ورود تاکسی‌های برقی چینی به ایران

تاکسی‌های برقی چینی


«محمد مخبر»، معاون اول رئیس‌جمهور، طی سفری که نزدیک به یک ماه و نیم پیش به چین داشت، با نخست‌وزیر این سرزمین برای واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی‌های برقی چینی توافق کرد. او مسئولیت واردات آن‌ها را به وزارت صمت سپرد.

این چنین بخوانید: تحویل نخستین سری از آریزو ۵ برقی انجام شد + عکس

«عباس علی‌آبادی»، وزیر صمت، در نامه‌ای در این باره خطاب به محمد مخبر اظهار کرده است که ۵۳ هزار دستگاه از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که بین مخبر و لی چیانگ توافق شده می بود، اکنون ثبت خواست شده‌اند. در رابطه دیگر ۴۷ هزار دستگاه نیز مذاکراتی با طرف چینی برقرار است. به این علت گویا برنامه دولت برای واردات ماشین روی محصولات برقی متمرکز شده و این واردات فقط از چین صورت خواهد گرفت. این درحالی است که پیش از این مقامات وزارت صمت هرگونه چینی‌سازی واردات ماشین را تکذیب کرده و حرف های بودند که هیچ‌گونه محدودیتی برای واردات ماشین از سرزمین‌های گوناگون وجود ندارد.

ادامه مطلب
اینستاگرام یک بازی دلنشین را به قسمت چت خود اضافه کرده است + ویدیو

زیاد تر این تاکسی‌ها در قالب ماشین‌های مونتاژی در ایران تشکیل خواهد شد یا نام آن‌ها در لیست محصولات وارداتی بنزینی دیده می‌بشود. تقریباً همه آن‌ها قیمتی زیاد تر از یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارند. بیشتر از ۶۰ درصد تاکسی‌هایی که در خیابان‌های سرزمین درحال تردد می باشند از سن مرز فرسودگی عبور کرده‌اند. بااین‌وجود مالکان این تاکسی‌ها توانایی مالی معاوضه خودروی فرسوده خود با مدل‌های برقی بیشتر از ۱ میلیارد تومانی را ندارند. علاوه‌براین، تا این مدت زیرساخت‌های ملزوم برای تردد ماشین‌های برقی در ایران تشکیل نشده است.  

آخرین مطالب
ادامه مطلب
سفر مجدد آمریکا به ماه سپس از ۵۰ سال

وجود تاکسی‌های برقی چینی در شهرهای بزرگ سرزمین

در کنار ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران که قرار است توسط شهرداری این شهر تجهیز بشود، وزارت صمت خطوط تاکسیرانی برقی را ابتدا در تبریز و سپس در رشت، اصفهان، شیراز، کرج و مشهد تجهیز می‌کند. این چنین برنامه سیاست‌گذار خودرویی این است که خطوط تاکسیرانی توسط خودروساز‌ها تشکیل شوند. برای مثال پیش از اغاز تحریم‌ها شرکت تویوتا در فرودگاه مهرآباد خط تاکسیرانی داشت. این الگو در سطح جهانی سابقه بسیاری دارد، اما در ایران کم‌سابقه است. گویا قرار است تاکسی‌های برقی اولین مطرح گسترده تاکسیرانی خودروساز‌ها در ایران باشند.

تاکسی‌های برقی چینی

قرار می بود واردات این ماشین‌ها به‌مرور زمان از آذرماه انجام ‌بشود. اما با گذشت چند روز از آخر ماه آذر تا این مدت ناظر ورود این ماشین‌ها نیستیم. این چنین در بند پایانی این نامه آمده است که برنامه‌ریزی برای تشکیل ماشین‌های برقی از سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد. گویا در مذاکرات هیئت وزارت صمت با طرف چینی با وجود مخبر توافق شده که همکاری راهبردی بین شرکت‌های ایرانی و چینی در قالب کارگروه‌های تخصصی در راستای تشکیل ماشین‌های برقی انجام گیرد.

ادامه مطلب
تیگو 8 پرو، قوی ترین پلاگین هیبرید ایران



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها