۱۱ ویژگی محیط کار مثبت + اهمیت تشکیل محل کار سالم_رنگو

محیط کار مثبت


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

محیط کاری را فکر کنید که در آن به ایده‌های شما گوش می‌کنند و برای آنها قیمت قائل خواهد شد و به چالش‌ها به‌چشم زمان می‌نگرند. محیط کار مثبت این چنین ویژگی‌هایی دارد و برای پیروزی شغلی خود باید این چنین محیط کاری را اشکار کنید. نوع ماموریت شما مهم نیست، بلکه پیروزی و رشدکردن و لذت خالصانه از آنچه انجام می‌دهید اهمیت می‌دهد. در این چنین محیطی غم روز شنبه برایتان معنی ندارد و اعتدال بین زندگی و کار رؤیا نیست. در این مقاله، ویژگی‌های محیط کار مثبت را توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که چطور این چنین محیطی را شناسایی کنید. همراهمان بمانید.

محیط کار مثبت چیست؟

در کل محیط کار مثبت محیطی است که در آن حس حمایتو ارزشمندی کنید، ربط صادقانه و همراه با پذیرفتن باشد، همه نقش مثبتی داشته باشند و به آنها احترام گذاشته بشود.

یقیناً هر فردی نظری متفاوت درمورد محیط کار خوب دارد. برای برخی افراد محیط کار خوب به‌معنی ساعت کاری انعطاف‌پذیر و اجازه دورکاری است و برای برخی دیگر به‌معنی داشتن تیمی که هوای شما را داشته باشد و رئیسی که واقعا به ایده‌های شما گوش کند.

مسئله مهم دیگر این است که فرد در محیط کار خود حس مفیدبودن کند. در محیط کار سالم، همه نقش مؤثری دارند و حس می‌کنند فارغ از سابقه خود، به تیم تعلق دارند. این چنین نباید جنبه سرگرمی و شوخی در محیط کار را فراموش کنید همانند ناهارهای گروهی، مهمانی‌های اداری یا گپ‌زدن موقع استراحت. این چنین چیزهایی امکان پذیر جزئی به‌ نظر برسند، اما نقش چشمگیری در دلنشین‌ترشدن محیط کار دارند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
کشف نشانه‌هایی از یک سیاره باستانی در زیر گوشته زمین

به این علت با آنکه امکان پذیر نظر هرکدام از ما درمورد محیط کار خوب فرق کند، ویژگی‌های کلی آن وجود احترام‌، پشتیبانی، ربط و زمان‌هایی برای رشدند. این چنین فضای کاری محیطی غیرسمی است که شما هر روز با رضایت در آن وجود اشکار می‌کنید و می‌توانید از نظر شغلی و شخصی پیشرفت کنید و موفق شوید.

چرا محیط کار مثبت اهمیت دارد؟

محیط کار مثبت برای رضایت کارمندان و سلامت آنها مهم است. این چنین نقش مهمی در نوآوری، منفعت‌وری و پیروزی کلی سازمان‌ها دارد. در ادامه، برخی از مزایای محیط کار مثبت را نقل کرده‌ایم.

۱. بهبود روحیه و رضایت شغلی

فکر کنید هر روز صبح با این اشتیاق بیدار می‌شوید که سر کار بروید. محیط کار مثبت این چنین ‌‌تأثیری بر افراد دارد. در این چنین محیطی حس می‌کنید به شما احترام می‌گذارند، کار شما معنابخش است و از ته دل خوشحالید که عضو یک تیم محسوب می‌شوید. این چنین شرایطی روحیه شما را زیاد بهتر می‌کند. وقتی که رضایت شغلی داشته باشید، دیگر به‌ آن به‌گفتن ماموریت‌ای که ملزم به انجامش هستید نگاه نمی‌کنید. بلکه شغلتان به بخشی لذت‌قسمت و ‌‌اثرگذار از زندگی شما تبدیل می‌بشود.

۲. افزایش منفعت‌وری

کارمندان راضی کارمندان منفعت‌ورند. در محیط کار سالم و مثبت، شما به گمان زیاد زیاد تر حس انگیزه و تمرکز و انرژی می‌کنید. این چنین احساسی نه‌تنها برای خود شما، بلکه برای شرکت نیز خوب است. وقتی که در محیط کار سالمی قرار می‌گیرید، زیاد تر گمان دارد که بهترین کارکرد خود را نشان دهید، اهدافتان را به آخر برسانید و حتی فراتر از آن پیش بروید که نتیجه آن ترقی شغلی است.

۳. ترویج همکاری

در محیط کار ایدئال، همه به‌راحتی ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند، بازخورد خواهند داد و با یکدیگر همکاری می‌کنند. قرارگیری در این چنین فضایی همانند این است که بخشی از یک ماشین روغن‌کاری‌شده باشید که در آن همه نقش خود را به‌درستی ایفا می‌کنند و به شراکت یکدیگر احترام می‌گذارند. نتیجه این چنین کار تیمی‌ای حصول نتایج بسیار است، نتایجی که هیچ زمان با تنها کارکردن به‌ دست نمی‌آیند.

ادامه مطلب
رکورد نصب بزرگترین توربین بادی جهان در کمترین زمان ممکن شکسته شد

۴. پشتیبانی به رشد

فعالیت در محیط کار مثبت فقط برای حالت جاری شما خوب نیست، بلکه آینده شما را نیز رقم می‌زند. در این چنین مکانی افراد به یادگیری و گسترش تشویق خواهد شد؛ خواه از طریق آموزش و مربیگری باشد و خواه از طریق چالش‌های روزانه، به‌سمت رشدکردن هدایت خواهد شد. کارکردن فقط به‌معنی بالارفتن از نردبان شغلی نیست (گرچه بدون تردید بخشی از آن محسوب می‌بشود)، بلکه به‌گفتن فرد و کارمند نیز رشد می‌کنید.

۱۱ ویژگی محیط کار مثبت

۱. ربط صادقانه و شفاف

بنیاد محیط کار مثبت ربط صادقانه و شفاف افراد با یکدیگر است. به‌عبارت دیگر، کارمندان در جریان تغییرات شرکت و تصمیم‌ها قرار می‌گیرند و به‌راحتی می‌توانند هر چیزی را با مدیران خود در بین بگذارند. این نوع ربط جهت تشکیل مطمعن و از بین بردن سریع تر و بهتر اختلاف‌ها می‌بشود.

۲. ارزشمندبودن اعتدال بین کار و زندگی

در محیط‌های کار سالم، این فهمیدن وجود دارد که کارمندان نیز زندگی شخصی دارند و احترام به زندگی شخصی افراد از طریق سیاست‌هایی همانند ساعات کاری انعطاف‌پذیر، امکان انجام کار در منزل و فرهنگی که ناموافق ساعات کاری دائما طویل است، نشان داده می‌بشود. در این چنین محیطی پذیرفته‌شده است که استراحت و داشتن اوقات شخصی برای منفعت‌وری و سلامت روان مهم است.

۳. تحسین کوششها

تحسین تلاش کارمندان به‌شکل‌های گوناگون انجام می‌بشود از قبیل پاداش مالی، تشویق در وجود دیگر کارمندان، زمان‌های پیشرفت شغلی یا حتی عمل های کوچکی همانند فرستادن یادداشت سپاس. وقتی که کارمندان حس کنند بابت کوششهایشان تحسین خواهد شد، حس ارزشمندی می‌کنند، انگیزه بیشتری خواهند داشت و به شرکت وفاداتر خواهند می بود.

ادامه مطلب
۱۲ مسئله ساده و اصولی برای انتخاب نام دامنه مناسب

۴. روابط مثبت با همکاران

تعامل دوستانه و حمایتکارمندان از یکدیگر محیط کار را خوشایند و دوست‌داشتنی می‌کنند. این چنین محیطی دوستانه‌ است و در آن فعالیت‌های تیم‌سازی انجام خواهد شد و افراد مایل به شرکت در رویدادهای اجتماعی مشترک‌اند. در محیط کار مثبت، روابطی شکل می‌گیرند که فراتر از روابط شغلی‌اند.

۵. داشتن رهبران حمایتکننده

رهبران خوب فقط دستور نمی‌دهند، بلکه راهنمایی می‌کنند، الهام می‌بخشند و حمایتمی‌کنند. این سبک رهبری به‌معنی راهنمایی اشکار، اراعه بازخورد سازنده و دردسترس‌بودن برای سخن بگویید درمورد نگرانی‌ها و ایده‌های کارمندان است. این رهبران این چنین فعالانه تلاش می‌کنند برای همه اعضای تیم محیطی امن به‌ وجود آورند که خود را در آن مهم بدانند.

۶. اهمیت‌دادن به سلامت کارمندان

شرکت‌هایی که سلامت کارمندان خود را در برتری قرار خواهند داد، طبق معمول کارگاه‌های مهار استرس، برنامه‌های ورزشی و تست‌های پزشکی برگزار می‌کنند. آنها فهمیدن می‌کنند که سلامت کارمند ‌‌تأثیر مستقیمی بر کارکرد شغلی و رضایت کلی او دارد.

۷. محیط کار امن و راحت

محیط کار امن تنها به‌معنی امنیت فیزیکی نیست، بلکه در آن اهمیت روانی نیز اهمیت دارد. کارمندان باید بدون هراس از عواقب منفی، برای ابراز افکار و احساسات خود حس راحتی کنند. کارکردن در این چنین محیطی نیز باید راحت باشد و ارگونومی در محیط کار اهمیت دارد تا سلامت جسمی کارمندان صدمه نبیند.

۸. تنوع و حس تعلق

یکی از ویژگی‌های محیط کار مثبت استقبال از تفاوت‌ها است. در این چنین فضای کاری سیاست‌هایی برای برابری افراد گوناگون زمان استخدام، ترفیق شغلی و تعیین حقوق در نظر گرفته شده است. در این چنین محیطی همه کارمندان حس ارزشمندی و نیرومندی می‌کنند تا با همه وجودشان و فارغ از سابقه خود، سر کار حاضر شوند.

۹. شراکت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی

شرکت‌هایی که پروژه‌های خدمات‌رسانی به جامعه یا پایداری زیست‌محیطی را پیش می‌برند، حس غرور و انگیزه را در کارمندان خود پرورش خواهند داد و کارمندان حس می‌کنند عضو سازمانی می باشند که برای مسائلی فراتر از منفعت خود قیمت قائل می‌بشود.

ادامه مطلب
فیبر نوری تازه مهندسان ژاپنی شدت انتقال داده را به ۲۲.۹ پتابیت بر ثانیه رساند

۱۰. عملیات شفاف

منظور شفاف سخن بگویید‌کردن درمورد سلامت، تغییرات و تصمیم‌های شرکت است. وقتی که کارمندان علت منطقی تصمیم‌گیری‌ها و جهت حرکت شرکت را فهمیدن کنند، مطمعن شکل می‌گیرد و همسو با اهداف سازمان عمل می‌کنند.

۱۱. ارزشمندبودن نظر کارمندان

وقتی که کارمندان حس کنند ایده‌ها و پیشنهادهای آنها کاملا بازدید خواهد شد، زیاد تر حس می‌کنند که در پیروزی شرکت نقش دارند و نتیجه آن راه‌حل‌های مبتکرانه و پیشرفت‌ فرایندهاست، چون مدیران به دیدگاه‌های گوناگون دقت می‌کنند.

کارکنان در حال تعامل با یکدیگر در محیط کار سالم

چطور قبل از اغاز شغل خود محیط کار مثبت را شناسایی کنیم؟

این که محیط کار سالم را قبل از اغاز به فعالیت در آن تشخیص دهید، چالش‌برانگیز است اما غیرممکن نیست. با دقت به نکات زیر می‌توانید اطلاعات کافی به‌ دست آورید تا آگاهانه تصمیم بگیرید که محیط کار مورد نظر با انتظارات شما همخوانی دارد یا نه.

  • در اینترنت درمورد شرکت مورد نظر تحقیق کنید. با سایت آن شرکت، حسابش در شبکه‌های اجتماعی و هرگونه اخبار درمورد‌ فعالیتش اغاز کنید. جستوجو اطلاعاتی درمورد فرهنگ شرکت، قیمت‌ها و ابتکارات یا برنامه‌های مخصوص کارمندان آن بگردید.
  • از جلسه مصاحبه شغلی خود برای پرسیدن درمورد فرهنگ شرکت و محیط کار منفعت گیری کنید. جواب به سوال‌هایی همانند «این شرکت چطور از اعتدال بین کار و زندگی حمایتمی‌کند؟» و «امکان پذیر اطلاعاتی درمورد فعالیت‌های تیم‌سازی که این شرکت برگزار می‌کند، به من بدهید؟» مفیدند.
  • با کارمندان جاری و اسبق ربط برقرار کنید. اگر می‌توانید، با افرادی تماس بگیرید که اکنون در آن شرکت کار می‌کنند یا کار می‌کرده‌اند. آنها می‌توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند که در منبع های رسمی اشکار نمی‌کنید.
  • اگر زمان بازدید از محیط کار را داشتید، به فضای آن دقت کنید. آیا کارمندان راضی و متعهد به‌ نظر می‌رسند؟ چطور با یکدیگر تعامل می‌کنند؟ حس‌وحال کلی محیط کار اطلاعات بسیاری به شما می‌دهد.
  • بازدید کنید آیا شرکت مورد نظر جایزه‌ای دریافت کرده است، به‌خصوص جوایزی که مربوط به فضای کار یا فرهنگ آن باشد.
  • عمل های شرکت در روبه رو مسئولیت اجتماعی را بازدید کنید. شرکتی که برای مسئولیت‌های اجتماعی و شراکت اجتماعی قیمت قائل باشد، کارمندان خود را نیز مورد قیمت می‌داند. پافشاری بر این مسائل مشخص می کند که آن شرکت به مسائلی فراتر از سودآوری دقت می‌کند و محیط کار آینده شما سالم‌تر و کامل‌تر خواهد می بود. به این علت جستوجو اطلاعاتی درمورد برنامه‌ها مسئولیت اجتماعی یا پروژه‌های اجتماعی آنها بگردید.
  • ضمانت آنها به تنوع نیروی کار را بازدید کنید. شرکت‌هایی که درمورد تشکیل محیط کار مثبت جدی می باشند، زیاد تر سیاست‌های آشکاری برای تنوع نیروی کار و دخیل‌کردن کارمندان خود در امور شرکت دارند. وب‌سایت آن شرکت را بازدید کنید یا درمورد این مسائل در جلسه مصاحبه سوال کنید.
ادامه مطلب
چطور به رئیسمان بگوییم حجم کارمان زیاد است؟

سخن نهایی

محیط کار شما ‌تأثیر قابل‌توجهی روی حس شما به شغلتان می‌گذارد، به این علت مهم است در جایی کار کنید که فضای مثبتی دارد. وقتی که در یک محیط کار مثبت مشغول شوید، رضایت بیشتری از شغل خود خواهید داشت و منفعت‌وری و انگیزه شما افزایش می‌یابد. در این مقاله ویژگی‌های محیط کار مثبت را توضیح دادیم و گفتیم چرا فعالیت در این چنین فضایی برای سلامت روان و آینده شغلی شما مهم است.

شما بگویید

چه مقدار از محیط کار خود رضایت دارید؟ ویژگی‌های مثبت محیط کار شما چیست و مدیران آن چه تدابیری برای بهبود آن در نظر می‌گیرند؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. این چنین اگر این نوشته برایتان سودمند بوده است، می‌توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.

نکاتی که کارمندان معمولی از آن بی‌خبرند.
آداب معاشرت صحیح در محیط کار چطور است؟
چطور از صدمه‌های پشت‌میزنشینی نجات اشکار کنیم؟

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط