پورنوگرافی چه تأثیری بر رابطه جنسی و عاطفی دارد؟

زن و شوهر در حالت قهر و ناراحتی که ممکن است ناشی از تمایل به تماشای پورنوگرافی باشد


پورنوگرافی نمایش محتوای جنسی در قالب متن و عکس است. برخی از بینندگان فیلم‌های پورن به‌جستوجو خودکاوی، آموزش جنسی و حتی بهبود روابط با شریک زندگی خودند، اما برخی برای توانایی شوق و تحریک جنسی به سراغ آن می‌روال. یقیناً با دقت به هنگامی که پای این فیلم‌ها هدر می‌رود و اثرات مخرب آن بر روابط عاطفی و جنسی، می‌توان او گفت این صنعت زیاد تر مشکل‌ساز است تا چاره‌ساز! در ادامه اثرات مثبت و منفی آن را از زبان منبع های معتبر می‌خوانید.

پورنوگرافی خوب است یا بد؟

تماشای صحنه‌های جنسی و آمیزش بی‌پرده دو بازیگر که چندین دفعه سکس را تمرین کرده‌اند تا به بهترین شکل آن را بازی کنند، با هیچ منطقی سودمند نیست! محتوای پورن رقیب سرسختی برای فعالیت‌های مغزی است. همه زمان‌تان را می‌گیرد، انرژی‌تان برای انجام فعالیت‌های روزمره را کم می‌کند و ماهیتی اعتیادآور دارد. حتی امکان پذیر لذت را به تأخیر بیندازد و به رابطه جنسی و عاطفی‌ شما و همسرتان صدمه بزند. حتی اگر برای خودکاوی و کشف تمایلات جنسی خود سراغ آن رفته‌اید، بدانید که بودن در معرض رسانه‌های مستهجن دیر یا سریع بر نگرش‌ها و حرکت جنسی‌ شما در زندگی مشترک اثرات دلواپس‌کننده می‌گذارد، به‌خصوص فیلم‌هایی که تصاویر غیرواقعی از بدن را به نمایش می‌گذارند و رفتارهای جنسی پرخطر را تبلیغ می‌کنند.

اثرات مخرب پورن بر زندگی زناشویی

به دلایل مختلفی امکان پذیر پورنوگرافی به رابطه سالم شما صدمه بزند. باور کنید یا نه، تعداد زوج‌هایی که به‌خاطر مشکلات ناشی از پورن از هم جدا خواهد شد، هر روز زیاد تر از قبل می‌بشود. در این قسمت تنها چند مورد از اثرات مخرب تماشای صحنه‌های جنسی بر زندگی زناشویی را گفتن کرده‌ایم.

ادامه مطلب
سیتریزین؛ کاربرد، مشخصات، عوارض و تداخلات آن چیست؟

۱. ازبین‌رفتن مطمعن

تماشای فیلم پورن حرکت افتخارآمیزی نیست و طبق معمول در خفا و به دور از چشم همسر انجام می‌بشود. رازداری، حس شرم، میل به انزوا و افترا‌هایی که به‌خاطر این حرکت دزدکی حرف های می‌بشود، به‌مرور زمان عرصه‌ساز بی‌اعتمادی زن و شوهر خواهد شد.

۲. رضایت کمتر از زندگی زناشویی

برخی‌ها اعتقاد دارند تماشای فیلم پورن به کیفیت زندگی جنسی‌ آنان می‌افزاید و سلامت جنسی آنها را تحکیم می‌کند درحالی‌که مطابق تحقیقات، تماشای صحنه‌های بی‌پرده آمیزش تأثیر خوبی بر صمیمیت زن و مرد و رضایت آنان از رابطه جنسی ندارد. پورنوگرافی یکی از نیرومندترین شاخص‌های صدمه به صمیمیت زن و شوهر است و جذابیت آنان در چشم همدیگر را کم می‌کند.

۳. انتظارات غیرواقعی از شریک زندگی

هنگامی برای تماشای فیلمی به سینما می‌روید، می‌دانید بازیگران روی صحنه شخصیت‌های متغیری دارند و فقط دستمزد گرفته‌اند تا نقشی را بازی کنند. شوق فیلم‌های پورن علتمی‌بشود این مسئله را فراموش کنیم. رابطه جنسی واقعی هیچ زمان شبیه صحنه‌هایی نیست که به‌سختی کارگردانی و فیلم‌برداری شده‌اند. به‌ همین خاطر تماشای مدام این فیلم‌ها علتمی‌بشود زن و مرد انتظاراتی غیرواقعی از رابطه جنسی داشته باشند، انتظاراتی که به گمان زیاد برآورده نمی‌شوند و نتیجه‌ای جز دل‌سردی و ناامیدی ندارند.

ادامه مطلب
مثلث عشق چیست؛ آشنایی با ۸ نوع عشق در روابط عاطفی

۴. افت عزت‌نفس

از قیاس همیشگی ذهن همسر هم که بگذریم، با ذهن خودمان چه کنیم که مدام در حال قیاس خودمان با بازیگران فیلم‌های پورن است؟ با عزت‌نفسی که به‌خاطر این قیاس همیشگی از بین می‌رود، چه کنیم؟ جذابیت بازیگران صنعت پورنوگرافی ناخودآگاه این را به خورد ذهنمان می‌دهد که ذره‌ای جذابیت جنسی در وجودمان نیست و باید تغییری تشکیل کنیم! این دام خودکم‌بینی قطعا به کیفیت رابطه با شریک زندگی صدمه می‌زند و عرصه حسادت و بی‌اعتمادی را فراهم می‌کند.

آدم‌های متأهل چرا سراغ پورن می‌روال؟

هیچ آدمی از این که همسرش فیلم پورن تماشا کند، خوشحال نمی‌بشود. ناراحتی و خشمگینی رایج‌ترین احساسات آدم‌ها در روبه رو با این قضیه‌اند. حتی زیاد‌ها تماشای صحنه‌های جنسی را نوعی خیانت می‌دانند و ساده از کنار آن عبور نمی‌کنند. یقیناً زیاد زمان‌ها همسرتان در اوج ضمانت به زندگی مشترک و در اوج علاقه‌مندی به شما به‌سمت این فیلم‌ها کشیده می‌بشود. این تمایل چند علت مهم دارد که در ادامه بازدید‌شان کرده‌ایم.

۱. جبران خلاء محبت

محققان اعتقاد دارند برخی افراد وقتی به پورنوگرافی روی می‌آورند که نیاز آنها به محبت در دنیای واقعی برآورده نمی‌بشود. این افراد برای رهایی از حس تنهایی به تماشای فیلم‌های مستهجن پناه می‌برند و طبق معمول تماشای این فیلم‌ها دست خودشان نیست.

۲. مقابله با استرس

پورنوگرافی را می‌توان به‌گفتن یک مکانیسم مقابله‌ای در برابر استرس و دیگر اختلالات و مشکلات مربوط به سلامت روان معارفه کرد. تماشای صحنه‌های پورن را می‌توان به یک فرار موقت تشبیه کرد که ذهن تماشاگر را از اضطراب و استرس رها می‌کند.

ادامه مطلب
چطور با همسرمان درمورد سکس سخن بگویید کنیم؟

۳. حس رضایت خاطر

تماشای محتوای پورن بخشی از مغز را فعال می‌کند که «مرکز پاداش» نام دارد، همان بخشی که وجود فرد را لبریز از لذت و اصطلاحا او را «نشئه» می‌کند. اگر بدانید که فعال‌سازی این مرکز پاداش چه تأثیر قدرتمندی بر مغز دارد، اعتیاد به پورن دیگر برایتان شگفت و دور از ذهن نخواهد می بود.

راه حلهای مقابله با اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی تا این مدت به‌گفتن نوعی اختلال سلامت روان معارفه نشده است و راه درمان استانداردی برای آن وجود ندارد. با‌این‌حال می‌توان با پروتکل‌های درمان انواع اعتیاد شامل روان‌درمانی، دارودرمانی و اصلاح سبک زندگی قدمی برای مبارزه با آن برداشت.

۱. رفتاردرمانی شناختی

اعتیاد به محتوای پورن یکی از آزاردهنده‌ترین انواع انحرافات جنسی است که ذهنیت فرد به ربط جنسی سالم را تحول می‌دهد و بر زندگی روزمره او تاثییر منفی می‌گذارد. رویکرد اکثر روان‌شناسان برای درمان اعتیاد به پورن همانند دیگر انواع اعتیاد است. در جلسات رفتاردرمانی شناختی، درمانگر ضمن کاوش و فهمیدن انگیزه‌های فرد، مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم‌تر را به او می‌آموزد تا تمایل او به تماشای محتوای پورن را از بین ببرد.

۲. روان‌درمانی پویشی

روان‌درمانی پویشی یا همان روان‌کاوی شکلی از گفتاردرمانی است. این تکنیک افکار ناخودآگاه و خاطراتی را کشف می‌کند که سال‌ها سپس محرک اتفاق یا تمایلی در فرد شده‌اند. درمانگر در طول جلسات درمان ریشه اعتیاد به پورن را در وقایع و صدمه‌های دوران کودکی می‌جوید و راه تسلط بر این میل را به فرد می‌آموزد.

۳. درمان مبتنی بر پذیرفتن و ضمانت

این شکل از درمان تفاوت چندانی با جلسات رفتاردرمانی شناختی ندارد و مقصد آن شناسایی الگوهای فکری است که عرصه تماشای پورن به‌گفتن رفتاری اعتیادآور را فراهم کرده‌اند. با این تفاوت که در درمان مبتنی بر پذیرفتن و ضمانت، تمرکز بر پذیرفتن افکار منفی برای مدیریت بهتر آنهاست.

ادامه مطلب
نقاط حساس بدن زنان و مردان برای تحریک جنسی

۴. گروه‌درمانی

گروه‌درمانی برای مقابله با اعتیاد به پورنوگرافی

بر پایه پژوهش‌هایی که تا بحال انجام شده‌اند، ربط با افرادی که با مشکل شبیهی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، حس شرم و تنهایی را در فرد کم‌رنگ می‌کند. این چنین مشاهده پیشرفت آنها در تسلط بر این اعتیاد می‌تواند انگیزه خوبی برای تلاش زیاد تر و ترک اعتیاد باشد.

۵. دارودرمانی

تا این مدت دارویی قطعی برای درمان اعتیاد به پورنوگرافی معارفه نشده است، اما می‌توان از داروهای ضدافسردگی، تثبیت‌کننده‌های خلق و آنتاگونیست‌های مواد افیونی برای مهار آن منفعت گیری کرد.

  • داروهای ضدافسردگی: افرادی که اعتیادشان به محتوای پورن به‌خاطر اضطراب، افسردگی یا ابتلا به اختلال وسواس فکری اجباری است می‌توانند این میل را با مصرف داروهای ضدافسردگی مهار کنند.
  • داروی تثبیت‌کننده خلق: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که با رفتارهای جنسی اجباری همانند تماشای پورن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند زیر نظر پزشک با مصرف داروهایی همانند والپروئیک اسید و لیتیوم این میل را سرکوب یا دست‌کم مهار کنند.
  • آنتاگونیست‌های مواد افیونی: داروهای اعتیاد به مواد افیونی همانند نالترکسون در درمان اعتیاد به پورن و مهار رفتارهای جنسی اجباری بی‌تاثییر نیستند. مصرف این داروها حس سرخوشی سپس از انجام حرکت اجباری را کم می‌کند تا انگیزه فرد برای انجام این رفتارها کمتر بشود.

۶. تحول سبک زندگی

قوت تحول سبک زندگی را دست‌کم نگیرید. هرچه دسترسی به عامل اعتیاد یعنی محتوای پورن سخت‌تر باشد، گمان تماشای آن کمتر است. این چنین با شناسایی محرک‌ها همانند استرس، احساسات منفی، بیکاری و بی‌حوصلگی می‌توان این میل را بهتر مهار کرد.

ادامه مطلب
۷ عامل ناکامی رابطه لانگ دیستنس_رنگو

۷. مکالمه مؤثر با شریک زندگی

دور از انتظار است پورنوگرافی مشکل خاصی در زندگی مشترک و رابطه جنسی و عاطفی‌تان تشکیل نکند. برای حل همه مشکلاتی که از تمایل شما یا همسرتان به تماشای پورن آب می‌خورند، باید مسیر مکالمه را هموار کنید. سرزنش و نصیحت و تهدید شما را به نتیجه نمی‌رسانند. قضاوت را کنار بگذارید و ناراحتی و نارضایتی خود را با کلمات و لحن درست گفتن کنید. دقیقا بگویید که چه مشکلی با این حرکت اعتیادگونه دارید و چرا آزارتان می‌دهد. حتی می‌توانید همه ناامنی‌های ذهنی خود و قیاس همیشگی جسمتان با بازیگران پورن را با همسر خود در بین بگذارید. با گفتن مشکل نیمی از راه را طی کرده‌اید.

کلام آخر

پورنوگرافی با سنت‌های اجتماعی ما در تضاد است و هرچند برخی فکر می‌کنند این چنین محتوایی نکات مفیدی به زوجین می‌آموزد که به کیفیت زیاد تر رابطه جنسی آنها منجر می‌بشود، باید بدانید که زیاده‌روی در تماشای آنها احتمالا به‌تنهایی برای تخریب رابطه کافی باشد. هر زمان حس کردید وابستگی هر دو نفر یا یکی از شما به این فیلم‌ها زیاد شده است، به‌جای نادیده‌گرفتن این حرکت مهم، به‌جستوجو راه مقابله با آن باشید. مشاوران خانواده می‌توانند جانشین‌های سالم‌تر برای بهبود زندگی جنسی را به شما معارفه کنند.

اگر توانایی‌ای در این عرصه دارید، حتما نظرات‌تان را برای ما بنویسید. احتمالا توانایی شما چراغی راه خوانندگان این مقاله بشود.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها