محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان

ارضا نشدن تمایلات یا خواسته‌های جنسی می‌تواند به محرومیت جنسی منجر شود


محرومیت جنسی حالت پریشانی و آشفتگی ناشی از برآورده‌نشدن نیازهای جنسی فرد یا ناتوانی او در برآورده‌کردن این نیازهاست. در زیاد تر موارد، علت این حس ناخوشایند تفاوت انتظارات زن و مرد از کمیت و کیفیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی است. در این مقاله سیر تا پیاز محرومیت جنسی را گفتن کرده‌ایم؛ از با اهمیت ترین نشانه‌ها گرفته تا دلایل تشکیل این حس ناخوشایند و بهترین راه‌های مقابله با آن.

محرومیت جنسی چیست؟

ناامیدی جنسی واکنشی روانی یا بیولوژیکی به ارضانشدن امیال جنسی است. این حس ناکامی طبق معمول در نبوده است شریک عاطفی و نداشتن زندگی زناشویی شکل می‌گیرد، اما امکان پذیر در زندگی مشترک افراد هم ریشه بدواند و افراد متأهل را دچار سرخوردگی کند. ناکامی جنسی هم در کمین مردان است و هم در کمین زنان و فقط کافی است فرد حس کند که نیاز و میل جنسی او ارضا نمی‌بشود. اکنون علتش هرچه می‌خواهد باشد؛ سخن بگویید‌نکردن درمورد اهمیت رابطه جنسی، نارضایتی جنسی یا اختلالات جنسی هریک از زوجین.

زنگ خطر‌های محرومیت جنسی

افراد بسته به شخصیت و موقعیت خود، به شکل‌های گوناگون با محرومیت جنسی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. شدت این حس در برخی زیاد تر و در برخی کمتر است. در ادامه، چند حرکت رایج ناشی از محرومیت و ناکامی جنسی را مرور می‌کنیم.

نشانه‌های جسمی محرومیت جنسی

  • تحول الگوی خواب: کم‌خوابی، پرخوابی و دیگر مشکلات خواب امکان پذیر ناشی از برآورده‌نشدن نیازهای جنسی فرد باشند.
  • تحریک‌پذیری: ناراحتی، بی‌قراری و پرخاشگری آنی افراد امکان پذیر ریشه در نیازهای جنسی برآورده‌نشده آنها داشته باشد.
  • حواس‌پرتی: یکی از رایج‌ترین نشانه‌های محرومیت جنسی نداشتن تمرکز و پرت‌بودن همیشگی حواس فرد است.
  • رفتارهای جنسی اجباری: تخیلات جنسی مداوم و رفتارهای جنسی تکراری که فرد را می‌آزارند و راه فراری از آنها ندارد و حتی امکان پذیر برای برآوردن خواسته‌های جنسی خود به رفتارهای پرخطر روی بیاورد.
  • رفتارهای مقابله‌ای ناسالم: زیاد زمان‌ها پرخوری، اعتیاد و رفتارهای ناسالم نتیجه تلاش فرد برای مقابله با محرومیت جنسی است.
ادامه مطلب
اهمیت آموزش مسائل جنسی به کودکان + راهنمای آموزش در سنین مختلف

نشانه‌های روحی محرومیت جنسی

  • حس سختی: نارضایتی جنسی امکان پذیر جهت حس سرخوردگی افراد بشود.
  • اضطراب: زیاد زمان‌ها نگرانی بابت رابطه جنسی به‌تنهایی عامل اضطراب و شب‌بیداری‌های پیاپی است.
  • تمایل کمتر به رابطه جنسی: مطمعن‌به‌نفس پایین درنتیجه سرکوب جنسی میل به رابطه را کم‌رنگ می‌کند.

با اهمیت ترین دلایل محرومیت جنسی

ریشه‌های عمیق محرومیت جنسی امکان پذیر در مسائل گوناگون نهفته باشند. هرزه‌نگاری، خودارضایی، مشکلات روحی و روانی و بیماری‌های جسمی از دلایل رایج محرومیت جنسی به‌ شمار می‌روال.

  • نداشتن شریک و فعالیت جنسی: نداشتن فعالیت جنسی منظم یکی از جدی‌ترین دلایل محرومیت جنسی است.
  • ناسازگاری زوجین در رابطه جنسی: برخی از زوج‌ها به‌علت محدودیت‌های ناشی از موقعیت جغرافیایی، قومی، فرهنگی یا حتی تفاوت‌های شخصیتی، میل جنسی متغیری دارند و نمی توانند خواسته‌های خود را آزادانه نقل کنند.
  • انتظارات برآورده‌نشده در رابطه جنسی: هنگامی رابطه جنسی در حقیقت با تخیلات فرد هم‌خوانی و مطابقت ندارد، ناامیدی دور از انتظار نیست.
  • ابتلا به بیماری‌های گوناگون: مشکلاتی همانند برهم‌خوردن اعتدال هورمونی، افسردگی، دیابت، انزال زودرس یا تأخیر در انزال مستقیما بر زندگی جنسی تاثییر می‌گذارند و آن را مختل می‌کنند. این بیماری‌ها به‌تنهایی عامل سرخوردگی زن و مرد و نارضایتی جنسی آنها خواهد شد.
  • خودانگاره نامطلوب: فردی که عکس ذهنی خوبی از ظاهر خود ندارد، لذت جنسی کمتری می‌برد و زیاد تر دست‌به‌گریبان محرومیت جنسی است.
  • مشکلات روان‌شناختی: حس گناه، شرم یا اضطراب به‌خاطر رابطه جنسی امکان پذیر یکی از دلایل مهم نارضایتی و ناامیدی جنسی باشد.
  • اختلال کم‌میلی جنسی: حس محرومیت جنسی در رابطه زناشویی را می‌توان پای تفاوت مقدار میل جنسی و مقدار گرمی و سردی زن و مرد هم گذاشت.
ادامه مطلب
هر آن‌چه از تریلر Indiana Jones and the Great Circle دستگیرمان شد

اثرات ناکامی جنسی بر سلامت و رابطه

محرومیت جنسی حل‌نشده بر زندگی زناشویی تاثییر موجی می‌گذارد. یعنی تصاعدی رشد می‌کند، چندین برابر می‌بشود و قسمت‌های گوناگون زندگی از جمله سلامت روح و جسم و رابطه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. نارضایتی طویل‌زمان از زندگی جنسی در ذهن را به روی اضطراب، افسردگی و استرس همیشگی باز می‌کند و عاملی تهدیدکننده برای سلامت روان است. از نظر دیگر شکاف عمیقی که بین زن و مرد تشکیل می‌کند، انکارکردنی نیست. در کنار اینها، ذهن را مستعد تحریک و بزرگ‌نمایی مشکلات می‌کند به‌طوری که زن و مرد از کاه کوه می‌سازند و هر روز از هم زیاد تر فاصله می‌گیرند.

چطور بر محرومیت جنسی تسلط کنیم؟

داشتن رابطه جنسی رضایت‌قسمت در زندگی مشترک به‌قدری مهم و بر جنبه‌های دیگر زندگی اثرگذار است که باید به‌جستوجو راهی برای مقابله با حس محرومیت جنسی می بود. چند راهکار سودمند عبارت‌اند از:

  • اولین قدم بازکردن در مکالمه در رابطه زناشویی است. بی‌پرده درمورد نیازهای جنسی خود سخن بزنید تا از نیازهای هم باخبر باشید و بتوانید حد وسطی اشکار کنید.
  • شنونده خوبی باشید. سخن‌زدن وقتی اثربخش است که به سخن‌های هم خوب گوش کنید و آماده فهمیدن افکار و احساسات متفاوت همسر خود باشید.
  • این که بدانید همه زوج‌ها لزوما زندگی جنسی بی‌نقصی ندارند، احتمالا حس ناامیدی و محرومیت جنسی را کم‌رنگ کند.
  • اگر این ناکامی ریشه در بیماری‌های عرصه‌ای دارد، کنترل بیماری به گمان زیاد رضایت جنسی‌تان را بهبود می‌بخشد.
  • مشاوره فردی، زوج‌درمانی و سکس‌تراپی را در برنامه درمان خود بگنجانید. متخصص می‌تواند ایده‌های خوبی در عرصه بهبود توانایی‌های ارتباطی در اختیارتان بگذارد و چند تمرین خوب برای بهبود زندگی جنسی یادتان بدهد.
  • تحکیم خودانگاره و مطمعن‌به‌نفس جهت دوست‌داشتن و پذیرفتن خود می‌بشود و صمیمیت زیاد تر در رابطه را به‌جستوجو دارد. تلاش کنید راهی برای افزایش اعتمادبه‌نفس خود اشکار کنید.
  • زبان جنسی و سبک‌های دلبستگی یکدیگر را یاد بگیرید. تلاش کنید نقاط حساس تحریک جنسی یکدیگر را کشف کنید تا یقین شوید همسرتان به‌اندازه شما از رابطه جنسی لذت می‌برد.
ادامه مطلب
حافظه عضله چیست؛ نقش آن در تناسب اندام و زندگی روزمره

چطور با ناکامی جنسی کنار بیاییم؟

در ادامه چند راهکار سودمند برای کنارآمدن با این حس ناکامی را نقل می‌کنیم که امتحان‌کردن آنها ضرری ندارد.

۱. ترکیب ورزش و تکنیک‌های تمدد اعصاب

فعالیت بدنی و تمرینات تمدد اعصاب همانند مدیتیشن یا یوگا از بهترین راه حلها برای آزادسازی انرژی تخلیه‌نشده‌اند. این تمرین‌ها بلافاصله خلق‌و‌خوی فرد را تحول خواهند داد و سلامت روان او را بهبود می‌بخشند.

۲. عادات غذایی سالم و خواب کافی

کنار آمدن با احساس محرومیت جنسی

خوب خوابیدن و درست غذاخوردن تأثیر چشمگیری بر سلامت روحی و جسمی افراد می‌گذارد و ظرفیت جسم را برای تحمل ناکامی جنسی افزایش می‌دهد.

۳. تماس مهر امیز غیر‌جنسی

تماس جسمی بدون افکار جنسی ذهن را آرام و صمیمیت را زیاد تر می‌کند. هربار که افکار ناخوشایند به ذهنتان هجوم آورد، به بغل همسرتان پناه ببرید.

۴. تخلیه انرژی به راه حلهای گوناگون

اغاز یک پروژه تازه، شرکت در رویدادهای اجتماعی، دیدار با خانواده و دوستان یا یادگیری یک توانایی تازه راهکارهای خوبی برای دورکردن ذهن از رابطه جنسی می باشند. چیزهایی خارج از دایره رابطه جنسی اشکار کنید که برایتان لذت‌قسمت باشند و انجام‌دادن آنها حواستان را از فعالیت جنسی و نیازهای برآورده‌نشده پرت کنند.

ادامه مطلب
نقاط حساس بدن زنان و مردان برای تحریک جنسی

۵. گوش‌دادن به موسیقی

شنیدن موسیقی اسایش‌قسمت افراد را آرام می‌کند و حتی اگر فرد در لحظه نتواند نیاز و میل جنسی خود را آن‌طور که می‌خواهد جواب دهد و از این بابت تحت سختی باشد.

۶. مصرف دارو با تجویز پزشک

اگر حس محرومیت جنسی ریشه در اختلالات جنسی همانند اختلال نعوظ یا انزال زودرس دارد، مصرف دارو برای درمان این مشکلات جهت بهبود دیدنی توانایی جنسی فرد و افت ناامیدی او می‌بشود.

۷. پیگیری ایده‌های تازه

امتحان‌کردن ایده‌های تازه، پوزیشن‌های هرچند شگفت و بازی‌های جنسی در رختخواب زندگی را به کام زن و مرد شیرین می‌کند. دقت کنید همسرتان به کدام ایده‌ها روی خوش‌تری مشخص می کند و آنها را زیاد تر تکرار کنید.

۸. منفعت‌گیری از توانایی دیگران

گسترش ارتباطات اجتماعی دست افراد را برای اشتراک‌گذاری ازمایش ها تلخ و شیرین خود باز می‌گذارد. یکی از راه حلهای تحمل این افکار ناخوشایند این است که درمورد‌اش با فردی امین سخن بگویید کنید و مشورت بگیرید یا دست‌کم بفهمید آدم‌های فرد دیگر هم می باشند که با این قضیه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

ادامه مطلب
کانادا اولین ماهواره خود، الوئت-۱ را پرتاب کرد

کلام آخر

محرومیت جنسی اتفاقی کاملا طبیعی است که افراد بسیاری با آن دست‌به‌گریبان‌اند. کنارگذاشتن این حس ناخوشایند کار راحتی نیست، اما راه حلهای خوبی برای کنارآمدن با آن هست که تلاش کردیم در این مقاله به مهم‌ترینشان اشاره کنیم. مقصد تشکیل رضایت جنسی و افت شکاف بین زن و مرد است. امیدواریم با شناخت نشانه‌های این حس ناکامی و ترفندهای کنارآمدن با آن،‌ بهتر از قبل بتوانید برای حل مشکلات خود و برگشت دادن رضایت جنسی به رابطه تلاش کنید.

اگر توانایی‌ای در عرصه محرومیت جنسی دارید، دست‌کم یک بار دچار این حس شده‌اید یا چیزهای بیشتری درمورد آن می‌دانید، حتما نظرات ارزشمندتان را برای ما بنویسید.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها