آیا هزینه شارژ ماشین‌های برقی و منفعت گیری از آن‌ها در ایران مقرون به صرفه است؟

تیگو 7 پلاگین هیبرید

[ad_1]

بعد از یک سکوت طویل، بالاخره وزارت نیرو تعرفه برق خودروهای الکتریکی را خبرداد. بر پایه اظهار وزارت نیرو، هزینه شارژ ماشین‌های برقی در ایران همانند تعرفه برق تجاری محاسبه می‌بشود. به این علت شارژ باتری خودروهای برقی، ۵۴۷  تومان به ازای هر کیلووات ساعت هزینه دارد. به این علت به‌طور مثال پرکردن باتری کی‌ام‌سی J7‌ الکتریکی با باتری ۵۰ کیلووات ساعتی، ۲۷,۳۵۰ تومان هزینه در برخواهد داشت. در ازای این هزینه، می‌توانید با ماشین الکتریکی خود به مقدار ۴۰۲ کیلومتر رانندگی کنید.

برای قیاس نسبی، ملزوم است تا نسخه درون‌سوز کی‌ام‌سی J7‌ را در این قیاس دخیل کنیم. با مبلغ ۲۷,۳۵۰ تومان، می‌توانید ۹.۱ لیتر بنزین آزاد یا ۱۸.۲۳ لیتر بنزین سهمیه‌ای بزنید. مصرف ترکیبی این ماشین ۶.۹ لیتر بر صد کیلومتر گفتن شده است. به این علت با صرف همین مقدار هزینه برای سوخت، کی‌ام‌سی J7‌ درون‌سوز می‌تواند ۱۳۱.۸ یا ۲۶۴ کیلومتر (بسته به نوع سوخت) را طی کنید. به این علت در محاسبه اولیه کی‌ام‌سی J7‌ الکتریکی با هزینه ثابت، می‌تواند مسافت بیشتری را طی کند. اما این محاسبه همه حقیقت را نشان نمی‌دهد.

زوایای نهان هزینه شارژ ماشین‌های برقی

نخست آن‌که عملیات سوخت‌گیری یک ماشین درون‌سوز، زیاد سریع تر از شارژ خودروهای برقی انجام می‌بشود. دوم آن‌که زیرساخت شارژ در سرزمین گسترده نیست و تنها در تهران چند جایگاه شارژ وجود دارد. درنهایت قیمت برق تجاری به‌طور سالیانه افزایش می‌یابد، درحالی‌که قیمت بنزین به دلایل گوناگون ثابت نگه داشته می‌بشود. به این علت در سال آینده، افزایش ۳۰ الی ۱۰۰ درصدی را در نرخ تعرفه برق تجاری خواهیم دید. اگر حد وسط این افزایش را در نظر بگیریم، هزینه شارژ خودروهای برقی در سال ۱۴۰۳ به ۸۷۵.۲ تومان خواهد رسید.

هزینه شارژ خودرو‌های برقی

حال بیایید تا یکبار دیگر این قیاس را انجام دهیم. برای پرکردن باتری‌های جک E50A الکتریکی در سال ۱۴۰۳، نزدیک به ۴۴ هزار تومان بودجه نیاز دارید. با این مبلغ می‌توانید برای نسخه درون‌سوز کی ام سی جی ۷، ۱۴.۵ لیتر بنزین با تعرفه آزاد یا ۲۹.۳ لیتر بنزین سهمیه‌ای بزنید. در این حالت برد کی ام سی J7‌ درون‌سوز به ۲۱۰ کیلومتر یا ۴۲۴.۶۳ کیلومتر در سیکل ترکیبی می‌رسد. به این علت خواهید دید که در سال آینده و با احتساب بنزین سهمیه‌ای، رانندگی معمول با کی‌ام‌سی J7‌ درون‌سوز نسبت به نسخه الکتریکی مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد می بود.

از نظر دیگر خودروهای برقی فاقد هزینه سرویس‌های دوره‌ای می باشند. این چنین نیازی به معاوضه تسمه‌ها ندارند. تنها قطعات خودروهای برقی که به معاوضه نیاز اشکار می‌کند، لنت‌های ترمز است. با این حال زمان معاوضه باتری بعد از چندسال منفعت گیری، همه این هزینه‌ها جبران می‌بشود. پکیج باتری خودروهای هیبریدی هزینه‌های چندصد میلیونی به همراه دارد و این قضیه در رابطه خودروهای برقی، زیاد زیاد تر خواهد می بود.

آریزو 5 برقی

درنهایت بزرگ‌ترین مانع برای منفعت گیری از خودروهای برقی، قیمت آن‌ها است. بهای این خودروها زیاد تر از خودروهای درون‌سوز است و همین قضیه جهت کنار کشیدن خریداران می‌بشود. این چنین کم شدن قیمت شدید خودروهای برقی بعد از چندسال که به‌علت افت قوت باتری‌ها رخ می‌دهد، تقاضا برای خرید این خودروها را افت می‌دهد. ماشین در بازار ایران محصولی اندوخته‌ای است و هیچکس نمی‌خواهد اندوخته‌اش را به خطر بیندازد!

[ad_2]

منبع

پست های مرتبط