پیوند تازه بین آب و شکل‌گیری سیارات اخترشناسان را شگفت زده کرد

پیوند جدید میان آب و شکل‌گیری سیارات اخترشناسان را شگفت زده کرد


محققان با منفعت گیری از داده‌های مربوط به یک تلسکوپ زمینی توانستند در تصاویر رصدهای دریافتی به وجود آب در دیسک سیاره زایی یک ستاره جوان پی ببرند.

به نقل از سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اخترشناسان موفق به کشف بخار آب در دیسک اطراف یک ستاره جوان شدند. این دقیقاً همان مکانی است که به گمان زیادً سیارات تازه شکل می‌گیرند. آب به گفتن یک ماده حیاتی روی زمین می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری سیارات نیز ایفا کند. این نخستین بار است که اخترشناسان امکان مشاهده چگونگی توزیع آب در یک دیسک سیاره ساده پایدار و سرد را اشکار کرده‌اند.

نتایج مطالعه اخترشناسان در ژورنال  Nature Astronomy انتشار شده است. این مطالعه تصاویری از مقادیر زیاد بخار آب در ناحیه مربوط به محل تولد یک سیاره را ثبت کرده است. این کشف برای اخترشناسان غافل گیر کننده بوده است. چون مطابق رصدهای انجام گرفته مقدار آب کشف شده در دیسک داخلی ستاره جوان و خورشیدسان نزدیک به ۳ برابر زیاد تر از آب‌های اقیانوس‌های زمین است. مکان این سیاره در فاصله ۴۵۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی گاو به ثبت رسیده است.

ادامه مطلب
محققان از دستگاه تازه دفع متان رونمایی کردند

محققان رصد‌های خود را با منفعت گیری از گیرنده‌های باند ۵ و ۷ تلسکوپ رادیویی آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما در رصدخانه جنوبی اروپا انجام داده‌اند. با منفعت گیری از باند ۵ می‌توان آب را در کیهان نزدیک به خورشید شناسایی و از آن عکسبرداری کرد. با منفعت گیری از این ابزار اخترشناسان توانستند سه خط طیفی آب را در دماهای متفاوت در داخل این دیسک کشف کنند. این چنین به علت وضوح فضای بالای رصدها امکان تعیین توزیع آب در قسمت‌های گوناگون دیسک وجود داشته است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
معارفه گلکسی اس ۲۴ اولترا با قابلیت‌های بسیاری از هوش مصنوعی انجام شد

رصد آب از روی زمین و از طریق تلسکوپ‌های مستقر یک دستاورد بزرگ محسوب می‌بشود. چون به علت وجود آب در اتمسفر زمین اختلال در سیگنال‌های فضایی تشکیل خواهد شد. آنتن‌های مربوط به این تلسکوپ در ارتفاع ۵۰۰۰ متری از سطح دریا و در محیط خشک قرار گرفته‌اند و به همین علت اختلالات تشکیل شده به حداقل ممکن می‌رسد. این برای نخستین بار است که این تلسکوپ موفق به تایید و شناسایی آب در یک دیسک سیاره‌زایی سرد شده است.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها