عورت نمایی؛ همه‌چیز درمورد اختلال بدن نمایی

اختلال عورت نمایی در کودکان


این که غریبه‌ای در خیابان یا هر جای فرد دیگر بی‌علت و کاملا ناگهانی لباس خود را کنار بزند و آلت تناسلی‌اش را نشان فردی غریبه بدهد، اتفاق دور از انتظاری نیست! میل به عورت نمایی یکی از انواع انحرافات جنسی است که فرد مبتلا به آن حتی از فکر بدن نمایی لذت می‌برد و کمترین کنترل را روی خواسته جنسی خود دارد. این میل نیازمند تشخیص، ریشه‌یابی و درمان است.

عورت نمایی، تن نمایی یا بدن نمایی چیست؟

اختلال عورت نمایی (Exhibitionism) یکی از انواع انحراف جنسی است که فرد مبتلا به آن از نشان‌دادن آلت تناسلی خود به غریبه و آشنا لذت می‌برد. حتی فکر انجام ناگهانی و بی‌علت این کار در مکان‌های عمومی، خیابان‌ و هرجایی که فکرش را کنید، جهت تحریک و شوق جنسی فرد مبتلا می‌بشود. یقیناً فرد از این نقطه تحریک پیش‌تر نمی‌رود و مرتکب لمس یا آزار جسمی فرد روبه رو نمی‌بشود. می‌توان او گفت افراد مبتلا به این اختلال خطری برای دیگران ندارند و سپس از نمایش عورت، دست به خودارضایی می‌زنند. این اختلال در مردان شایع‌تر از زنان است.

چرا عورت نمایی برای برخی لذت‌قسمت است؟

یکی از با اهمیت ترین دلایلی که عده‌ای از بدن نمایی لذت می‌برند، این است که می‌دانند فردی مشتاق است آنان را برهنه ببیند. مرور هرباره این فکر میل جنسی را هر لحظه و هر ثانیه در فرد بیدار نگه می‌دارد و همین جهت می‌بشود که بخواهد با نمایش بدن یا عورت خود آن فرد را تحریک کند. یقیناً این میل به تن نمایی همیشه عرصه جنسی ندارد. زیاد‌ها فقط از ماهیت و ذات برهنگی لذت می‌برند و آن را مترادف آزادی می‌دانند.

عورت نمایی چه انواعی دارد؟

همانند همه اختلالات جنسی، عورت نمایی هم طیفی است. عده‌ای این میل را مخفی و در حد فانتزی شخصی نگه می‌دارند، اما عده‌ای دیگر پا را فراتر می‌گذارند و آن را عملی می‌کنند. برخی فقط از نمایش اندام تناسلی خود لذت می‌برند بی‌آنکه میلی به لمس عورتشان داشته باشند و عده‌ای دیگر تا جایی پیش می‌روال که حتی با تک‌همسری مشکل دارند!

میل به تن نمایی چه وقتی به اختلال تبدیل می‌بشود؟

زیاد تر افرادی که میل به تن نمایی دارند و علائم این نوع پارافیلیا را ابراز خواهند داد، دچار پریشانی چشمگیری نیستند و به خود یا دیگران صدمه نمی‌زنند، به این علت در دسته مبتلایان به اختلالات جنسی قرار نمی‌گیرند. اما اگر همه فکر و ذکر فرد برانگیختگی جنسی با تن نمایی به دیگران باشد و این حرکت یا خیال‌پردازی‌های شگفت علتناراحتی او یا اطرافیانش بشود، گمان ابراز رفتارهای غیرقانونی زیاد تر بشود و بر عملکردش تاثییر منفی بگذارد، به‌گمان زیاد از مرحله «میل به عورت نمایی» گذر کرده و دچار اختلال شده است.

علائم اختلال عورت نمایی چیست؟

با اهمیت ترین نشانه اختلال عورت نمایی این است که با فکر یا انجام تن نمایی فرد غرق لذت جنسی می‌بشود. زیاد تر این افراد فقط از نمایش عورت خود به فرد یا افرادی خاص لذت می‌برند و تن نمایی به دیگران برای آنها شرم‌آور است. اگر این فانتزی‌ها و امیال شگفت دست‌کم ۶ ماه ادامه‌ داشته باشند، زندگی اجتماعی و شغلی و شخصی فرد را مختل کنند یا جهت اصرار او به تن نمایی به افراد غریبه شوند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید. برخی افراد با مشاهده خشم و نفرت دیگران از این کار زیاد تر لذت می‌برند و مصرانه‌تر بدن نمایی می‌کنند.

علت عورت نمایی چیست؟

عرصه میل به عورت نمایی طبق معمول در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد و مصرف الکل و مواد مخدر و ترجیحات جنسی پدوفیلیک گمان ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. بازدید‌ها حاکی از ربط سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی یا بیش‌فعالی جنسی با اختلال عورت نمایی می باشند. این چنین گویا افرادی که در کودکی مدام در معرض سرزنش و تحقیر بوده‌اند، در بزرگ‌سالی برای توانایی قوت کاذب عورت نمایی می‌کنند.

علاوه‌بر اینها، برهنگی مداوم کودکان در خانه به‌خصوص پیش چشم مادر، ضربه شدید به مغز (خصوصا لوب تمپورال) و ترشح زیاد هورمون تستوسترون امکان پذیر علت عورت نمایی در کودکان باشند. اما تا این مدت شواهد کافی برای اظهار قطعی دلایل مهم اختلال عورت نمایی در دست نیست.

آیا عورت نمایی جرم است؟

میل به تن نمایی اگر در حد خیال و فکر باقی بماند،‌ جرم نیست و مجازاتی ندارد. اما اگر علتآزار اطرافیان بشود یا تن نمایی در ملأعام را به‌جستوجو داشته باشد، قطعا با فردی که مرتکب جرم عورت نمایی شده است، برخورد قانونی می‌بشود. یقیناً زیاد زمان‌ها این حرکت به‌خاطر هیجانات جنسی نیست و تنها علت آن میل مریض‌گونه به آزار‌ و‌ اذیت دیگران است که باز هم جرم برداشت می‌بشود.

اثرات جسمی و روانی عورت نمایی چیست؟

زیاد تر این افراد هم‌زمان با لذت از نمایش اندام جنسی‌ خود، دچار شرم جنسی و ناراحتی عاطفی نیز خواهد شد. این تضاد شگفت درونی و هراس از قضاوت طبق معمول تبدیل انزوای فرد می‌بشود، حس کافی یا دلنشین‌نبودن را در او بیدار نگه می‌دارد و برقراری ربط صادقانه را مشکل می‌کند. اگر فرد هیچ راهی برای ارضای این میل نیابد، گمان اختلال در کارکرد جنسی، اختلال نعوظ یا دیرانزالی نیز وجود دارد.

راه درمان اختلال عورت نمایی چیست؟

بهترین راهکار برای درمان عورت نمایی در کودکان و بزرگ‌سالان مراجعه به سکس‌تراپیست حرفه‌ای و متخصص در عرصه اختلالات جنسی است. این درمانگر برای ریشه‌یابی صدمه و درمان آن از راه حلهای درمانی گوناگون منفعت گیری می‌کند که در ادامه برخی از آنها را توضیح داده‌ایم.

۱. سکس‌تراپی

طی جلسات سکس‌تراپی، درمانگر با رویکردی آگاهانه و عاری از قضاوت تلاش می‌کند عوامل محرک را شناسایی کند. او برای تعیین علت اصرار‌ها، خیال‌پردازی‌ها و رفتارهای مرتبط با این اختلال، تاریخچه جنسی و حالت روانی و اجتماعی فرد را برسی می‌کند و به‌جستوجو علائم اختلال عورت نمایی در قبل می‌گردد، مخصوصا موقعیت‌هایی که این افکار و تمایلات را تشدید کرده‌‌اند. شرایط روان‌شناختی همانند اختلالات خلقی یا بیش‌فعالی جنسی فرد نیز بازدید و درمان خواهد شد.

۲. رفتاردرمانی شناختی (CBT)

اکثر درمانگران برای ریشه‌یابی و تحول افکار و رفتارهای افراد از تکنیک‌های «بازسازی شناختی» منفعت می‌برند، روشی کارآمد برای به‌چالش‌کشیدن باورهای ناخودآگاه نادرست. در جلسات رفتاردرمانی شناختی، برای افت میل فرد به عورت نمایی از «بیزاری‌درمانی» نیز منفعت گیری می‌بشود. در این تکنیک روان‌شناختی، فرد مبتلا هم‌زمان در معرض عامل محرک و یک چیز ناخوشایند قرار می‌گیرد. ذهن فرد به‌مرور زمان عامل محرک و آن چیز ناخوشایند را به هم پیوند می‌زند و شرطی می‌بشود که هر زمان در معرض آن عامل محرک قرار گرفت، حس ناخوشایندی داشته باشد. تحقیقات حاکی از این بوده‌اند که شرکت در کلاس‌های رفتاردرمانی شناختی در کنار دارودرمانی راهکار درمانی زیاد مؤثری برای اختلال عورت نمایی است.

۳. مصرف داروهای ضدافسردگی

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین که زیاد تر برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز خواهد شد، میل جنسی را تا حد بسیاری کم می‌کنند. این داروها تاثییر موقت دارند و جلوی رفتارهای تکانشی ناشی از اختلال عورت نمایی را می‌گیرند، اما نمی‌توان انتظار داشت به‌تنهایی درمان این اختلال باشند.

۴. مصرف آنتی‌آندروژن‌ها

مصرف آنتی آندروژن برای درمان اختلال عورت نمایی

یکی از راه حلهای درمان این اختلال افت هیجانات جنسی از طریق افت تستوسترون خون است. در شرایط حاد، درمانگر برای افت این هورمون داروهای مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات را تجویز می‌کند که با مصرف آنها میل جنسی فرد افت می‌یابد.

۵. گروه‌درمانی

یکی از بهترین راه حلها برای درمان اختلالات جنسی شرکت در کلاس‌های گروه‌درمانی در کنار درمان فردی است. وجود در جمعی که با مشکل شبیهی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و ازمایش ها شبیهی دارند، نقش چشمگیری در افت حرکت عورت نمایی و افزایش توانایی‌های اجتماعی این افراد دارد و حتی انگیزه آنان برای بهبودی را افزایش می‌دهد!

راه مقابله با میل به تن نمایی چیست؟

برای اختلالاتی که دوره درمان نسبتا طویل دارند، باید راه سازگاری را یاد بگیرید. باید بدانید تا روزی که اختلال را کاملا پشت‌سر بگذارید، چطور با افکار و حرکت ناشی از آن کنار بیایید و چه راه حلهایی برای مهار آن بلد باشید. برای نتیجه بهتر مهم است شریک زندگی خود را همفکر یا دست‌کم سازگار انتخاب کنید و این نکات را برای داشته باشید:

  • صادقانه با همسرتان درمورد تمایلات و تخیلات جنسی خود سخن بگویید کنید. مادامی که پای مخفی‌کاری و افترا‌گویی وسط نباشد، گمان حمایتو فهمیدن همسرتان زیاد تر است.
  • الکل و هرگونه‌ ماده‌ محرک هیجانات جنسی را کنار بگذارید. اینها رفتارهای ناخوشایند ناشی از اختلال عورت نمایی را تشدید می‌کنند.
  • تلاش کنید با مبتلایان به این اختلال ربط برقرار کنید، به‌خصوص افرادی که موفق شده‌اند تخیلات، امیال و رفتارهای خود را مهار کنند.
  • فراموش نکنید همانند دیگر اختلالات سلامت روان، درمان میل به بدن نمایی هم هرچه سریعتر اغاز بشود، مؤثرتر است.

تفاوت عورت نمایی با تماشاگری جنسی

عورت نمایی و تماشاگری جنسی دو اختلال کاملا متفاوت‌اند، با‌این‌حال هر دو در دسته انواع فتیش جنسی قرار می‌گیرند و امکان پذیر هم‌زمان ذهن و روح فرد را دچار کنند. فرد مبتلا به تماشاگری جنسی دوست دارد ببیند فردی لباسش را از تن درمی‌آورد و برهنه یا مشغول فعالیت جنسی می‌بشود. اما فرد مبتلا به انحراف عورت نمایی دوست دارد فردی نظاره‌گر برهنگی او باشد. به این علت می‌توان او گفت دو فرد مبتلا به این دو اختلال می‌توانند شریک زندگی خوبی برای یکدیگر باشند و خواسته‌های جنسی یکدیگر را برآورده کنند.

کلام آخر

اگر نشانه‌های میل به عورت نمایی را، هرچند ضعیف، در خود حس می‌کنید، زیاد سریع روال درمان را زیر‌نظر متخصصی آگاه اغاز کنید. پیامدهای منفی این میل امکان پذیر زندگی فردی و اجتماعی را دستخوش تحول کنند، اما می‌توان با درمان بالینی و مصرف دارو علائم و تکانه‌های ناشی از آن را مهار و فرد را به‌سمت حرکت سالم و رضایت‌قسمت هدایت کرد.

اگر شما خواننده‌های گرامی اطلاعات بیشتری درمورد این انحراف جنسی دارید یا با مبتلایان به آن برخورد داشته‌اید، نظرات‌تان را برای ما و همراهان گرامی ما بنویسید.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی زبان بدن


به پشتیبانی زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید






منبع

ادامه مطلب
تست آیزنک؛ نظریه شخصیت هانس آیزک و مدل PEN

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها