و مواردی همانند این، نشان دهنده پیشرفت پزشکی در عرصه تصویربرداری می‌باشند. با این حال عمل های فرد دیگر نیز در عرصه پزشکی انجام شده است که می توانید اینجا زیاد تر در رابطه آنها اطلاعات کسب کنید.

salb-techna



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها