ذهنیت خرچنگی؛ پایین‌کشیدن دیگران به گمان پیشرفت خودمان

شناسایی فرد دارای ذهنیت خرچنگی


سطلی پر از خرچنگ را فکر کنید؛ هر خرچنگ برای این که از داخل سطل بیرون بیاید، خرچنگ بالایی را به زیر می‌کشد و برای همین هیچ خرچنگی موفق به خروج از سطل نمی‌بشود. برخی افراد ذهنیت خرچنگی دارند و برای رسیدن به پیروزی در زندگی مدام به‌جستوجو پایین‌کشیدن دیگران‌اند. در این مقاله درمورد ذهنیت خرچنگی و تأثیر آن بر زندگی می‌گوییم. با ما همراه باشید.

ذهنیت خرچنگی چیست؟

به گمان زیاد با افرادی مواجه شده‌اید که پیروزی خودشان را در گرو ناکامی دیگران می‌بینند. این ذهنیت منفی علتمی‌بشود این افراد همیشه به‌جای این که روی پیروزی خودشان تمرکز کنند، به‌جستوجو ناکامی‌دادن دیگران باشند. دقیق‌تر بگوییم، باور افراد دارای ذهنیت خرچنگی این است: «اگر من موفق نشوم، اجازه نمی‌دهم دیگران هم موفق شوند.» این نحوه فکر دقیقا همان چیزی است که روابط انسانی را متزلزل می‌کند و مانع پیروزی‌های تیمی و گروهی می‌بشود.

مثالهایی از ذهنیت خرچنگی در زندگی واقعی

۱. سلامت جسمانی

تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که تصمیم به افت وزن داشته باشید اما مدام افرادی شما را از این کار منصرف کنند و بگویند «تو همین‌طوری هم عالی هستی» یا «اکنون این یه تکه کیک رو بخوری، چیزی نمی‌شه که!»؟ تعداد افراد دارای ذهنیت خرچنگی زیاد زیاد است. این افراد هنگامی می‌بینند فردی به‌جستوجو آمادگی جسمانی و افت وزن است، می‌خواهند به هر روشی مانع از رسیدن فرد به هدفش شوند و او را قانع کنند که این کار نادرست است. داشتن این ذهنیت علتمی‌بشود این افراد نتوانند هیچ‌فردی را برتر از خودشان ببینند.

ادامه مطلب
حل مکعب روبیک؛ توضیح گام‌به‌گام با تصویر

۲. مدیریت مالی

امکان پذیر تصمیم گرفته باشید مقداری در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. در این شرایط امکان پذیر افرادی که ذهنیت خرچنگی دارند، با کارهایی همانند تشویق غذاخوردن بیرون خانه و خرید اقلام غیرضروری شما را به زیاد تر خرج‌کردن و هزینه‌های غیرضروری ترغیب کنند.

۳. دستاوردهای حرفه‌ای

یک نمونه از این قضیه وقتی است که ترقی شغلی می‌گیرید و در کمال شگفتی می‌بینید که فردی از نزدیکانتان به‌جای خوشحالی از این خبر، در تلاش است نشان دهد لیاقت رسیدن به این مقام را ندارید و شما را نومید کند. زیاد تر این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که خود فرد موقعیت شغلی و اجتماعی پایین‌تری دارد و می‌خواهد با افت اعتمادبه‌نفس شما خودش را آرام کند.

ادامه مطلب
بهبود نگارش، ریاضی و کدنویسی_رنگو

۴. رفاه اجتماعی

امکان پذیر هدفتان از تحول شغل رفاه اجتماعی زیاد تر و رسیدن به دستاوردهای زیاد تر باشد. در این شرایط فردی که ذهنیت خرچنگی دارد، با نادیده‌گرفتن اهداف شما یا دشوارکردن فرایند انتقال به شغل تازه مانع از رسیدن به هدفتان می‌بشود.

نحوه شناسایی افراد دارای ذهنیت خرچنگی

اگر چندشیفته مشغول کارکردن هستید و همه تلاشتان را برای پیشرفت به کار گرفته‌اید اما هم چنان به آن چیزی نرسیده‌اید که لیاقتش را دارید، یعنی افرادی با نحوه فکر خرچنگ‌گونه در اطرافتان می باشند. امکان پذیر این افراد فکر کنند شما لایق پیشرفت‌کردن نیستید یا حتی مزایای ناعادلانه‌ای دارید. بعد اولین قدم برای دورشدن از افرادی که ذهنیت خرچنگی دارند، برسی محیط و شناسایی این افراد است. امکان پذیر همین افرادی که ادعای دوستی و رفاقت با شما را دارند، در واقع خرچنگ‌هایی باشند که شما را از دستیابی به پیروزی بازدارند. جملات رایج بین افراد دارای ذهنیت خرچنگی عبارت‌اند از:

  • «چرا این‌قدر ورزش می‌کنی؟» (هنگامی می‌بینند خودشان افرادی تنبل‌اند و شما برای سلامتی و تناسب اندام روزانه ورزش می‌کنید.)
  • «وای، چه حوصله‌ای داری!» (هنگامی شما را در حال ماجراجویی یا انجام کارهایی می‌بینند که برای مراقبت از سلامت جسم و روحتان انجام می‌دهید.)
  • «بسه دیگه، چه مقدار کار می‌کنی؟» (هنگامی ناظر تلاش مستمر شما برای دستیابی به اهدافتان می باشند.)
ادامه مطلب
تفاوت تفکر واگرا و همگرا؛ افراد خلاق چطور فکر می‌کنند؟

اگر روزانه این چنین جملاتی را زیاد می‌شنوید، باید رابطه‌تان را با این افراد به‌مرور زمان کم کنید و با افرادی ربط داشته باشید که به شما انگیزه تلاش و پیشرفت خواهند داد.

چطور از افرادی که ذهنیت خرچنگی دارند، دوری کنیم؟

۱. ذهنیت خرچنگی اطرافیانتان را بپذیرید

قطعا قطع ربط با افراد نزدیک و صمیمی یا دورشدن از آنها زیاد سخت است، اما ماندن در کنار این افراد جز صدمه‌دیدن شما نتیجه‌ای ندارد. اولین قدم برای دورشدن از افرادی که ذهنیت خرچنگی دارند، پذیرفتن این نوشته است. بپذیرید که دوستانتان از پیشرفت‌کردن و رسیدن شما به اهدافتان خوشحال نمی‌شوند. قطعا پذیرفتن این نوشته زیاد سخت و ناامیدکننده است، اما هرچه سریعتر به این پذیرفتن برسید، برای خودتان بهتر است.

۲. فهرستی از اهدف مختصر‌زمان و طویل مدت بنویسید

با نوشتن اهدافتان انگیزه ملزوم برای دورشدن از محیط سمی را به خودتان هدیه کنید. بعضی اوقات اوقات میل به فرار از این موقعیت آن‌قدر قوی است که خود انگیزه‌ای عالی برای دورشدن از محیط است، اما این کافی نیست و باید هدفی مهم برای اغاز مجدد و ربط با افراد تازه داشته باشید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که اهدافتان را فهرست و سپس آنها را برتری‌بندی کنید.

ادامه مطلب
جریمه ۱۰۰ هزار تومانی برای ورود به محدوده مطرح ترافیک

۳. با افراد تازه ربط برقرار کنید

ارتباط با دوست جدید

بعد از دورشدن از افرادی که نحوه فکر خرچنگ‌گونه دارند، باید با افراد سالم در محیطی تازه ربط برقرار کنید. اگر هدفتان ورزش‌کردن منظم است، کافی‌ است باشگاهی نزدیک به محل کار یا منزلتان اشکار و آنجا ثبت‌نام کنید یا اگر می‌خواهید توانایی‌هایتان را بهبود ببخشید، افراد حرفه‌ای را الگوی خودتان قرار دهید و از آنها یاد بگیرید.

محیط و افراد تازه انگیزه و انرژی بسیار‌ای برای رسیدن به اهدافتان به شما خواهند داد. یقیناً امکان پذیر در محیط تازه هم افرادی با ذهنیت خرچنگی باشند، اما این حداقل کاری است که می‌توانید برای بهبود حالت انجام دهید.

۴. عزمتان را جزم کنید

تنها راه مقابله با افرادی که ذهنیت خرچنگی دارند این است که همه هم‌وغمتان دستیابی به اهدافتان باشد و همه عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید. تحت هیچ شرایطی انگیزه‌تان را از دست ندهید؛ داشتن انگیزه راز پیروزی است.

۵. آهسته و مدام به‌سمت اهدافتان حرکت کنید

امکان پذیر اهداف بزرگ و جسورانه‌ای داشته باشیم و این هیچ اشکالی ندارد، اما این که بعضی اوقات می‌خواهیم ره صدساله را یک‌شبه طی کنیم اشکال دارد. قدم‌به‌قدم برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید. ابتدا بر مانع ها کوچک‌تر تسلط کنید و به‌مرور زمان به‌سمت مانع ها بزرگ حرکت کنید. افرادی با ذهنیت خرچنگی امکان پذیر در هر مرحله‌ای از زندگی‌تان وجود داشته باشند؛ ماموریت شما این است که به مسیرتان ادامه دهید و مواظب باشید در دام آنها نیفتید.

ادامه مطلب
سامسونگ از یک مانیتور سه‌بعدی پرده برداشت؛ نمایش محتوا بدون عینک

سخن پایانی

امکان پذیر هر فردی ذهنیت خرچنگی داشته باشد، حتی خود شما. اگر نشانه‌های ذهنیت خرچنگی را دارید، برای تحول نگرش و باورتان تلاش کنید؛ قطعا موفق خواهید شد. در صورتی که خودتان فردی خیرخواهید اما فهمید شدید افرادی با ذهنیت خرچنگی اطرافتان می باشند، فقط تلاش کنید از آنها دور شوید و رابطه‌تان با آنها را تا حد امکان محدود کنید. از آنجایی که شما نمی‌توانید باور دیگران را کنترل کنید، اگر می‌خواهید این باورهای منفی روی شما تأثیری نداشته باشند، باید محیط‌ خود را تحول بدهید. به این علت افرادی را دور خودتان جمع کنید که از پیشرفت شما خوشحال خواهد شد و انگیزه رسیدن به اهدافتان را به شما خواهند داد.

شما بگویید

تابه‌حال برخوردی با افراد دارای ذهنیت خرچنگی داشته‌اید؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی


راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛


تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تحکیم کنید.






منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها