صمیمیت چیست؛ آشنایی با انواع صمیمیت_رنگو

صمیمیت چیست؛ زنی و مردی که صمیمانه کنار هم نشسته‌اند


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

هنگامی سخن بگویید از صمیمیت می‌بشود، بلافاصله دوست‌ نزدیک یا شریک عاطفی خود را به یاد می‌آوریم. در حالی که امکان پذیر صمیمیت با هرکسی اعم از دوست، آشنا، خانواده و همکار تشکیل بشود. در واقع صمیمیت انواع مختلفی دارد و برخی از آنها اختصاصی روابط عاشقانه‌اند و برخی دیگر امکان پذیر در انواع روابط تشکیل شوند. برای داشتن روابطی سالم بسته به نوع رابطه ملزوم است روی بهبود انواع صمیمیت تمرکز کنید. در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم صمیمیت چیست و سپس انواع آن را بازدید می‌کنیم.

صمیمیت چیست؟

به گمان زیاد زیاد پیش آمده است که از خود سوال کنید صمیمیت چیست و چه تأثیری روی روابط دارد. آیا صمیمیت در عشق فقط به رابطه جنسی ختم می‌بشود؟ صمیمیت همان حس نزدیکی یا توانایی اعتمادکردن به شخص روبه رو است که جهت می‌بشود اطلاعات شخصی‌تری را درمورد خود به اشتراک بگذارید. صمیمیت تنها بین زوج‌ها، دوستان صمیمی یا اعضای خانواده تشکیل نمی‌بشود. امکان پذیر جایی با فرد جدیدی مواجه شوید، اغاز به سخن بگویید با او کنید، با او حس راحتی کنید و یک دفعه فهمید شوید که دارید درمورد سرگرمی‌های مشترکتان یا سختی‌های زندگی سخن بگویید می‌کنید! در این چنین شرایطی، او گفت‌وگویی صمیمانه را رقم زده‌اید که امکان پذیر به رابطه‌ای صمیمی تبدیل بشود. بدیهی است که نوع صمیمیت در رابطه عاطفی با روابط دیگر متفاوت است؛ با وجود این برخی از انواع صمیمیت‌ در همه روابط مشترک می باشند که درمورد آنها زیاد تر سخن بگویید می کنیم.

انواع صمیمیت در روابط

۱. صمیمیت فکری

صمیمیت فکری یعنی از تفکرات و علایق یکدیگر باخبرید و می‌توانید ساعت‌ها درمورد موضوعات گوناگون سخن بگویید کنید. رابطه عاطفی سالم علاوه‌‌بر صمیمیت فیزیکی و عاطفی، به صمیمیت فکری نیز احتیاج دارد. زیاد‌ها صمیمیت فکری را معیاری برای انتخاب شریک زندگی‌ خود در نظر می‌گیرند. یقیناً این نوع صمیمیت امکان پذیر در هر رابطه‌ای شکل بگیرد و اختصاصی روابط عاطفی نیست. برای این که به صمیمیت فکری با دیگران دست بیابید، نکات زیر را برای بسپارید:

  • با افرادی معاشرت کنید که حرکت و خواسته‌های شبیه شما دارند.
  • جستوجو افرادی با اهداف و علایق شبیه بگردید.
  • با افرادی صمیمی شوید که قیمت‌هایشان با قیمت‌های شما یکسان است.
ادامه مطلب
مهم‌ترین انواع مرزهای شخصی و اهمیت تعیین آنها

۲. صمیمیت احساسی

صمیمیت احساسی یعنی بتوانید احساسات مثبت یا منفی خود را در رابطه ابراز کنید و بدانید که شریک عاطفی‌تان شما را فهمیدن می‌کند و احساسات‌تان را می‌پذیرد. برای دستیابی به صمیمیت احساسی باید متقابلا فضایی امن در رابطه تشکیل کنید. برای مثال به احساسات فرد روبه رو احترام بگذارید، برای او گوش شنوا باشید، اجازه دهید بُعد صدمه‌پذیر خود را به شما نشان دهد و هر زمان به شما پناه آورد، تکیه‌گاهش باشید. برای بهبود صمیمیت احساسی در زندگی مشترک با همسرتان به این نکات دقت کنید:

  • همیشه وقتی را بدون هیچ‌گونه حواس‌پرتی به همسرتان تعلق دهید و با او زمان بگذرانید.
  • با همسرتان مهربان باشید، به او عشق بورزید، احترامش را نگه دارید و به او اشتیاق نشان دهید.
  • سراغ سرگرمی و فعالیت‌هایی تازه بروید که می‌توانید با همسر خود انجام دهید.
  • برای شکل‌گیری مطمعن زمان بگذارید و صبور باشید و به فرد روبه رو ثابت کنید که تحت هر شرایطی کنار او می‌مانید.
ادامه مطلب
سامسونگ به‌زودی از حافظه‌های GDDR7 فوق سریع خود رونمایی می‌کند

۳. صمیمیت معنوی

اگر به فهمیدن متقابلی از باور و باورها یکدیگر برسید یعنی به صمیمیت معنوی دست یافته‌اید. این باور و باورها امکان پذیر مربوط به یک دین خاص یا حتی درمورد قیمت‌های زندگی‌تان باشند. اگر باور و باورها معنوی شما با شریک عاطفی‌تان همخوانی نداشته باشد، امکان پذیر در آینده به معضلی در رابطه تبدیل بشود. این چند مسئله را برای رسیدن به صمیمیت معنوی در رابطه‌ در نظر بگیرید:

  • درمورد باورها معنوی خود سخن بگویید کنید و از فرد روبه رو نیز بخواهید در این باره سخن بگویید کند.
  • تلاش کنید نقاط اشتراکی در باورها و باورها خود با فرد روبه رو اشکار کنید.
  • با یکدیگر در کلاس یوگا شرکت کنید.
  • مدیتیشن تمرین کنید.
  • با مشکلات روانی خود آشنا شوید و راه مقابله با آنها را یاد بگیرید.

۴. صمیمیت جسمانی

صمیمیت جسمانی یا همان صمیمیت جنسی تنها به رابطه و لمس‌های جنسی ختم نمی‌بشود، بلکه تعریف صمیمیت در روانشناسی چیزی فراتر از نزدیکی جنسی است. این نوع از صمیمیت بین همه زوج‌ها یکسان نیست و بین هر زوج معنی متغیری اشکار می‌کند. چیزی که اهمیت دارد این است که به نقطه‌ای برسید که بتوانید به‌راحتی احساسات جنسی خود را ابراز کنید و با یکدیگر حس راحتی داشته باشید. برای دستیابی به صمیمیت جسمانی در رابطه خود، به نکات زیر دقت کنید:

  • برای رسیدن به صمیمیت جسمانی عجله نکنید و آرام پیش بروید.
  • همراه شریک عاطفی‌تان خط قرمز‌های رابطه‌ را اشکار و از آنها دوری کنید.
  • تلاش کنید پیش از برقراری رابطه، با بدن خود زیاد تر آشنا شوید و بدانید از رابطه چه می‌خواهید.
ادامه مطلب
سری گلکسی S25 به گمان زیادً در نسخه‌های اسنپدراگون و اگزینوس اراعه می‌شود_رنگو

۵. صدمه‌پذیری و مطمعن

ما تنها وقتی بُعد صدمه‌پذیر خود را به فردی نشان می‌دهیم که واقعا به او حس نزدیکی کنیم. این صدمه‌پذیری صداقت و صمیمیت را در رابطه به‌ وجود می‌آورد. هنگامی طرف مقابلتان صدمه‌پذیری خود را مشخص می کند، یعنی پذیرای شما و آماده مطمعن به شما است.

خود قضیه مطمعن بخشی مهم در شکل‌گیری صمیمیت بین افراد است. مطمعن علتمی‌بشود طرفین رابطه به پایبندی و وفاداری شریک عاطفی خود مطمعن داشته باشند.

۶. صمیمیت تجربی

صمیمیت تجربی به‌زبان ساده یعنی از تفریح‌کردن با یکدیگر لذت می‌برید و خوش می‌گذرانید. امکان پذیر انواع دیگر صمیمیت نیز با صمیمیت تجربی ترکیب شوند. برای مثال هنگامی که سراغ فردی می‌روید تا با او زمان بگذرانید و در عین حال کاری انجام دهید که از نظر احساسی، جسمانی و روانی شما را راضی کند، یعنی با فرد روبه رو صمیمیت تجربی دارید. این چند نظر را برای بهبود صمیمیت تجربی در نظر بگیرید:

  • با شریک عاطفی خود سرگرمی‌های تازه امتحان کنید.
  • با اعضای خانواده یا دوستانتان آشپزی کنید.
  • با فرزندتان اسباب‌بازی‌هایش را سرهم کنید.
  • با همکار خودتان به رستورانی تازه بروید.

۷. صمیمیت اجتماعی

تا اکنون از خود پرسیده‌اید که صمیمیت اجتماعی چیست و بین چه افرادی تشکیل می‌بشود؟ این نوع صمیمیت امکان پذیر در هر رابطه‌ای به‌ وجود بیاید و به این معناست که می‌توانید با فرد روبه رو روراست باشید، راحت سخن دلتان را بزنید و با او درد دل کنید. صمیمیت اجتماعی فقط به‌معنی او گفت‌وگوی زبانی نیست، بلکه درکی عمیق و متقابل می‌طلبد. مثال‌هایی از صمیمیت اجتماعی عبارت‌اند از:

  • بعد از یک روز سخت کاری به دوست‌تان زنگ می‌زنید و با او درد دل می‌کنید.
  • ماجرایی خنده‌دار برایتان پیش می‌آید و بلافاصله به شریک عاطفی‌تان مطلب می‌دهید و ماجرا را تعریف می‌کنید.
  • با والدین خود تماس می‌گیرید و حالشان را می‌سوال کرد.
  • عکس‌های سفر خانوادگی‌تان را به همکارانتان نشان می‌دهید.
ادامه مطلب
گوگل روی هوش مصنوعی جدیدی برای گفتن داستان زندگی کاربران کار می‌کند

۸. صمیمیت خلاقانه

صمیمیت خلاقانه یعنی همراه دوست، خانواده، همکار یا هرکس فرد دیگر که با او حس راحتی می‌کنید، فعالیت‌های خلاقانه انجام دهید. انجام‌ این فعالیت‌ها جهت عمیق‌ترشدن پیوندتان و افزایش صمیمیت‌ بین شما و فرد روبه رو می‌بشود. برخی از فعالیت‌های خلاقانه که جهت افزایش این نوع صمیمیت خواهد شد، عبارت‌اند از:

  • همراه دوستان خود نقاشی کنید.
  • با اعضای خانواده یکی از اتاق‌هایتان را رنگ‌آمیزی و بازسازی کنید.
  • با شریک عاطفی‌تان شعر بخوانید.
  • با همکارانتان ایده‌پردازی کنید.

۹. فهمیدن اختلافات

فهمیدن اختلافات هم نوعی صمیمیت است که در آن طرفین رابطه تفاوت‌های یکدیگر را فهمیدن می‌کنند و آنها را محترم می‌شمارند. این نوع صمیمیت اهمیتی اختصاصی در هر نوع رابطه‌ای دارد، چراکه تغییرندادن باورهای فردی جهت به وجود آمدن رابطه‌ای سالم می‌بشود. اگر می‌توانید با فرد روبه رو درمورد چیزی مخالفت کنید و سپس درمورد آن سخن بگویید کنید و به نتیجه برسید، یعنی می‌توانید اختلافات یکدیگر را فهمیدن کنید. به یاد داشته باشید که اختلاف در هر رابطه‌ای وجود دارد و اجتناب‌ناپذیر است. برای دستیابی به فهمیدن اختلافات در رابطه، نکات زیر را مورد نظر قرار دهید:

  • مشکلات جاری رابطه را شناسایی کنید و ببینید چه کاری از دست شما برمی‌آید.
  • نحوه او گفت و گو‌کردن و مشاجره‌تان را زیر نظر بگیرید و مسئولیت رفتارتان را بر مسئولیت بگیرید.
  • تلاش کنید به اختلاف به وجود امده اشاره کنید و راهی برای کنارآمدن با آن بیابید.
ادامه مطلب
مثلث عشق چیست؛ آشنایی با ۸ نوع عشق در روابط عاطفی

۱۰. صمیمیت کاری

صمیمیت کاری همان گونه که از نامش برمی‌آید، مربوط به کار و محیط کاری است. در واقع دستیابی به این نوع صمیمیت جهت می‌بشود در محیط کاری اسایش بیشتری داشته باشید و به جستوجو آن، رضایت بیشتری از کارتان کسب کنید. هنگامی رابطه شما با همکار خودتان به مرحله‌ای برسد که بتوانید به او مطمعن کنید و از او نظر بخواهید و زمان خوشی را با او بگذرانید، یعنی به صمیمیت کاری دست یافته‌اید و رضایت شغلی بیشتری خواهید داشت. مثال‌هایی از صمیمیت کاری عبارت‌اند از:

  • افرادی را که اشتراکات بیشتری با شما دارند اشکار و با آنها معاشرت می‌کنید.
  • اگر درمورد چیزی نظر بخواهید، سراغ همکار خودتان می‌روید.
  • درمورد پروژه‌ها با همکار خود سخن بگویید می‌کنید.
  • زمان استراحت بین کار را با همکارانتان می‌گذرانید.
  • اگر فهمید شوید همکاری حال خوشی ندارد، به او دقت می‌کنید.

شما بگویید

برای این که بهبودی در روابط اجتماعی، عاطفی و حتی خانوادگی خود داشته باشید، باید بدانید صمیمیت چیست و چطور شکل می‌گیرد. دقت داشته باشید که امکان پذیر معنی صمیمیت در هر رابطه‌ای با رابطه دیگر یکسان نباشد و تعریف فرد دیگر به خود بگیرد. در این مقاله، ۱۰ نوع صمیمیت را بازدید کردیم تا بتوانید روابط خود را بهبود بدهید.

شما زیاد تر کدام نوع صمیمیت را در روابط خود می‌بینید؟ آیا موافق صمیمیت بیشتر از حد در روابط هستید؟

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط