رابطه بنفیت چیست؛ هرآنچه باید بدانید

رابطه بنفیت چیست - آیا رابطه بنفیت می تواند به رابطه ای جدی تبدیل شود


اگر کلمه رابطه بنفیت را در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی شنیده یا مخفف FWB را دیده باشید، به گمان زیاد از خودتان پرسیده‌اید که رابطه بنفیت چیست. رابطه بنفیت رابطه‌ای است که در آن افرادی که با یکدیگر دوست می باشند یا رابطه‌ای دوستانه دارند، توافق می‌کنند که از نظر فیزیکی یا جنسی صمیمی باشند بدون این که ضمانت یا انتظارات معمول در روابط رمانتیک سنتی را داشته باشند. در ادامه توضیح می‌دهیم که رابطه بنفیت یا فرندز ویت بنفیت چیست و چه ویژگی‌ها و شرایطی دارد.

رابطه بنفیت چیست؟

رابطه بنفیت (Friends With Benefits) رابطه‌ای است که در آن دو نفر از نظر فیزیکی با یکدیگر صمیمی می باشند، ولی به یکدیگر تعهدی ندارند. افرادی که در رابطه بنفیت می باشند، از زمان‌گذراندن با هم لذت می‌برند ولی رابطه آنها رمانتیک نیست و محدودیت و چهارچوبی ندارد.

در رابطه بنفیت دوستان با رهایی از انتظارات اجتماعی و عاطفی (که در تعهدات عاشقانه وجود دارند) داخل رابطه‌ای جنسی خواهد شد. روابط بنفیت یکسان نیستند و به این بستگی دارند که دو طرف از رابطه چه می‌خواهند. در برخی از روابط افراد می‌خواهند که با هم زمان بگذرانند و فقط به‌جستوجو ازمایش ها جنسی نیستند. برخی از روابط بنفیت نیز روابطی خصوصی‌اند که در آنها درمورد زمان، مکان و چگونگی رابطه جنسی و فرد اغاز‌کننده رابطه قوانین و انتظارات مشخصی وجود دارد.

ویژگی‌های مهم رابطه بنفیت عبارت‌اند از:

  • دوستی: رابطه بنفیت طبق معمول با دوستی اغاز می‌بشود.
  • صمیمیت فیزیکی (Physical intimacy): این رابطه امکان پذیر شامل رابطه جنسی و دیگر اشکال صمیمیت فیزیکی همانند بوسیدن و درآغوش‌گرفتن باشد.
  • معاشرت‌های گاه‌به‌گاه: این رابطه امکان پذیر شامل معاشرت‌های گاه‌به‌گاه همانند تماشای فیلم با یکدیگر، پختن شام برای یکدیگر، شب خانه یکدیگر ماندن و زمان‌گذراندن با دوستان یکدیگر باشد.
  • نداشتن انتظار: هیچ ضمانت یا انتظاری وجود ندارد که رابطه دو طرف به رابطه‌ای رمانتیک تبدیل بشود.
  • غیرانحصاری‌بودن: دو طرف آزادند که در صورت تمایل با افراد فرد دیگر نیز رابطه داشته باشند.
  • موقتی‌بودن: طبق معمول این روابط عمر کوتاهی دارند و بعد از مدتی به رابطه‌ای جدی تبدیل خواهد شد، به دوستی عادی بازمی‌گردند یا به آخر می‌رسند.
ادامه مطلب
چطور از مردها تعریف کنیم؟_رنگو

هیچ قانون یا دستورالعملی برای این روابط وجود ندارد و روابط بنفیت به ترجیحات دو طرف بستگی دارند.

آیا امکان پذیر رابطه بنفیت تبدیل رابطه‌ای جدی بشود؟

بعضی اوقات رابطه بنفیت تبدیل رابطه رمانتیک جدی می‌بشود، ولی همیشه این‌طور نیست. در پژوهشی در سال ۲۰۱۳ با بیشتر از ۳۰۸ شرکت‌کننده که در رابطه بنفیت بودند، روابط زیاد تر آنها به روابط پایبند ترتر منجر نشد و زیاد تر شرکت‌کنندگان به روابط دوستانه عادی بازگشتند.

اگر به فردی که با او در رابطه بنفیت هستید احساسات عاشقانه‌ای اشکار کرده‌اید، باید به او بگویید که چه احساسی دارید. هنگامی احساسات خود را با او در بین بگذارید، می‌توانید تلاش کنید که نیازهای یکدیگر را برآورده کنید یا به رابطه خود آخر بدهید تا بتوانید فردی را بیابید که بتواند به شما پشتیبانی کند به اهدافتان در رابطه برسید. اگر احساسات عمیق‌تری به فرد روبه رو دارید و از کیفیت رابطه خود با او راضی نیستید، ماندن در این رابطه فکر خوبی نیست. رابطه بنفیت امکان پذیر به شما حس امیدی کاذب به فردی بدهد که خواسته‌هایی متفاوت با شما دارد و شما را از رسیدن به فردی که خواسته‌های مشترکی با شما دارد بازدارد.

آیا رابطه بنفیت برای شما مناسب است؟

پیش از واردشدن به رابطه بنفیت ابتدا باید بدانید که از نظر شخصی، جنسی، رابطه‌ای و روانی به چه چیزی نیاز دارید. اگر این چنین شرایطی دارید، رابطه بنفیت برای شما مناسب است:

  • خواهان صمیمیت بدون تعهدید: این رابطه برای افرادی سودمند است که زمان، انرژی یا تمایلی برای رابطه متعهدانه را ندارند ولی خواهان ربط فیزیکی می باشند.
  • پیچیدگی‌های رابطه را نمی‌خواهید: مزایای رابطه را بدون جنبه‌های چالش‌برانگیز آن همانند سازش، صدمه‌پذیری، فداکاری و تلاش برای برآورده‌کردن نیازها و انتظارات یکدیگر می‌خواهید.
  • از همراهی با دوست خود لذت می‌برید ولی این رابطه را درازمدت نمی‌بینید: دوستی برای شما دلنشین است و دوست دارید با او زمان بگذرانید، ولی خود را در رابطه‌ای انحصاری و متعهدانه با او نمی‌بینید.
ادامه مطلب
گم شدن در زندگی؛ ۹ راه درمان احساس گم شدگی

رابطه بنفیت برای شما مناسب نیست اگر:

  • از نظر عاطفی وابسته می‌شوید و با داشتن رابطه‌ای غیررسمی مشکل دارید.
  • انتظاراتی دارید و اگر این انتظارات برآورده نشوند، از نظر احساسی صدمه می‌بینید.
  • حس خوبی به روابط غیرتک‌همسری ندارید و به افراد دیگر در زندگی شریک زندگی خود حسادت می‌کنید.
  • عاشق طرف مقابلید و امیدوارید که این رابطه به رابطه‌ای عاشقانه تبدیل بشود.
  • به عدم قطعیت حس خوبی ندارید و می‌خواهید بدانید که حالت در آینده چه خواهد می بود.

رابطه بنفیت برای چه افرادی سودمند است؟

افرادی که دیدگاهی سنتی به روابط دارند، رابطه بنفیت را غیراخلاقی یا سطحی می‌دانند ولی این رابطه برای برخی از افراد سودمند است. نداشتن محدودیت‌ها و چهارچوب‌هایی همانند ضمانت عاطفی، اندوخته‌گذاری عاطفی (emotional investment) یا تعهدات رسمی و غیررسمی روابط سنتی امکان پذیر به‌دلایل مختلفی برای برخی از افراد دلنشین باشد. افرادی که امکان پذیر رابطه بنفیت را ترجیح دهند عبارت‌اند از:

  • افرادی که روابط غیرتک‌همسری را ترجیح خواهند داد یا می‌خواهند از روابط سنتی خارج شوند.
  • افرادی که به کوششهای عاطفی علاقه‌ای ندارند یا ضمانت وقتی یک رابطه سنتی را ندارند.
  • افرادی که در روابط قبل خود تجربیاتی منفی داشته‌اند و آمادگی درگیرشدن در رابطه عاطفی فرد دیگر را ندارند. این افراد می‌توانند بدون قربانی‌کردن حس امنیت خود از مزایا فیزیکی رابطه بنفیت منفعت‌مند شوند.
  • افرادی که رمانتیک نیستند یا به جذابیت رمانتیک علاقه‌ای ندارند.
  • افرادی که هم‌اکنون نیز فقط برای برآورده‌کردن نیازهای جنسی خود در رابطه‌ای رمانتیک می باشند.
ادامه مطلب
غذا خوردن با دست؛ خوب یا بد؟

نکاتی برای داشتن رابطه بنفیت سالم

افرادی که می‌خواهند داخل رابطه بنفیت شوند برای داشتن رابطه‌ای موفق و سالم باید نکات و پیشنهاد‌های زیر را در نظر داشته باشند.

۱. تعیین قوانین و مرزها

تعیین انتظارات و مرزهای ازمایش ها، به‌اختصاصی در موارد جنسی و عاطفی، برای تشکیل امنیت در رابطه بنفیت الزامی است. توافق بر سر قوانین و تعیین مرزها تشکیل مطمعن و ارامش در رابطه را راحت‌تر می‌کند. به این علت باید برای موارد زیر نزدیک به و قوانینی تعیین کنید:

  • تعداد دفعات ملاقات؛
  • فعالیت‌های مجاز و غیرمجاز؛
  • آیا با افراد فرد دیگر نیز ربط خواهید داشت یا نه؛
  • راه حلهای جلوگیری از بارداری؛
  • درمورد رابطه خود چه چیزهایی را می‌توانید یا نمی‌توانید به دیگران بگویید.

رابطه بنفیت مؤثر رابطه‌ای است که انتظارات دو طرف را برآورده کند. این نوع روابط تنها وقتی پیروزی‌آمیزند که هر دو طرف با شرایط رابطه موافق باشند. درمورد این که کدام رفتارهای جنسی پذیرفته‌شده و کدام رفتارها ممنوع‌اند او گفت‌وگویی بی‌پرده و صریح داشته باشید. رضایت متقابل نباید بی‌اهمیت در نظر گرفته بشود، هرچقدر هم که این رابطه غیررسمی باشد.

۲. توافق درمورد زمان رابطه

توافق درمورد زمان‌زمان رابطه بنفیت مانع از تشکیل لحظات ازردهکننده یا ناخوشایند در آینده می‌بشود. درمورد زمان‌زمان این رابطه چه برای مدتی معین و چه تا وقتی که یکی از طرفین داخل رابطه‌ای طویل مدت و جدی بشود، به تصمیمی مشترک برسید. او گفت و گو درمورد چهارچوب وقتی باید شامل او مباحثه درمورد شرایطی که در آن رابطه بنفیت از رابطه‌ای غیرجدی فراتر می‌رود نیز باشد. این چنین باید درمورد چگونگی انجام‌شدن این او گفت‌وگوها نیز سخن بگویید کنید.

۳. نگه داری ارتباطات باز

رابطه بنفیت چیست - گفتگو و صحبت کردن درمورد مسائل مختلف در رابطه برای داشتن رابطه بنفیت سالم و موفق

روابط بنفیت نیازمند سخن بگویید‌کردن درمورد رابطه جنسی با فرد روبه رو‌اند، چون در این روابط باید مسائل بسیاری همانند قوانین، شرایط، تک‌همسری‌بودن، ارتباطات، تعداد دفعات رابطه جنسی و اغاز یا امتناع از رابطه روشن شوند. در روابط بنفیت نیز باید همانند هر شکل فرد دیگر از رابطه معنادار و امن اختلافات و تعارضات را رفع کنید. توانایی ابراز و گفتن ترجیحات، نیازها، خواسته‌ها و عادات جنسی همه انها در چهارچوب داشتن ارتباطات باز با یکدیگرند.

ادامه مطلب
استاکر کیست؟ چطور با او مقابله کنیم؟_رنگو

۴. صداقت

با فرد روبه رو و این چنین خودتان درمورد آنچه می‌خواهید و احساسی که دارید صادق باشید.

۵. احترام‌گذاشتن به فرد روبه رو و مرزهای یکدیگر

دو طرف باید به مرزها و حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارند. آنها باید از نقض‌کردن قوانین رابطه اجتناب کنند و با یکدیگر با احتیاط، مهربانی و احترام متقابل حرکت کنند.

۶. تمرکزکردن بر زمان حال

دو طرف باید به یاد داشته باشند که این رابطه جدی نیست و قرار نیست به رابطه‌ای عاشقانه و متعهدانه ختم بشود. آنها باید از فکرکردن به قبل یا پیش‌بینی‌کردن آینده خودداری کنند.

مشکلات رابطه بنفیت چیست؟

رابطه بنفیت برای دوستانی که یکی از آنها خواهان ربط بیشتری است و رابطه بنفیت را راهی برای جلب‌نظر فرد روبه رو یا متقاعدکردن او به واردشدن به رابطه‌ای سنتی‌تر می‌داند، مشکل‌ساز خواهد می بود. برخلاف آنچه در کمدی‌های رمانتیک به عکس کشیده می‌بشود، این کوششها زیاد تر به دل‌شکستگی منجر می‌بشود تا تشکیل رابطه‌ای معنادار.

روابط بنفیت بر این مبنا تشکیل خواهد شد که توانایی‌ها محدود به شرایطی غیرجدی یا خصوصی باشند. ولی ازآنجاکه روابط جنسی وابستگی‌های عاطفی را تحکیم می‌کنند، امکان پذیر افراد ناآگاهانه شرایطی را تشکیل کنند که تبدیل ناامیدی و دل‌شکستگی آنها بشود و رابطه جنسی میل آنها به ربط عاطفی عمیق‌تر را تشدید کند. گرچه برخی از روابط بنفیت به روابطی عمیق‌تر تبدیل خواهد شد، این نوع ربط اساسا بر مرزها و مقرراتی مبتنی است که برای یک مقصد طراحی شده‌اند: ازمایش ها جنسی غیررسمی. اگر فردی با این انتظار داخل رابطه بنفیت بشود که رابطه او با گذشت زمان به رابطه‌ای جدی‌تر تبدیل بشود، امکان پذیر که این ربط غیرجدی مانع از این بشود که به‌جستوجو رابطه‌ای متعهدانه و طویل مدت باشد و او را از رسیدن به همسر و شریک زندگی همیشگی خود بازدارد.

ادامه مطلب
ویژگی‌های شخصیتی کاردینال یا بنیادین کدام‌اند؟

نحوه آخر‌دادن به رابطه بنفیت

هنگامی نگرانی‌های خود درمورد رابطه را نقل می‌کنید، امکان پذیر که فرد روبه رو عکس العمل‌هایی نشان دهد و حتی خواست کند که رابطه را تحت شرایط تازه اصلاح کنید یا مجدد از سر بگیرید. اگر با این کار موافقید، آن را انجام دهید. ولی اگر می‌خواهید رابطه را آخر دهید، سر سخن خود بمانید. اگر انتظارات شما با فرد روبه رو متفاوت است یا چیز بیشتری از رابطه‌تان می‌خواهید، به گمان زیاد زمان آن رسیده است که در رابطه خود تجدیدنظر کنید. صریح و مهربان بودن راه خوبی برای پیش‌بردن او گفت‌وگوی جدایی است. از توضیحات طویل درمورد آنچه رخ می‌دهد اجتناب کنید، مگر این که حس کنید باید مشکلات یا کمبودهای حاضر در رابطه را توضیح دهید.

نکات و ملاحظات پایانی

اگر می‌خواهید داخل رابطه بنفیت شوید، باید ابتدا بدانید که رابطه بنفیت چیست و این کار را با فهمیدن و پذیرفتن کامل معنی این رابطه برای هردو طرف انجام دهید. فراموش نکنید که این شخص نمی‌تواند حمایتعاطفی و توجهی را که طبق معمول در روابط جدی و متعهدانه وجود دارد به شما اراعه دهد. برای نگه داری صلح و اسایش و اجتناب از ناامیدی از همان ابتدا انتظارات خود را اشکار کنید و درِ او مباحثه را باز نگه دارید تا یقین شوید که هر دو با هم تفاهم دارید. مدیریت رابطه‌ای انعطاف‌پذیر الزام او گفت‌وگوهایی مفصل و با جزئیات و پایبندی دو طرف به توافق‌ها برای نگه داری امنیت عاطفی و روانی در رابطه است.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها