روش های ترکیبی جوانسازی و لیفت پوست صورت

دکتر فاطمه عندلیب


پیری یک فرآیند طبیعی است که با افزایش سن رخ می‌دهد. سپس از ۳۰ سالگی هرچقدر هم که مراقبت کنیم، توانایی تشکیل کلاژن در پوست کم شده و عوامل خارجی همانند اشعه نور خورشید، آلودگی هوا، سیگار کشیدن و تعداد بسیاری از موارد دیگر، علتاز بین رفتن خاصیت ارتجاعی و اصطلاحا حالت لیفت پوست خواهد شد. این عوامل در کنار هم علائم رایج پیری همانند افتادگی پوست و چین و چروک را تشکیل می‌کنند. نمی‌توانیم مانع روال پیری شویم اما با منفعت گیری از روش های ترکیبی جوانسازی و لیفت پوست صورت می‌توانیم روال پیری پوست را با منفعت گیری از راه حلهایی همچون لیفت صورت، هایفوتراپی، آر اف فرکشنال و لیزر فرکشنال کند کنیم. امروزه اسم راه حلهای مختلفی را برای جوانسازی پوست می‌شنویم اما این‌که هر روش دقیقا چه کاربردی دارد و مزایا و معایبشان چیست یا این که ترتیب انجامشان چطور است، سوالاتی می باشند که به گمان زیاد ذهن شما را نیز مشغول کرده‌اند.

در ادامه این نوشته از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، تصمیم داریم تا همه این راه حلها را بازدید کنیم و به این سوالات، جواب دهیم. مطالعه این نوشته، ۵ دقیقه طول خواهد کشید.

محتوای علمی و پزشکی این مقاله، توسط دکتر فاطمه عندلیب متخصص بیماری‌های پوست (درماتولوژی) در شهر اصفهان مورد بازدید و تایید قرار گرفته است.

اگر هم سوالی دارید، می‌توانید در انتهای این نوشته سوال کنید تا پزشک جواب دهد. 

آر اف فرکشنال چیست؟

آر اف فرکشنال (Fractional Radiofrequency) یک روش غیرتهاجمی و درمانی زیبایی است که در آن از انرژی رادیویی و گرمایی کنترل‌شده برای جوانسازی و سفت شدن پوست منفعت گیری می‌بشود. آر اف فرکشنال علاوه‌بر جوانسازی پوست  و زیبایی آن، به از بین بردن جای زخم و اسکار و رفع کردن منافذ باز پوست هم پشتیبانی می‌کند. روال درمانی آر اف فرکشنال طبق معمول به‌صورت ۳ جلسه و با فاصله‌ ۲۰ روز یک بار است.

بر پایه مقالات انتشار شده در کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NIH)، مطالعات بالینی صورت گرفته روی تاثییر روش آر اف، کم تهاجم می باشند و در عین حال، اثربخشی و ایمنی بالایی دارد.

چطور آر اف فرکشنال بر جوانسازی پوست و لیفت صورت تاثییر می‌گذارد؟

در این روش از مراقبت پوست، امواج رادیویی بی‌خطر از طریق مجموعه‌ای از میکروسوزن‌ها یا الکترودها به لایه میانی پوست (درم) نفوذ می‌کنند و علتتحریک کلاژن سازی و در نتیجه زیبایی، بازسازی و جوانسازی پوست خواهد شد.

ادامه مطلب
عکس العمل جنگ یا گریز؛ مغز زمان خطر چطور عکس العمل مشخص می کند؟

آر اف فرکشنال

مزایای آر اف فرکشنال

مزایای آر اف فرکشنال زیاد تر روی کیفیت پوست متمرکز است و به‌طوری، پوستی با ظاهر سالم‌تر، جوان‌تر و در یک کلام، ترکیبی از لیفت صورت با فاکتور جوانسازی پوست را به‌وجود می‌آورد. دیگر مزایای مهم این روش عبارت هستند از:

  • سفت کردن پوست
  • تغییرات تدریجی و طبیعی پوست
  • روشی سریع و نسبتاً بدون درد
  • ارزان‌تر از جراحی‌های زیبایی
  • بدون لایه‌برداری پوست یا تشکیل جای زخم
  • بهبودی سریع و بدون نیاز به به گرفتن مرخصی برای استراحت

معایب آر اف فرکشنال

سفت کردن پوست با فرکانس رادیویی، به نسبت روشی ایمن محسوب می‌بشود. امکان پذیر بلافاصله بعد از درمان مقداری درد، قرمزی و تورم در پوست خود مشاهده کنید که طبق معمول طی ۲۴ ساعت از بین می‌رود. در مواردی نادر، گرمای شدید ناشی از درمان‌های فرکانس رادیویی می‌توانند علتسوختگی شوند. به این علت زیاد مهم است که پزشکی ماهر انتخاب کنید. این چنین دستگاه مورد منفعت گیری باید تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را داشته باشد؛ این دستگاه‌ها خطر سوختگی پوست را افت خواهند داد.

مراقبت‌های قبل و سپس از آر اف فرکشنال

طبق معمول پیش از اغاز درمان، شما یک جلسه مشاوره با پزشک خواهید داشت. در طول این جلسه پزشک پوست را معاینه کرده و با پرسیدن سوالاتی، هدفتان از درمان را به‌دقت بازدید می‌کند تا بهترین روش را انتخاب کند. این چنین امکان پذیر پزشک از پوست عکس بگیرد تا بتوانید نتایج قبل و سپس از درمان را قیاس کنید. اگر بیماری پوستی فعال دارید، در حال انجام هر گونه درمان پوستی فرد دیگر بوده و یا باردار هستید، الزامی است که در این جلسه و پیش از اغاز درمان به پزشک خود خبر دهید.

ادامه مطلب
پنیر چدار چیست و چه تفاوتی با انواع دیگر پنیر دارد؟

به‌منظور مراقبت‌های سپس از ار اف فرکشنال، حتما به ۵ مسئله زیر دقت کنید:

  1. تا ۳ روز بعد از آر اف از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید.
  2. به زمان ۲۴ ساعت هیچ‌گونه مواد آرایشی روی پوست صورت خود منفعت گیری نکنید.
  3. به زمان ۲۴ ساعت از رفتن به حمام، استخر، جکوزی و سونا خودداری کنید.
  4. منفعت گیری از مواد شوینده‌ قوی را کنار بگذارید و بعد از درمان، شوینده‌های ملایم را جانشین آنها کنید.
  5. از مصرف دخانیات و الکل دوری کرده و همه مراقبت‌های تجویزی پزشک خود را به دقت اجرا کنید.
تاثیر آر اف فرکشنال
تاثییر آر اف فرکشنال

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی (HIFU) یا اولتراسوند متمرکز، یکی از تازه ترین راه حلهای غیرتهاجمی جوانسازی پوست و مبارزه با پیری پوست است. این روش در سال ۲۰۰۹ برای لیفت ابرو و در سال ۲۰۱۴ برای لیفت صورت و سفت کردن پوست ناحیه گردن و دکلته توسط FDA به تایید رسید. امروزه این روش علاوه‌بر موارد حرف های شده، کاربردهای گوناگون فرد دیگر از جمله جوانسازی پوست، لیفت و کانتورینگ صورت، سفت کردن پوست صورت و از بردن چین و چروک دارد و با از بین بردن چین و چروک، عرصه‌های جوانسازی پوست و از بین بردن افتادگی پوست را به‌وجود می‌آورد.

چطور هایفوتراپی بر جوانسازی پوست و لیفت صورت تاثییر می گذارد؟

هایفوتراپی با منفعت گیری از انرژی فراصوت به لایه‌های عمیق پوست (هیپودرم) نفوذ می‌کند و علتگرم شدن و صدمه سلولی می‌بشود. این صدمه خطرناک نیست و فقط سلول‌ها را برای کلاژن سازی تحریک می‌کند. این انرژی فراصوت آسیبی به لایه‌های فوقانی پوست نمی‌رساند و تاثییر آن به‌صورت اختصاصی روی بافت خاصی در لایه‌های زیرین پوست است. درنتیجه پوستی که شل شده می بود، سفت و کشیده شده و مجدداً قوام خود را بازیابی می‌کند.

هایفوتراپی از روش های ترکیبی لیفت و جوانسازی پوست

مزایای هایفوتراپی

زیباسازی و جوانسازی پوست، با اهمیت ترین مزایای هایفوتراپی می باشند. یقیناً این روش، مزایای فرد دیگر دارد از جمله:

  • افت چین و چروک‌های عمیق
  • سفت کردن پوست افتاده ناحیه گردن
  • لیفت کردن گونه‌ها، ابروها و پلک‌ها
  • زاویه‌سازی فک
  • سفت کردن پوست ناحیه دکلته
  • صاف کردن پوست

در هایفوتراپی همه موارد نام‌برده شده، بدون منفعت گیری از روش تهاجمی همانند جراحی و صرف هزینه‌های زیاد بالا قابل دسترسی است. دوره نقاهت این روش نیز زیاد مختصر است و شما می‌توانید بلافاصله بعد از خروج از کلینیک درمانی، به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید.

ادامه مطلب
مزایا لخت خوابیدن برای سلامتی + نکاتی که باید بدانید

معایب هایفوتراپی

هایفوتراپی درصورتی‌که توسط متخصص انجام بشود، روشی زیاد ایمن است. بعد از انجام این روش امکان پذیر اندکی قرمزی و تورم را در پوست خود توانایی کنید که طبق معمول به شدت از بین می‌رود. امکان پذیر بعد از انجام این روش، به زمان چند هفته حس سوزن سوزن شدن در نواحی درمان شده تشکیل بشود. در موارد نادر نیز امکان پذیر بی‌حسی موقت یا کبودی داشته باشید که این موارد نیز بعد از چند روز از بین می‌روال.

مراقبت‌های قبل و سپس از هایفوتراپی

شما پیش از انجام هایفوتراپی نیاز به مراقبت خاصی ندارید. همه سوالات خود را پیش از روز درمان از پزشک سوال کنید و در روز اشکار شده بدون هرگونه آرایش در ناحیه مورد نظر، در مطب پزشک حاضر شوید. در صورتی‌که بابت درد میانه پروسه درمان دلواپس هستید، می‌توانید با مشورت پزشک، یک مسکن مصرف کنید.

۴ روش از مراقبت‌های سپس از هایفوتراپی نیز وجود دارد که علتبهبود حالت پوست و سریع شدن روال بهبودی پوست صورت خواهند شد که عبارت هستند از:

  1. به زمان ۳ تا ۴ روز سپس از هایفو از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید. در غیر این‌صورت، حتما از کرم ضد آفتاب مناسب منفعت گیری کنید.
  2. به زمان ۲۴ ساعت از آب گرم برای شستشوی پوست منفعت گیری نکنید.
  3. به زمان حداقل ۷ روز از مالش، خاراندن و سختی روی پوست خودداری کنید.
  4. تا چند روز از سونا، اتاق بخار و محیط‌هایی که گرمای بسیاری به پوست داخل می‌کنند، منفعت گیری نکنید.
تاثیر هایفوتراپی
تاثییر هایفوتراپی

جدول تفاوت هایفو با آر اف

سپس از بازدید این دو روش، ملزوم است تا در جدولی، تفاوت‌های این دو روش را در کنار هم برایتان لیست کنیم:

روش  هایفو

آر اف فرکشنال

کاربرد جوانسازی پوست، از بین بردن چین و چروک و لیفت صورت جوانسازی پوست، از بین بردن جای زخم و اسکار و رفع کردن منافذ باز پوست (افزایش کیفیت پوست)
فناوری مورد منفعت گیری انرژی فراصوت امواج رادیویی
مقدار نفوذ عمق بیش‌تر عمق کم‌تر
تعداد جلسات درمان ۱ جلسه طبق معمول ۳ جلسه
زمان مشاهده نتیجه تا ۳ ماه سپس از درمان ۲ هفته سپس از درمان
ماندگاری نتیجه ۱ تا ۲ سال نزدیک به ۱ سال
ادامه مطلب
تخصص روانشناسی چیست و دکتر روانشناس کیست؟ انواع روانشناسی_رنگو

لیزر فرکشنال چیست؟

لیزر فرکشنال یکی دیگر از راه حلهای جوانسازی و زیبایی است که با حداقل مقدار تخریب می‌تواند نتایج چشمگیری به همراه داشته باشد. لیزر فرکشنال بافت پوست را به‌طور کلی بهبود می‌بخشد و علتبهبود زخم‌های آکنه، مشکلات رنگدانه‌ای همانند ملاسما، تحول رنگ ناشی از نور خورشید و مشکلات پوستی از این قبیل می‌بشود. منفعت گیری از این روش فقط در چند جلسه درمانی و بدون نیاز به دوره استراحت بعد از درمان، علتجوانسازی پوست شما می‌بشود.

چطور لیزر فرکشنال بر جوانسازی پوست و لیفت صورت تاثییر می گذارد؟

در این روش از دستگاهی منفعت گیری می‌بشود که پرتو لیزر تقسیم شده را به هزاران ناحیه درمانی میکروسکوپی ارسال می‌کند. این روش با مقصد قرار دادن لایه اپیدرم، پرتوهای تکفام لیزر را با طول موج‌های اشکار به این لایه می‌فرستد و علتکلاژن سازی در لایه‌ای از داخل پوست به نام درم می‌بشود. به بیانی ساده‌تر می‌توان او گفت با منفعت گیری از لیزر فرکشنال، لایه‌برداری در سطح پوست انجام می‌بشود و لایه نازکی از سطح پوست حاوی سلول‌های مرده، با حداقل صدمه از بین می‌روال.

لیزر فرکشنال از روش های ترکیبی لیفت و جوانسازی پوست

مزایای لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال تاثییر عمیق‌تری روی پوست دارد و مزایای آن را می‌توان زیاد تر روی جزئیات پوست مشاهده کرد. اگر بخواهیم لیستی از مزایای لیزر فرکشنال اراعه دهیم، قطعا موارد زیر را گفتن می کنیم:

  • از بین بردن خطوط ریز و سطحی
  • بازسازی چین و چروک‌ها
  • هایپرپیگمانتاسیون یا مشکلات رنگدانه‌ای پوست
  • از بین بردن stretch mark

این روش نیز همانند ۲ روش دیگر نام‌برده شده، تهاجمی نیست و با حداقل عوارض می‌تواند نتایج چشمگیری اراعه دهد.

معایب لیزر فرکشنال

معایب لیزر فرکشنال، مقطعی است اما با این‌حال، نمی‌توان از آنها گذشت. معایب لیزر فرکشنال عبارت هستند از:

  • پوسته پوسته شدن ناحیه درمان شده
  • تشکیل تورم تا حدودا یک هفته بعد از درمان که با منفعت گیری از کیسه یخ می‌توان آن را افت داد.
  • پیگمانتاسیون سپس از التهاب که عموما در بیماران با سابقه ملاسما یا هیپرپیگمانتاسیون (بیماران با پوست تیره‌تر) دیده می‌بشود.
  • به‌صورت نادر امکان پذیر فوران‌های آکنه شکل، هرپس سیمپلکس، عفونت‌های باکتریایی و درماتیت تماسی رخ دهد.

مراقبت‌های قبل و سپس از لیزر فرکشنال

پیش از انجام درمان، تصویربرداری از ناحیه مورد نظر انجام می‌بشود تا بتوانید بعد از درمان، آن را قیاس کنید. امکان پذیر پیش از اغاز درمان برای رنگ پوست‌های تیره‌تر منفعت گیری از یک کرم لایه‌بردار یا روشن‌کننده (برای مثال هیدروکینون) ملزوم باشد که درصورت نیاز، پزشک به شما خبر می‌دهد. این چنین امکان پذیر منفعت گیری از کرم بی‌حس‌کننده نیز پیش از اغاز درمان تجویز بشود.

ادامه مطلب
خلط خونی نشانه چیست؟ آیا خطرناک است؟

۵ مسئله مهم در عرصه مراقبت‌های سپس از لیرز فرکشنال وجود دارد که به  حرف های دکتر فاطمه عندلیب، متخصص پوست و مو برای بهبودی سریع تر و گرفتن نتیجه بهتر، باید به آنها عمل کنید:

  1. از کمپرس یخ در محل لیزر منفعت گیری کنید.
  2. از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید یا نور صفحه آبی کامپیوتر و موبایل خودداری کنید.
  3. از کرم ضدآفتاب مناسب منفعت گیری کنید.
  4. کرم‌ها و مواد آرایشی حاوی مواد فعال همانند رتینوئیدها جهت تشکیل تحریک، حساسیت و التهاب پوست خواهد شد و روال درمان را با مشکل روبرو خواهند کرد؛ بعد تا چند روز از آن‌ها اجتناب کنید.
  5. آب بسیاری بنوشید تا پوستتان سریع تر ترمیم بشود.
تاثیر لیزر فرکشنال
تاثییر لیزر فرکشنال

ترتیب اجرای راه حلهای ترکیبی لیفت و جوانسازی پوست به چه صورت است؟

هر کدام از سه روش معارفه شده روی یکی از لایه‌های پوست اثرات مخصوص به خود را روی زیبایی، لیفت صورت، جوانسازی پوست، از بین رفتن چین و چروک و بهبود افتادگی پوست نظر خواهد شد. اما مسئله مهم این است که انجام این سه روش به‌گفتن روش های ترکیبی جوانسازی و لیفت پوست صورت به‌شکل ترکیبی، بیشترین نتیجه را دارند؛ به‌عبارتی، مزایا پک جوانسازی یه‌قدری زیاد است که می‌توان از معایب آن چشم‌پوشی کرد. مسئله مهم فرد دیگر هم که وجود دارداین است که ترتیب خاصی برای منفعت گیری از هایفوتراپی، آر اف فرکشنال و لیزر فرکشنال وجود ندارد اما دکتر فاطمه عندلیب و دیگر متخصصان پوست با دقت به لایه تاثیرگذاری هر روش روی لیفت صورت و زمان مشاهده نتیجه، روال زیر را پیشنهاد می‌کنند:

ابتدا هایفوتراپی انجام دهید. سپس به زمان یک هفته سپس از آن، آر اف را اغاز کنید و در نهایت لیزر فرکشنال انجام دهید.

سوالات متداول روش های ترکیبی لیفت و جوانسازی پوست

منبع های:

drandalib.ir

my.clevelandclinic.org

healthline.com

dermnetnz.org



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها