تعداد بسیاری از غذاهای محبوب در جهان شامل برنج و گوشت گاو می باشند.
اکنون، دانشمندان کرهای موفق شدهاند سلولهای گوشتی را داخل دانههای برنج رشد دهند تا یک غذای آماده تشکیل کنند.
آنها ادعا میکنند که «Frankenfood» یا غذای فرانکنشتاینی زیاد مقرون به صرفه، خوشمزه و سازگار با محیط زیست است.
سوهیون پارک، از دانشگاه Yonsei در کره جنوبی درمورد این نوآوری حرف های است:
فکر کنید که همه مواد مغذی مورد نیاز خود را از برنج پروتئینی به دست آوریم. برنج مواد مغذی بسیاری دارد، اما افزودن سلولهای گوشتی میتواند به قیمت غذایی آن بیفزاید.
ما طبق معمولً پروتئین مورد نیاز خود را از مصرف گوشت به دست میآوریم. اما تشکیل گوشت منبع های و آب بسیاری مصرف کرده و گازهای گلخانهای بسیاری را آزاد میکند.
گوشت پرورشی طبق معمولً از سلولهای گاو که در یک «ساختار زیستی» ساختهشده از ژلاتین یا کلاژن قرار میگیرند، کشته میبشود که اجازه میدهد تا به شکل قطعات واقعی گوشت شباهت داشته باشد.
مطالعات قبلی نشان دادهاند که میتوان محصولاتی را در آزمایشگاه تشکیل کرد که تقریباً همانند استیکها و همبرگرهای واقعی می باشند.
در این مورد، دانشمندان کشف کردهاند که دانههای برنج که مملو از «شکاف و تخلخل» می باشند، ساختار طبیعی مناسب را برای رشد سلولهای گوشت گاو فراهم میکنند.
برای تشکیل غذای فرانکنشتاینی، این تیم ابتدا برنج را با ژلاتین ماهی پوشاندند (یک ماده خوراکی ایمن که به سلولها پشتیبانی میکند که بهتر روی برنج بچسبند).
سپس سلولهای بنیادی ماهیچه و چربی گاو در برنج کاشته شده و به زمان ۹ تا ۱۱ روز کشت شدند.
محققان میگویند که محصول نهایی، برنج صورتی لطیف با طعمی خامهای و گوشتی و رایحههایی از روغن بادام و نارگیل است.
خانم پارک میگوید:
انتظار نداشتم که سلولها به این خوبی در برنج رشد کنند. اکنون من دنیایی از امکانات را با وجود این غذای هیبریدی مبتنی بر غلات میبینم.
این غذا میتواند روزی به گفتن پشتیبانی غذایی برای قحطی، جیره نظامی یا حتی تامین غذا در فضا باشد.
به ازای هر ۱۰۰ گرم پروتئین تولیدشده، برنج هیبریدی کمتر از ۶.۲۷ کیلوگرم و گوشت گاو ۴۹.۸۹ کیلوگرم CO2 آزاد میکند.
قیمت هر کیلو برنج هیبریدی نزدیک به ۱.۸ دلار و قیمت گوشت گاو نزدیک به ۱۸ دلار است.
صنعت جهانی دام مسئول بیشتر از ۱۴ درصد از انتشار کردن گازهای گلخانهای ناشی از فعالیتهای انسانی است، تقریباً به اندازه مجموع گازهای گلخانهای ناشی حمل و نقل جادهای، هوانوردی و کشتیرانی.
پروفسور نیل داخل از موسسه تحقیقات و نوآوری بریتانیا، این مطالعه را امیدوارکننده توصیف کرده است:
در حالی که دادههای حاضر در رابطه هزینه و تأثیرات آب و هوایی زیاد مثبت به نظر میرسند، هم اکنون یک آزمایش مهم در رابطه مقدار رغبت عمومی برای مصرف این غذای آزمایشگاهی در حال اجرا است.