راهنمای خرید سیم و کابل

راهنمای خرید سیم و کابل


نکات کلیدی برای انتخاب سیم و کابل

امروزه، با وجود تنوع زیاد بسیاری از سیم و کابل در بازار، انتخاب محصول مناسب برای نیازهای خاص شما امکان پذیر چالش ‌برانگیز باشد. در این راهنما، به برخی از نکات کلیدی که در خرید سیم و کابل باید مدنظرتان باشد، اشاره می بشود:

نوع کاربری سیم و کابل

ابتدا باید بازدید کنید که سیم و کابل برای چه کاربردی منفعت گیری می بشود مواردی همانند منفعت گیری های خانگی، تجاری یا صنعتی، هرکدام کاربرد و نیازمندی ‌های خاصی دارد و باید محصولی را انتخاب کنید که بهترین کارکرد را در شرایط منفعت گیری خود اراعه کند.

نوع سیم و کابل

با در نظر گرفتن نیازهایتان، باید تحقیق کنید که به چه نوع سیم یا کابلی نیاز دارید. به گفتن مثال، اشکار کنید کدام یک از سیم‌ های برق، کابل ‌های شبکه، کابل ‌های تلفن یا سیم‌ های تصویری و صوتی می ‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند. هر نوع سیم و کابل ویژگی‌های خاص خود را دارند و شما باید با دقت به نیازهای خود، مناسب ‌ترین را انتخاب کنید.

قوت تحمل جریان

سیم و کابل انتخابی شما باید قادر به تحمل جریان الکتریکی مورد نیاز شما باشد. اگر جریان بالایی را از طریق سیم و کابل منتقل می‌کنید، باید یقین شوید که محصول انتخابی توانایی حمایتاز جریان بالا را داشته باشد.

استانداردها و گواهینامه‌ها

سیم و کابل مورد نظر شما باید مطابق با استانداردها و مقررات ایمنی و کیفیت وابسته باشد. گواهینامه‌های معتبری همانند استاندارد CE در اروپا یا UL در ایالات متحده می ‌توانند نشان دهنده کیفیت و ایمنی محصول باشند.

تعداد رشته و زخامت سطح مقطع

در نظر داشته باشید که برای نیازهای خود، چه سطح مقطع و چندرشته سیم و کابل نیاز دارید. این اطلاعات به شما پشتیبانی می‌کنند تا محصولی را انتخاب کنید که با کاربری مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.

ادامه مطلب
لپ تاپ تازه هواوی تجهیزبه تراشه اختصاصی ۵ نانومتری رونمایی شد

قیمت و بودجه

مهم است که برآورد بودجه خود را برای خرید سیم و کابل دقیقاً بدانید. قیمت‌ها می‌توانند زیاد متفاوت باشند و باید محصولی را انتخاب کنید که با بودجه شما همخوانی داشته باشد. اما دقت داشته باشید که کیفیت محصول نیز اهمیت داشته و بعضی اوقات اوقات پرداخت هزینه زیاد تر برای یک محصول با کیفیت، بهتر از پرداخت هزینه های اضافی همانند تعمیرات و یا خرید مجدد آن محصول است.

برند و اعتبار

بازدید کنید که آیا برند سیم و کابلی که تصمیم خرید آن را دارید، معتبراست یا خیر. برندهای نقل در عرصه سیم و کابل به علت کیفیت و قابلیت‌های برتر شناخته شده‌اند و می‌ توانید به آنها مطمعن کنید.

در نهایت برای خرید سیم و کابل با کیفیت بهتر از برند و فروشگاه معتبر عمل نمایید تا بهترین کیفیت و کارایی را از محصول خریداری شده دریافت نمایید. برندها و فروشگاه معتبری در سراسر سرزمین در حال خدمت رسانی به مشتریان می باشند که برای مثال می توان به برند هایی همانند سیمکو، افشار نژاد، البرز، سیمیا و بازار های حضوری همانند خیابان لاله زار تهران اشاره نمود. برای ربط و خرید آنلاین با فروشگاه ها و نمایندگی های معتبری که در این بازار در حال فعالیت می باشند میتوانید برای مثال کلماتی همانند سیمکو لاله زار و یا سیمیا لاله زار را در موتورهای جست و جو سرچ نمایید تا سایت نمایندگی این برندها در آن منطقه را مشاهده نمایید.

با منفعت گیری از این راهنما و در نظر گرفتن نکات کلیدی فوق، می‌ توانید محصول مناسبی را برای خرید سیم و کابل انتخاب کنید. این چنین، بهتر است قبل از تصمیم‌ گیری نهایی، با کارشناسان مرتبط مشورت کنید تا بهترین انتخاب را برای نیازهای خاص خود داشته باشید.

ادامه مطلب
نگاهی نو به امنیت با کشف جهان دوربین های مداربسته مخفی

تفاوت سیم و کابل

به طورساده، سیم و کابل در موارد گوناگون تفاوت ‌هایی دارند. یک تفاوت کلی و مهم درمورد سیم و کابل، مربوط به روکش آنها است. هنگامی یک هادی دارای یک لایه روکش است، آن را سیم می‌ نامیم. اما اگر به همراه روکش، یک آرمور یا شیلد نیز در اطراف هادی قرار داده بشود، با یک کابل روبرو خواهیم می بود.

سیم

سیم به یک رشته باریک از رسانا (طبق معمولً مس) اطلاق می‌ بشود که برق را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می ‌کند. سیم طبق معمولً در بسترهای ساده مورد منفعت گیری قرار می ‌گیرد. سیم‌ها زیاد تر برای برق رساندن در محیط های خانگی، صنعتی و الکترونیکی منفعت گیری خواهد شد.

کابل

کابل به ترکیبی از چندین سیم یا رشته سیم (طبق معمولً مس و آلومینیوم) می ‌گویند که در یک پوشش مشترک قرار دارند. کابل ‌ها این چنین شامل عایق‌ می باشند که هر سیم را از دیگر سیم ‌ها جدا می ‌کنند. این پوشش مشترک، کابل‌ها را در روبه رو خرابی، تداخل الکترومغناطیسی و صدمه‌های محیطی محافظت می ‌کند. کابل‌ ها طبق معمولً برای اتصالات پیچیده ‌تر و کاربردهایی که نیاز به محافظت بیشتری دارند مورد منفعت گیری قرار می‌گیرند.

به طورخلاصه، تفاوت مهم بین سیم و کابل در تعداد رشته‌ها و پوشش ‌های محافظتی است. سیم یک رشته باریک است که برق را انتقال می ‌دهد، در حالی که کابل شامل چندین رشته سیم است که با هم در یک پوشش محافظتی قرار دارند و برای کاربردهای پیچیده‌ تراستفاده می بشود.

انواع کابل از لحاظ ساختار

یکی از موارد زیاد مهم که هر فرد باید آن را قبل از خرید سیم و کابل در نظر بگیرد ، ساختار سیم و کابل است. سیم و کابل را می‌توان به دو دسته کلی مفتولی و افشان تقسیم کرد

کابل مفتولی

کابل مفتولی به کابلی حرف های می بشود که دارای یک رشته رسانای خشک و غیر قابل انعطاف است که با عایق پلاستیکی پوشیده شده است. این کابل به علت مقاومت در برابر خم شدن یا پیچانده شدن به کابل خشک یا مفتولی شهرت دارد، دقت داشته باشید که چند بار خم کردن این کابل امکان پذیر به رسانا داخلی آن صدمه زده و در زمان عملکر دچار اختلال بشود.

ادامه مطلب
معارفه بهترین فونت ها برای کاور اینستاگرام در فروشگاه گراپیک

کابل افشان

کابل افشان در واقع از تعداد بسیاری رشته ی نازک مسی به هم تابیده شده راه اندازی شده است که با دقت به کلاس مس منفعت گیری شده در این نوع کابل، قابلیت انعطاف پذیری بالایی داشته و به آن کابل انعطاف پذیر یا فلکسیبل نیز حرف های می بشود.

انواع سیم برق

اگر بخواهیم با انواع سیم ‌های برق آشنا شویم، باید بگوییم که سیم‌ ها از دو تکه هادی و عایق راه اندازی شده ‌اند و هادی در آن‌ ها جریان الکتریکی را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌ کند. مس و آلومینیوم از جمله موادی می باشند که در ساخت انواع سیم‌های برق منفعت گیری می‌ بشود. سیم‌های برق را می ‌توان به سه دسته عمده سیم مفتول، سیم نیمه ‌افشان و سیم افشان تقسیم کرد. در رابطه هر یک از این سیم‌ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیم مفتولی

سیم ‌های برق مفتولی، که با نام سیم‌های خشک نیز شناخته می‌ شوند، نوعی رسانا منفرد می باشند که برای عایق‌ بندی از لایه‌ ی PVC منفعت گیری می‌ کنند. این سیم‌ها عموماً در صنعت ساختمان سازی منفعت گیری می‌ شوند. کاربردهای دیگر این نوع محصولات سیم کشی داخلی تابلوها و توزیع ‌کننده‌های برق می‌ باشد. ولتاژ نامی این سیم‌ها در محدوده‌ی ۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت قرار دارد.

سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان یکی از انواع دیگر سیم‌ های برق میباشد که در موارد گوناگون منفعت گیری می بشود. ساختار این نوع سیم‌ها شبیه سیم‌های مفتولی است و به همین علت کاربرد های شبیهی با سیم‌ های مفتولی دارد. اما تفاوت بین این دو نوع سیم، این است که سیم نیمه ‌افشان انعطاف بیشتری نسبت به سیم مفتول دارد.

ادامه مطلب
بلومبرگ از پروژه ربات خانگی اپل پرده برداشت_رنگو

سیم افشان

سیم ‌های افشان، که با نام سیم انعطاف ‌پذیر نیز شناخته می‌ شوند، در واقع محصولی است که در آن از رشته های نازک هادی منفعت گیری می بشود که به هم تابیده شده اند. برای حفاظت از این هادی‌ها، از یک لایه عایق پلاستیکی PVC منفعت گیری می‌ بشود و در سیم‌ کشی‌های ساختمانی و در محیط‌ هایی که انعطاف ‌پذیری سیم اهمیت بسیاری دارد، از این نوع سیم‌ها منفعت گیری می‌ بشود. ولتاژ نامی سیم‌ های افشان نیز بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ ولت است و می‌ توان مقاطعی با مقدار ۰.۵ تا ۲۴۰ میلیمتر مربع را در این نوع سیم‌ها مشاهده نمود.

انواع کابل ها بر پایه سطح ولتاژ

کابل ‌ها بر پایه سطح ولتاژی که قادر به تحمل آن می باشند، به چهار دسته مهم تقسیم می شوند: کابل‌ سختی ضعیف ، کابل‌ سختی متوسط ، کابل سختی قوی و کابل‌ فوق سختی قوی.

در ادامه به توضیح هر دسته می ‌پردازیم:

۱. کابل‌ سختی ضعیف (Low Voltage Cables):

کابل‌های سختی ضعیف برای انتقال انرژی در سطح ولتاژهای کمتر از ۱۰۰۰ ولت منفعت گیری می ‌شوند. این نوع کابل ‌ها برای توزیع برق در خانه‌ ها، ساختمان ‌ها، صنایع کوچک و محیط ‌های آموزشی منفعت گیری خواهد شد. این چنین، کابل‌های شبکه، کابل‌های اتصالات الکترونیکی و کابل‌های صوتی و تصویری نیز در این دسته قرار می ‌گیرند.

۲. کابل‌ سختی متوسط (Medium Voltage Cables):

کابل ‌های سختی متوسط برای انتقال انرژی در سطح ولتاژهای بین ۱ تا ۱۰۰ کیلو ولت منفعت گیری می‌ شوند. این نوع کابل‌ها برای انتقال برق در شبکه‌های توزیع بزرگ، ایستگاه‌های تحکیم برق و صنایع بزرگ منفعت گیری می ‌شوند. کابل‌های سختی متوسط عموماً شامل عایق‌های خاصی همانند عایق‌های جداکننده گازی (Gas Separated Insulated) یا عایق‌های خنک کننده (Cooling Insulated) می باشند.

۳. کابل سختی قوی High Voltage Cables):)

این نوع کابل توانایی انتقال انرژی از ۱۰۰ تا ۳۴۵ کیلو ولت را دارد که برای انتقال برق در خطوط انتقال بزرگ و اتصال پست‌های برق منفعت گیری می ‌شوند. عایق‌های اختصاصی‌ای همانند عایق‌های روغنی

ادامه مطلب
هر چهار مدل گوشی‌های آیفون ۱۶ به تراشه A۱۸ مجهز خواهند شد

Insulated) (Oil یا عایق‌های گاز(Gas Insulated) در این کابل‌ها منفعت گیری می‌ شوند.

۴. کابل‌ فوق سختی قوی (Extra High Voltage Cables):

کابل‌های فوق سختی قوی برای انتقال برق در سطح ولتاژهای بالاتر از۳۶۵ کیلوولت منفعت گیری خواهد شد. این نوع کابل‌ها عموماً برای انتقال برق در خطوط انتقال بزرگ و اتصال پست‌های برق همانند ایستگاه‌ های برق با ولتاژ زیاد بالا (Ultra High Voltage) منفعت گیری خواهد شد. کابل‌های فوق سختی قوی نیز از عایق‌های اختصاصی‌ای همانند عایق‌های روغنی (Oil Insulated)یا عایق‌های گازی

(Gas Insulated)منفعت گیری می‌کنند.

برای تکمیل اطلاعات در رابطه کابل، می توان به این مورد اشاره نمود که بیشترین مقدار فروش در بازار متعلق به کابل های سختی ضعیف می باشد چون کاربرد های عمومی تری داشته و برای مصارف صنعتی و این چنین ساختمان سازی مورد منفعت گیری قرار میگیرند.

این نمونه کابل ها به طور تک رشته، دو رشته، سه رشته، چهار رشته و پنج رشته با جنس هادی مس و آلومینیوم و سطح مقطع های متفاوت با ویژگی های خاص همانند زره دار یا بدون زره، و قطر هادی متفاوت تشکیل میشوند. خریداران با دقت به نیاز خود کابل مورد نظر را با جنس هادی و مقطع اشکار، انتخاب میکنند برای مثال کابل آلومینیوم ۱۸۵ که جنس هادی آن آلومینیوم بوده و سطح مقطع آن همانطور که از نامش پیداست ۱۸۵ می باشد که یکی از پر فروش ترین کابل های حاضر در بازار می باشد.

جمع بندی

در کل، انتخاب نوع کابل مناسب بر پایه سطح ولتاژ، ویژگی‌های فنی و نیاز‌های برقی مورد منفعت گیری خود، اهمیت تعداد بسیاری دارد. این چنین، استانداردها و مقررات مربوط به نوع و منفعت گیری از هر کابل در هر سرزمین نیز باید مراعات بشود.

salb-techna



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها