کشف یک جنگل گمشده ۲۳ میلیون ساله در پاناما! + عکس

کشف یک جنگل گمشده 23 میلیون ساله در پاناما! + عکس


دانشمندان در مطالعه جدیدی اظهار کرده‌اند که یک جنگل حرا باستانی با درختانی که ارتفاع آن‌ها به نزدیک به ۴۰ متر می‌رسیده و ۲۳ میلیون سال پیش در پانامای جاری توسط جریان آتشفشانی دفن‌شده را کشف کرده‌اند.

آثار این جنگل اولین‌بار سال ۲۰۱۸ توسط محققان در جزیره بارو کلرادو (BCI) در مرکز کانال پاناما کشف شده می بود. این جزیره در دریاچه مصنوعی Gatun Lake قرار دارد که هر سال هزاران کشتی زمان عبور از کانال پاناما از آن عبور می‌کند. BCI وقتی یک تپه بوده است و سال ۱۹۱۳، بعد از ساخت رودخانه Chagres تا حدودی به زیر آب رفت. امروزه جنگل‌های استوایی BCI محققان حوزه باستان‌شناسی را به خود جلب کرده است.

«کارلوس جارامیلو»، یکی از نویسندگان این مطالعه و زمین شناس مؤسسه تحقیقات گرمسیری Smithsonian در پاناما، به Live Science می‌گوید:

«با دقت به این که دانشمندان بسیاری در قرن قبل جزیره را مورد بازدید قرار داده‌اند، هیچ زمان فکر نمی‌کردیم که در BCI چوب‌های فسیلی وجود داشته باشد – هیچ‌کس آن‌ها را گزارش نکرده می بود.»

جارامیلو توضیح می‌دهد که این فسیل همانند کنده‌های پوسیده به‌نظر می‌رسد و به‌همین علت تشخیص تفاوت آن‌ها با دیگر درختان درحال پوسیدن مقداری دشوار است.

ادامه مطلب
Онлайн-слоты и Казино Slots City® Коллекция Лицензионных Игр Ведущих Производителе

بااین‌حال، انگارً فسیل‌های این جنگل حرا به‌طور باورنکردنی کاملاً از بین نرفته‌اند، چون یک فوران آتشفشانی نزدیک به ۲۳ میلیون سال پیش، در اغاز دوره «میوسن» (۲۳ میلیون تا ۵.۳ میلیون سال پیش) درختان آن را مدفون کرده و به‌همین‌صورت روال تجزیه آن افت اشکار کرده است.

تفاوت جنگل باستانی با جنگل‌های امروزی

دانشمندان با تجزیه‌و‌تحلیل ۱۲۱ نمونه فسیل چوب کشف‌شده در BCI، فهمید شده‌‌اند که ۵۰ مورد آن‌ها به‌طوری ناشناخته با نام Sonneratioxylon barrocoloradoensis تعلق دارند. این چنین گونه‌های کشف‌شده همانند درختان حرایی می باشند که در منطقه اقیانوسیه در جنوب شرقی آسیا مشاهده می‌بشود که شامل کشورهای استرالیا، نیوزلند و برخی جزایر اطراف آن‌ها می‌بشود. در بخشی از آفریقای امروزی نیز این گونه مشاهده شده است.

بااین‌حال، درختان جنگل باستان زیاد بلندتر از جنگل‌های امروزی می باشند. درحالی‌که امروز بلندترین درختان در جنگل‌های حرا تا نزدیک به ۱۳ متر رشد می‌کنند، ارتفاع گونه مذکور به نزدیک به ۲۵ متر می‌رسد و می‌تواند تا ۴۰ متر نیز رشد کند.

ادامه مطلب
همه‌چیز درمورد شکایت تاریخی دولت آمریکا علیه اپل_رنگو



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها