آیا نوزادان هم افسرده خواهد شد؟

نوزاد پشت شیشه


احتمالا با خواندن گفتن این مقاله شگفتی کنید و در ذهنتان به این سوال جواب منفی بدهید، اما در کمال شگفتی جواب این سوال مثبت است. گرچه نوزادان توانایی زیسته‌ای ندارند که غمگینشان کند، به‌حرف های متخصصان سلامت روان، نوزادان هم امکان پذیر افسرده شوند. در این مقاله درمورد علائم، علل و راه حلهای تشخیص و درمان افسردگی نوزادان می‌گوییم. با ما همراه باشید.

نظر روان‌شناسان درمورد افسردگی نوزاد

دکتر کریستینا فیوروانتی، روان‌شناس کودکان، می‌گوید: «گرچه فکر زیاد تر افراد این است که نوزادی و کودکی دورانی شاد و بی‌دغدغه است، این دوره هم سختی‌ها و چالش‌‌های خاص خودش را دارد.»

دکتر پاتریشیا فارل هم می‌گوید: «درمورد افسردگی در نوزادان اطلاعات مقداری وجود دارد، چون نوزادان زبانی برای گفتن احساسات، هراس‌ها یا خواسته‌های خود ندارند. تنها راه پی‌بردن به افسردگی آنها زیرنظرگرفتن رفتارهایشان است.»

علائم افسردگی نوزاد

سلامت روان کودک شامل توانایی او برای ابراز احساسات و تعامل با اطرافیان است. نقاط عطف اجتماعی مهم نیز اسایش زمان نگه‌داشته‌شدن و لبخندزدن در جواب به دقت مراقبان‌اند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
تاری دید سپس از عمل لیزیک و لازک و 3 راه بهبود آن

در دوره‌ای که نوزادان رشد می‌کنند و بزرگ خواهد شد، امکان پذیر برخی اوقات تحریک‌پذیرتر و بدخلق‌تر از همیشه باشند. نوزادان به‌مرور زمان مسائل محیطی گوناگون را فهمیدن می‌کنند و با رفتارهایشان به شرایط عکس العمل نشان خواهند داد. برای مثال رفتن والدین به محل کار و تنهاماندن نوزاد با پرستار یکی از عواملی است که علتآشفتگی و ازردهشدن نوزاد می‌بشود. گرچه همه نوزادان روزهای این‌چنینی را توانایی می‌کنند، دوره‌های طویل تحریک‌پذیری یا گوشه‌گیری کودک امکان پذیر نشانه‌ وجود مشکلی باشد.

یکی از راه‌های مهم تشخیص افسردگی در نوزادان، نشاط عاطفی آنهاست. گریه نوزاد لزوما نشانه‌ افسردگی او نیست. در واقع نوزاد افسرده امکان پذیر نوزاد خوبی برداشت بشود که گریه و سروصدای بسیاری ندارد.

گرچه نوزادان شخصیت و خلق‌وخوی متغیری دارند، تحول ناگهانی حرکت و ساکت‌بودن بیش‌ از حد نوزاد امکان پذیر نشانه افسردگی باشد. در جایگاه والدین، شما فرزندتان را بهتر از هرکسی می‌شناسید. اگر حس می‌کنید نوزادتان کمتر از قبل احساساتش را ابراز می‌دهد، الگوی خوردن و خوابیدنش تحول کرده و بیشتر از حد معمول تحریک‌پذیر شده است، بهتر است به روان‌شناس کودکان مراجعه و مشکل را ریشه‌یابی کنید.

ادامه مطلب
آیا باید همه نیازهای فرزندمان را برآورده کنیم؟ راه درست چیست؟

علل افسردگی نوزادان

در قدیم تعداد بسیاری از مردم معتقد بودند که امکان ندارد نوزادان یا حتی کودکان افسرده شوند. دانشمندان و پزشکان به‌تازگی دریافته‌اند که افسردگی نوزادان نه‌تنها امکان پذیر، بلکه احتمالا زیاد شایع‌تر از چیزی است که مردم فکر می‌کنند.

گرچه علل قطعی افسردگی نوزادان اشکار نشده‌اند، روان‌شناسان چندین علت احتمالی برای افسردگی نوزادان نقل کرده‌اند. این علل احتمالی عبارت‌اند از:

  • ژنتیک؛
  • شیمی مغز؛
  • عوامل محیطی؛
  • سلامت روانی والدین یا مواظب.

اولین الگوهای نوزادان والدین یا مراقبان آنها می باشند و تعداد بسیاری از احساسات و رفتارها را از آنها می‌آموزند. اگر والدینی به افسردگی مبتلا باشند، امکان پذیر نوزاد آنها نیز در معرض ابتلا به افسردگی باشد.

در قبل، تعداد بسیاری از افراد زایمان زودرس را با افزایش گمان افسردگی کودکان مرتبط می‌دانستند، اما در پژوهشی که سال ۲۰۱۷ انجام شد، محققان هیچ تفاوتی بین نوزادان نارس و نوزادان کامل مشاهده نکردند. بااین‌حال بر پایه این پژوهش، اگر قبل از ۲سالگی ارتباطات نیرومندتری بین آمیگدال و دیگر نواحی مغز نوزادان برقرار بشود، زیاد تر در معرض ابتلا به افسردگی خواهند می بود. آمیگدال مرکز هراس مغز نامیده می‌بشود.

ادامه مطلب
قرص لوراتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

محققان اعتقاد دارند عوامل محیطی نیز در ابتلای نوزاد به افسردگی نقش مهمی دارند.

تشخیص افسردگی نوزاد

شناخت علائم احتمالی افسردگی مهم است. یقیناً دلواپس نباشید، چون ابراز علائم افسردگی در نوزاد نشانه افسردگی بالینی او نیست. با دقت به «طبقه‌بندی تشخیصی اختلالات رشدی و سلامت روان دوران نوزادی» که در سال ۲۰۰۵ انتشار شد، تشخیص افسردگی در نوزادان ۵ شرط دارد:

  • تغییری محسوس در الگوهای عاطفی و رفتاری نوزاد تشکیل شده باشد.
  • خلق‌وخوی افسرده و تحریک‌پذیری نوزاد در زیاد تر ساعات روز در ۲ هفته متوالی ادامه داشته باشد.
  • علائم افسردگی در بیشتر از یک فعالیت خاص و در ربط با بیشتر از یک فرد دیده بشود.
  • نشانه‌های افسردگی نوزاد علتناراحتی و اختلال در کارکرد و یا مانع رشد او بشود.
  • علائم نباید ربطی به بیماری‌ها یا مصرف داروی خاصی داشته باشد.

این ۵ شرط نوزاد را در معرض ابتلا به افسردگی قرار خواهند داد. اگر این علائم را در فرزندتان مشاهده کرده‌اید، بهتر است هرچه سریعتر برای مشاوره و گزینه‌های درمانی با فردی متخصص سخن بگویید کنید.

درمان افسردگی در نوزادان

اگر فقط چند روز است که کودک شما این علائم را دارد، امکان پذیر دلیلش ناراحتی مختصری ناشی از مسائل محیطی باشد و به‌شدت از بین بردن بشود. اگر بعد از گذشت ۲ هفته علائم او هم چنان ادامه‌دار می بود، بهتر است با روان‌درمانگر کودکان مشورت و خیالتان را راحت کنید. گرچه برای بچه‌های کوچک داروی خاصی تجویز نمی‌بشود، روان‌درمانگر می‌تواند به شما پشتیبانی کند تا نیازهای کودکتان را بهتر فهمیدن کنید و حس اسایش و امنیت را به او بازگردانید. موسیقی‌درمانی و ماساژ نوزاد نیز امکان پذیر گزینه‌های مناسبی برای افت علائم افسردگی نوزاد باشند.

ادامه مطلب
عمل لاپاراسکوپی | راهنمای جراحی لاپاراسکوپی و هزینه آن

از آنجایی که قسمت مهمی از رشد نوزاد مربوط به محیط خانواده است، درمان افسردگی نوزاد طبق معمول هم شامل خود نوزاد و هم مراقبان اوست. وجود شما در هرگونه برسی و درمان برای افسردگی اولیه دوران کودکی الزامی است، چون هیچ‌کس به‌اندازه والدین روحیات و رفتارهای نوزاد را نمی‌شناسند. همکاری اعضای خانواده و پایبندی به راه حلهای درمانی تجویزشده روان‌درمانگر نقش مهمی در بهبود حالت نوزاد خواهد داشت.

مقابله با افسردگی نوزاد

از آنجایی که نوزادان قادر به توصیف حس یا توانایی خود نیستند، رمزگشایی احساسات آنها کار زیاد سختی است. به‌حرف های دکتر فارل تماس فیزیکی، تعامل های کلامی، منفعت گیری از کتاب‌ داستان مناسب سن و بازی با دیگر کودکان برای بهبود نوزاد افسرده زیاد مفیدند.

یکی از بهترین ابزارهای ما برای پشتیبانی به کودکانی که دچار پریشانی اجتماعی‌عاطفی شده‌اند، بازی‌ با کودک است. بازی زبان کودکان و یکی از ساده‌ترین و نیرومندترین مداخلاتی است که می‌توانید رایگان در خانه انجام دهید.

ادامه مطلب
داروهای ضد افسردگی بدون نسخه؛ ۶ مکمل و داروی گیاهی

اهمیت سلامت روان والدین

دکتر فیوروانتی می‌گوید: «افسردگی والدین عامل عرصه‌ساز مهمی برای مشکلات رشد اجتماعی‌عاطفی کودک است و دریافت پشتیبانی صحیح برای درمان افسردگی والدین سلامت روان کودک را نیز بهبود می‌بخشد.»

افسردگی سپس از زایمان عارضه‌ای زیاد رایج در بین زنانی است که به‌تازگی مادر شده‌اند. اگر علائم افسردگی دارید، بهتر است هرچه سریعتر به مشاوری متخصص مراجعه و روال درمان را اغاز کنید. راه حلهای درمانی حاضر علتخواهد شد حس بهتری داشته باشید.

کلام پایانی

سلامت روان بخشی از سلامت و رفاه کلی هر کودک است و به‌اندازه سلامت جسمی مهم است. مهم است که به یاد داشته باشید اختلالات خلقی لزوما به‌معنی افسردگی بالینی نوزاد نیست. اگر علائم افسردگی نوزاد را در وجود فرزندتان حس می‌کنید، به درمانگر مراجعه کنید.

توانایی‌ای در عرصه افسردگی نوزاد دارید؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.

هشدار! این نوشته فقط جنبه آموزشی دارد و برای منفعت گیری از آن ملزوم است با پزشک یا متخصص وابسته مشورت کنید. اطلاعات زیاد تر



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها