چطور خودمان را معارفه کنیم که در یاد بمانیم؛ ۱۴ پیشنهاد خلاقانه

روش‌های معرفی خود ـ فردی در حال معرفی خود به جمع سه‌نفره


احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که زمان معارفه خود ندانید چه باید بگویید یا مسئله‌ای مهم را از قلم انداخته باشید. احتمالا دچار استرس شوید، صدایتان بگیرد و حتی نتوانید خود را به‌درستی معارفه کنید. برخورد اول همیشه مهم است و معارفه درست خود به دیگران اولین قدم برای تشکیل ارتباطی پایدار است. بعد با ما همراه شوید تا چهارچوبی برای معارفه خود به دیگران به شما اراعه کنیم و چند ترفند برای بازکردن سر سخن بگویید با دیگران به شما نظر بدهیم.

چهارچوبی برای معارفه خود

این چهارچوب را می‌توان در هر موقعیتی منفعت گیری کرد، هرچند زیاد تر در جلسات رسمی حضوری یا مجازی کاربرد دارد.

۱. اطلاعات مربوط به زمان حال

ابتدا باید نام و نام خانوادگی و سپس شغل جاری خود را گفتن کنید. بسته به موقعیت، می‌توانید درمورد کلیات کاری که اکنون می‌کنید و فعالیتی که به آن مشغولید، در حد یکی‌دو جمله توضیح دهید. به مثال زیر دقت کنید:

«سلام. من جاوید فرجام‌نیا هستم. در کنار تدریس فیزیک، با تیم چطور به‌گفتن مترجم و نویسنده محتوا همکاری می‌کنم.»

آخرین مطالب
ادامه مطلب
۹ نشانه دوست سمی و روش برخورد با او_رنگو

۲. اطلاعات مربوط به زمان قبل

در صورتی که زمان بیشتری داشتید، می‌توانید یکی‌دو جمله هم درمورد ازمایش ها مهم و تحصیلات و قبل خود بگویید، برای مثال:

«پیش از پیوستن به تیم چطور، در حوزه ترویج علم فعالیت می‌کردم.»

۳. اطلاعات مربوط به زمان آینده

قسمت آخر معارفه شما باید شوقتان به آینده را نشان دهد. برای مثال اگر در مصاحبه‌ای شغلی هستید، می‌توانید به انگیزه خود برای همکاری در آینده اشاره کنید یا اگر در یک نشست کاری هستید، می‌توانید به اهداف جلسه اشاره کنید. برای مثال:

«امیدوارم بتوانیم در این نشست از ازمایش ها و دانش یکدیگر منفعت‌مند شویم.»

۱۴ روش خلاقانه برای معارفه خود

در کنار چهارچوب حرف های‌شده، راه حلهایی هم می باشند که می‌توانید برای معارفه خود (چه در این چهارچوب و چه خارج از آن) به کار بگیرید تا در برخورد اول تأثیر بیشتری بگذارید و در یادها بمانید. در ادامه، این راه حلها را توضیح داده‌ایم.

۱. از کارت‌ شناسایی منفعت گیری کنید

منظور از کارت شناسایی مدرکی همانند کارت ملی نیست! در کنفرانس‌ها و رویدادهای گوناگون که افراد یکدیگر را نمی‌شناسند، برگزارکنندگان نام شرکت‌کنندگان را روی کارتی ثبت و به هر فرد اراعه می‌کنند. شما می‌توانید به‌جای گفتن نام خود، آن را به فردی که به شما نزدیک می‌بشود و نام شما را می‌پرسد نشان دهید. بعضی اوقات اوقات در رویدادهای غیررسمی‌تر، امکان ویرایش و نوشتن عبارت‌های اضافی یا خلاقانه روی کارت شناسایی وجود دارد. در این موارد می‌توانید شوخ‌طبعی به خرج دهید و برای مثال بنویسید: «سلام! من آدم کم‌سخن و درون‌گرایی هستم. لطفا به من سلام کنید تا با هم آشنا شویم.»

ادامه مطلب
10 فیلم وسترنی که بر اساس شخصیت های واقعی تاریخی ساخته شده اند

۲. درمورد یک ویژگی خاص خود به دیگران بگویید

زمان معارفه خود به دیگران، اگر ویژگی خاصی دارید می‌توانید آن را گفتن کنید. برای مثال احتمالا شما تنها فردی باشید که اهل جایی باشد که دیگران با آن آشنا نیستند یا آنجا را دلنشین می‌دانند یا می‌توانید به کارها یا دستاوردهای خاص خود اشاره کنید، برای مثال احتمالا شما مخترع چیزی مهم یا مبتکر روش جدیدی باشید. به این طریق دیگران شما را زیاد تر برای می‌سپارند و احتمالا بخواهند او مباحثه را ادامه دهند.

۳. لباسی مناسب و معرف شخصیت خود بپوشید

گرچه نحوه پوشیدن لباس در هر مجلس و رویدادی عرف خاص خود را دارد، می‌توانید با لباستان خود را معارفه کنید. برای مثال اگر فردی سرزنده و شوخ‌طبعید، احتمالا بخواهید لباسی با رنگ شاد‌تر بپوشید.

۴. کارت ویزیت تهیه کنید

روشی دلنشین برای معارفه خود به دیگران منفعت گیری از کارت‌ ویزیت است. این کارت‌ علاوه‌بر نام شما، طبق معمول شامل اطلاعات الزامی همانند شغل و راه حلهای تماس با شما است. زمان معارفه خود به دیگران یا زمان خداحافظی از آنها می‌توانید این کارت را به آنها اراعه کنید. با وجود این چنین کارتی آنها زیاد تر شما را برای خواهند‌ آورد. این چنین امکان ربط زیاد تر در آینده نیز مقدور خواهد شد.

ادامه مطلب
۲۰ سؤالی که نباید در قرار اول بپرسید_رنگو

۵. به محیط اطراف خود دقت کنید

خب شما سلام و احوالپرسی کردید. حال می‌خواهید او مباحثه را ادامه دهید. به محیط اطراف نگاه کنید. به رویدادهایی که در جریان است دقت و به یکی از آنها اشاره کنید. برای مثال اگر در یک کنفرانس تصمیم بازکردن سر سخن بگویید با فردی را دارید، می‌توانید به سخنرانی‌های اراعه‌شده، پوستر‌ها یا هر قضیه مرتبط فرد دیگر اشاره کنید. احتمالا این‌طوری سر سخن بگویید باز بشود.

۶. به شباهت‌ها اشاره کنید

تعداد بسیاری از دوستی‌ها با گفتن شباهت‌ها اغاز خواهد شد. اگر تصمیم دارید با فردی اغاز به سخن بگویید کنید اما او را نمی‌شناسید، می‌توانید جستوجو شباهت‌ها بگردید. برای مثال اگر فردی به شما او گفت که به فلان نوشته علاقه دارد و شما نیز این چنین هستید، حتما به این مسئله اشاره کنید. سپس می‌توانید زیاد تر درمورد آن سخن بگویید کنید.

۷. دوستان یا همراهان مشترک را اشکار کنید

هنگامی دو نفر که با هم آشنا نیستند، دوستی مشترک دارند، بلافاصله موضوعی برای سخن بگویید‌کردن اشکار می‌کنند. به راه حلهای گوناگون می‌توان این دوستان یا همکاران مشترک را یافت. برای مثال احتمالا جفت شما توانایی کارکردن با فردی مشترک را داشته باشید. کافی است نام او را بیاورید تا عرصه برای او گفت‌وگوی زیاد تر درمورد این توانایی مشترک فراهم بشود.

ادامه مطلب
بهترین مدل گوشی های سامسونگ سری A |📱 فروردین ماه ۱۴۰۳_رنگو

۸. به دیگران نظر پشتیبانی کنید

پشتیبانی‌کردن به دیگران روشی کارآمد برای آشناشدن است. برای مثال هنگامی می‌بینید که فردی دچار بلندکردن جسمی سنگین است، با پشتیبانی‌کردن به او می‌توانید عرصه آشنایی را تشکیل کنید.

۹. لبخند بزنید

طبق معمول لبخندزدن به دیگران شما را فردی بامحبت مشخص می کند. بااین‌حال بهتر است لبخندزدن با دیگر ژست‌های زبان بدن همانند حرکت محترمانه دست و سلام‌کردن همراه بشود. به‌اندازه و ملایم لبخند بزنید.

۱۰. اغاز به سخن بگویید‌کردن کنید

روش دیگر اغاز او مباحثه سخن بگویید‌کردن درمورد خودتان یا روزی که گذرانده‌اید است. برای این کار نیازی به مقدمه‌چینی یا سوالِ فرد روبه رو نیست. اگر او مایل به سخن‌زدن با شما باشد، بعد از توضیح‌ مختصر شما، سوال‌هایی تکمیلی می‌پرسد.

۱۱. سوال کنید

در تضاد با روش قبل، به‌جای آنکه شما اغاز به سخن بگویید کنید، سوال کنید. بسته به موقعیت، می‌توانید هر پرسشی را که به‌نظرتان مناسب است نقل کنید. تلاش کنید سؤالاتی سوال کنید که نیاز به توضیح داشته باشند. از پرسیدن سؤالاتی که جواب آنها بله و خیر است پرهیز کنید.

۱۲. شوخی کنید

شوخ‌طبع باشید. خنداندن دیگران همیشه روشی مناسب برای جلب‌دقت افراد است. می‌توانید در ابتدای او گفت و گو به حادثه یا اتفاقی خنده‌دار که برایتان رخ داده است اشاره کنید. اگر فرد دیگر این چنین کاری کرد، از او سؤالاتی درمورد توانایی‌اش سوال کنید تا بفهمد که شما به سخن‌هایش اهمیت می‌دهید و او مباحثه ادامه اشکار کند.

ادامه مطلب
برترین کشورهای تولید کننده طلا در 200 سال اخیر + اینفوگرافیک

۱۳. ربط چشمی برقرار کنید

ربط چشمی به‌اندازه و مؤدبانه زمان سخن‌زدن با دیگران همیشه الزامی است. در ابتدای آشنایی با یک نفر، زمان معارفه خود حتما به چشمان او نگاه کنید و لبخند بزنید. تماس چشمی حس مطمعن را زیاد تر می‌کند. از نظر دیگر ربط چشمی به شما این امکان را می‌دهد که منظور فرد روبه رو از حرف های‌هایش را بهتر فهمید شوید.

۱۴. به کارهای که فرد دیگر می‌کند دقت کنید

اگر تصمیم بازکردن سر سخن بگویید با فردی را دارید، می‌توانید به کاری که او می‌کند دقت کنید. اگر موقعیت و زمان مناسب می بود، درمورد آن اظهارنظری مختصر کنید. زیاد تر افراد از این روش برای آشناشدن با فرد دیگر منفعت گیری می‌کنند. اگر فردی درمورد عمل شما نظری داد، بدانید که احتمالا می‌خواهد با شما سخن بزند. لزومی ندارد که آن کار خاص یا مهم باشد و حتی چیزهای کوچک و از روی عادت نیز احتمالا بهانه‌ای برای اظهارنظر یا پرسیدن شوند.

پیشنهاد پایانی

در کنار همه راه حلهای پیشنهادی، با اهمیت ترین مسئله این است که خودتان باشید. صداقت و پرهیز از خودنمایی یا فریبکاری نه‌تنها مهم اخلاقی بلکه راهبردی مهم برای آشنایی و ربط با دیگران است.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها