مالیات اصناف گوناگون چه مقدار است؟ – نحوه محاسبه مالیات مشاغل

salb-techna


در دنیای پیچیده و متغیر اقتصاد امروز، مدیریت امور مالیاتی به یکی از چالش‌های اساسی برای اصناف و کسب‌وکارهای گوناگون تبدیل شده است. با دقت به اهمیت این نوشته، در این گزارش تصمیم داریم به بازدید دقیق دو روش کلی محاسبه مالیات سالانه مودیان مالیاتی بپردازیم، تا از این طریق به فهمیدن بهتری از ساختار و روال مالیات‌ستانی در سرزمین دست یابیم. علاوه بر این، از طریق مثالی عملی، نحوه محاسبه مالیات برای یک کارگاه تولیدی پوشاک را که از اراعه اظهارنامه مالیاتی خودداری می‌کند، شرح خواهیم داد.

دو روش کلی، برای محاسبه مالیات سالانه مودیان مالیاتی وجود دارد:

روش خود اظهاری: در روش خود اظهاری، مالیات مودیان با دقت به اظهارنامه مالیاتی تقدیمی و اطلاعات مالی حاضر آن، توسط ممیز مالیاتی محاسبه و تعیین می‌شد. یقیناً منفعت گیری از این روش منوط به اراعه اطلاعات صحیح مالی، توسط مودی است.

ادامه مطلب
برند کاویار از نسخه طلایی گلکسی اس ۲۴ اولترا با قیمت ۷۴ هزار دلار رونمایی کرد

روش اظهارنامه برآوردی: جریمه عدم اراعه اظهارنامه در زمان مقرر برای اشخاص حقیقی و حقوقی۳۰ درصد است و در این روش در صورتی که مودی اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان اراعه ندهد از این روش منفعت گیری می‌بشود.

 اداره دارایی در این حالت برای مودی اظهارنامه برآوردی صادر می‌کند و به این صورت است که هر چه مقدار درآمد شناسایی بشود، مالیات را برای مودی تعیین و اخذ می‌کند. در واقع این مالیات علاوه بر ۳۰ درصد جرایم اراعه اظهارنامه است. به این علت نحوه محاسبه مالیات در خود اظهاری و اظهارنامه برآوردی فرقی نمی‌کند و ضریب محاسبه مالیاتی در در هر دو روش یکسان است.

ادامه مطلب
آیفون و اپل واچ به لطف هوش مصنوعی متحول می‌شوند

جدول ضرایب مالیاتی

این جدول نمونه جدولی است که هر ساله از سوی سازمان امور مالیاتی سرزمین، به ادارات مالیات، ابلاغ شده است. در این جدول، ضرایب مالیاتی کارکرد مشاغل گوناگون، تعیین شده و سازمان امور مالیاتی با منفعت گیری از ضرایب مالیاتی حاضر در این جدول، مالیات مودیان را محاسبه و تعیین می‌کند.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل:

مرحله اول: مقدار فروش × درصد ضریب مالیات شغل مورد نظر = مبلغ اولیه

مرحله دوم: مبلغ اولیه – مقدار مبلغ معافیت مالیاتی شغل مورد نظر= مبلغ نهایی

مسئله: مقدار مبلغ معافیت مالیاتی برای مشاغل گوناگون متنوع است.

مرحله سوم :

مبلغ نهایی بدست آمده تا ۲۰۰ میلیون × ۱۵%

مبلغ نهایی به‌دست آمده ۲۰۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون × ۲۰%

مبلغ نهایی به‌دست امده زیاد تر از ۴۰۰ میلیون × ۲۵%

ادامه مطلب
به گمان زیادً اندروید ۱۵ با قابلیت نمایش سلامت باتری انتشار می‌بشود

مرحله چهارم: جمع مبالغ نهایی به‌دست آمده

 فکر کنید یک کارگاه تولیدی پوشاک، از اراعه اظهارنامه مالیاتی خودداری می‌کند. در این صورت ممیز مالیاتی، برای محاسبه مالیات این کارگاه، با دقت به اطلاعات مربوط به فروش و خرید سالیانه کارگاه یا همان قراین مالیاتی، نزدیک به درآمد سالانه کارگاه را ۱۰ میلیارد تومان تعیین می کند. حال، اگر مطابق اظهار سازمان امور مالیاتی سرزمین، ضریب مالیاتی کارگاه تولیدی پوشاک، ۸% تعیین شده باشد.

محاسبه مالیات کارگاه تولیدی پوشاک:

مرحله اول

۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ×  ۸% = ۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰

مرحله دوم

۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ – ۴۷/۵۰۰/۰۰۰ = ۷۵۲/۵۰۰/۰۰۰

مرحله سوم

۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ×  ۱۵% = ۳۰/۰۰۰/۰۰۰

۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ×  ۲۰% = ۴۰/۰۰۰/۰۰۰

۳۵۲/۵۰۰/۰۰۰ ×  ۲۵% = ۸۸/۱۲۵/۰۰۰

مرحله چهارم

۳۰/۰۰۰/۰۰۰ + ۴۰/۰۰۰/۰۰۰ + ۸۸/۱۲۵/۰۰۰ = ۱۵۸/۱۲۵/۰۰۰

با نگاهی دقیق به راه حلهای محاسبه مالیات و بازدید مثال عملی یک کارگاه تولیدی پوشاک، اهمیت اراعه دقیق و به موقع اطلاعات مالی به سازمان امور مالیاتی سرزمین آشکار می‌بشود. این گزارش نه تنها به روشن‌سازی جنبه‌های گوناگون فرآیند مالیاتی پشتیبانی می‌کند بلکه به گفتن یک راهنمای عملی برای اصناف و کسب‌وکارها عمل می‌کند تا با فهمیدن بهتری از تکالیف مالیاتی خود، در جهت افزایش شفافیت و افت بار مالیاتی خود قدم بردارند. امیدواریم این گزارش به گفتن یک منبع سودمند برای همه مودیان مالیاتی مورد منفعت گیری قرار گیرد و گامی مثبت در جهت ارتقاء فرهنگ مالیاتی و تحکیم ساختار اقتصادی سرزمین باشد.

ادامه مطلب
تحقیق تازه دانشمندان از تحول مغز توسط محرک های عشق خبر می‌دهد

salb-techna



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها