کشف سیاره‌ای تازه که به گمان زیادً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است_رنگو

کشف سیاره‌ای جدید که احتمالاً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است

نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

سیاره‌ای که فقط ۷۰ سال نوری از ما فاصله دارد، دقت دانشمندان را به خود جلب کرده است. گروهی از ستاره‌شناسان با منفعت گیری از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب این سیار‌ه تازه را کشف کرده‌اند و با بازدید‌های دقیق‌تر، می‌گویند این سیار‌ه امکان پذیر یک جهان اقیانوسیِ درحال جوشیدن باشد و به‌اندازه‌ای داغ است که بتوان روی آن پخت‌و‌پز کرد!

مطابق مقاله این تحقیق که توسط مجله Astronomy & Astrophysics انتشار شده، سیاره مورد او گفت و گو توسط دانشمندان TOI-270 d نام گرفته است. این سیاره درواقع یکی از سه سیاره منظومه TOI-270 است که همراه با دو همسایه خود به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.

دانشمندان به‌علت ترکیب گازی این سیاره، از آن به‌گفتن «نپتون کوچک» یاد کرده‌اند. بااین‌حال، دقیقاً اشکار نیست که TOI-270 d کاملاً همانند به نپتون (عکس ابتدای نوشته) به‌نظر می‌رسد یا خیر.

ادامه مطلب
کوژماه بر فراز کوهستان سوئد

ترکیب جو سیاره تازه؛ عامل متمایزکننده

مسئله‌ای که علتمی‌بشود این جهان درحال جوشیدن از دیگر سیارات فراخورشیدی که تا بحال کشف کرده‌ایم متفاوت باشد، ترکیب شیمیایی جو آن است. ستاره‌شناسان از ترکیب جو آن با گفتن «دنیای Hycean» یاد کرده‌اند؛ به این معنی که دارای یک اقیانوس بزرگ و جو زیاد غنی از هیدروژن است.

علاوه‌براین، دیگر داده‌های به‌دست‌آمده توسط جیمز وب مشخص می کند که مقدار حرارت اقیانوس‌های سیاره به ۱۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد.

ادامه مطلب
«رابرت دنیرو» اپل را به سانسور سخنرانی‌اش در مراسم جوایز گاتهام 2023 متهم کرد

یقیناً برخی از ستاره‌شناسان بر این باورند که داده‌های جیمز وب از این سیا‌ره، ترکیب زیاد متغیری را مشخص می کند. به‌ نظر آن‌ها، این سیا‌ره می‌تواند به‌جای اقیانوسِ درحال جوشیدن، دارای سطحی سنگی باشد که توسط جو زیاد متراکم هیدروژن و بخار بسیار داغ پوشیده شده است.

دسته بندی مقالات