نور ماه روی اکوسیستم‌ صخره‌های مرجانی تأثیر عجیبی می‌گذارد_رنگو

نور ماه روی اکوسیستم‌ صخره‌های مرجانی تأثیر عجیبی می‌گذارد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

مطابق یک مطالعه تازه، ماه بیشتر از آنچه فکر می‌بشود، بر زندگی روی زمین تأثیر می‌گذارد. محققان دریافتند که نور ماه روی نحوه زندگی ماهی‌ها و دیگر موجودات در صخره‌های مرجانی مؤثر است. محققان آمریکایی با بازدید صداهای موجوداتی که در صخره‌های مرجانی زندگی می‌کنند، فهمید تحول فعالیت و تعامل های این موجودات در میانه طلوع و غروب ماه شدند.

بر پایه مقاله منتشرشده در Plos One، محققان مرکز نیروی دریایی NUWC و آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته انرژی ARPA-E در ایالات متحده دریافتند که با طلوع و غروب ماه، صدای موجودات در صخره‌های مرجانی به شدت تحول می‌کند.

تأثیر نور ماه روی فعالیت موجودات در صخره‌های مرجانی

محققان در مقاله خود می‌گویند که در ساعاتی که نور ماه افزایش می‌یابد، صدای ماهی‌ها با فرکانس بالا افزایش می‌یابد، در همین ساعات نیز صدای ماهی‌ها با فرکانس پایین و بی‌مهرگان کمتر می‌بشود. این کشف مشخص می کند که طلوع و غروب ماه علتتغییرات منظم در تعامل های اکوسیستم صخره‌های مرجانی می‌بشود.

ادامه مطلب
۸ نشانه فریب در رابطه و روش برخورد با آن

محققان برای آنکه مستقیماً در اکوسیستم زنده صخره‌های مرجانی دخالت نکنند و نظم آن را برهم نزنند، از تجهیزات پایش صوتی در سواحل غربی هاوایی منفعت بردند و مقدار صداها را اندازه‌ گرفتند. آن‌ها از هیدروفون‌ها برای ثبت مقدار شدت صوت در فواصل وقتی ۱۰ یا ۱۵ دقیقه‌ای منفعت گیری کردند.

تغییرات مشاهده‌شده در صدای بیولوژیکی بین طلوع و غروب ماه به گمان زیادً به تغییرات مقدار نور ماه مربوط است، و تغییرات جزر و مدی با طلوع و غروب ماه گویا چندان به فعالیت موجودات در صخره‌های مرجانی ربط ندارد. به‌طور کلی، فعالیت صوتی زیاد تر در صخره‌های مرجانی، نشان‌دهنده شلوغی و سالم‌‌بودن اکوسیستم آن صخره است.

ادامه مطلب
۶ نشانه دوست قلابی و روش برخورد با او

این مطالعه می‌تواند برای محافظت از موجودات و صخره‌های مرجانی نیز سودمند باشد. با بازدید دقیق الگوهای نور ماه، می‌توان با کنترل صداها ماهی‌های بیشتری به سمت این صخره‌ها جذب کرد. این چنین این پژوهش به دانشمندان برای قیاس صخره‌های گوناگون با یکدیگر پشتیبانی می‌کند تا بتوان از آن‌ها در برابر گرم‌شدن کره زمین محافظت کرد.

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها