تخصص بیهوشی چیست و دکتر بیهوشی کیست؟ ماموریت های کارشناس بیهوشی_رنگو

وظایف دکتر بیهوشی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

متخصص بیهوشی کیست و تخصص بیهوشی چیست؟ متخصص این رشته، عملیات هوشبری در جراحی‌های گوناگون را برعهده می‌گیرد. با عمل های پزشک بیهوشی، بیمار دردی در اتاق عمل حس نمی‌کند.

این متخصص قبل از عمل، در طول آن و سپس از جراحی، از بیمار مراقبت می‌کند و حالت او را زیر نظر دارد. برای جواب به سوالِ دکتر بیهوشی کیست، باید به نقش او در مشاوره و درمان بیهوشی اشاره کنیم. این متخصص بازدید و تشخیص مشکلات بیهوشی را کنترل می‌کند.

بازدید حالت هوشیاری قبل از جراحی از مسئولیت‌های پزشکان بیهوشی است. این متخصصان مرحله های اجرای بیهوشی در بیمارستان را مشابه با هر عمل پیش می‌برند. آن‌ها با انواع بیهوشی از جمله بیهوشی وریدی، بیهوشی استنشاقی و عوارض جانبی بیهوشی، آشنا می باشند.

در این مقاله می‌گوییم که بیهوشی چیست و متخصص آن چه وظایفی دارد. برای مطالعه درمورد نقش دکتر بیهوشی در تیم جراحی و ماموریت های او همانند مراقبت‌های سپس از بیهوشی، با ما همراه باشید. خواندن این مقاله، به ۳ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر درمورد این که کارشناس بیهوشی کیست و چه می‌کند سوالی دارید، در آخر این نوشته بنویسید. پزشک به سوالاتتان جواب خواهد داد.

تخصص بیهوشی چیست؟

بیهوشی، نوعی درمان پزشکی است که علتمی‌بشود، بیماران در طول عمل جراحی درد را حس نکنند. متخصصان بیهوشی از داروهای بیهوش‌کننده پشتیبانی می‌گیرند و با راه حلهای مختلفی، عمل به بیهوش‌کردن بیماران می‌کنند.

ادامه مطلب
روانشناسی رنگ صورتی؛ نماد عشق و امید یا ساده‌لوحی؟

برخی از داروهای بیهوشی ،قسمت‌های خاصی از بدن را بی‌حس می‌کنند. اما دیگر داروها، مغز را بی‌حس می‌کنند تا برای اعمال جراحی تهاجمی‌تر، همانند عمل سر، قفسه سینه یا شکم، بیمار به خواب برود.

بنا به تعریف انجمن بیهوشی آمریکا (ASA)، متخصصان بیهوشی در مراقبت‌های بیهوشی، مدیریت درد و مراقبت‌های اختصاصی، تخصص دارند.

اگر عمل جراحی ساده‌ای انجام بشود و ناحیه کوچکی از بدن تحت عمل قرار بگیرد، متخصصان بی‌حسی موضعی را تجویز می‌کنند. با این کار، فقط درد در ناحیه صدمه دیده را کنترل می‌کنند.

دکتر بیهوشی کیست؟

متخصص بیهوشی، پزشکی است که به بیمار داروهایی مخصوص می‌دهد تا در طول عمل‌های جراحی درد را حس نکند. یقیناً دکتر بیهوشی در طیف وسیعی از امور دیگر هم تخصص دارد؛ برای مثال:

  • برسی حالت بیمار در قسمت مراقبت‌های اختصاصی
  • در موقعیت‌های اورژانسی
  • اراعه مشاوره در رابطه مدیریت درد

متخصصان بیهوشی، حضوری زیاد مهم در پیش‌برد عمل‌های جراحی اعضای گوناگون بدن دارند.

فرق متخصص هوش‌بری و پزشک با تخصص بیهوشی چیست؟

متخصص هوش‌بری، شخصی است که در سطح کارشناسی رشته هوش‌بری را خوانده و در اتاق عمل، به پزشک بیهوشی پشتیبانی می‌کند. پزشک بیهوشی در دانشگاه، رشته پزشکی را خوانده و سپس از آن تخصص بیهوشی را پشت سر گذاشته است.

پزشک بیهوشی
  • تحصیل در رشته پزشکی و کسب تخصص در رشته بیهوشی
  • توانایی مدیریت عملیات بیهوشی اتاق عمل و تجویز دارو
متخصص هوشبری
  • تحصیل در مقطع کارشناسی رشته هوشبری
  • پشتیبانی به پزشک در اتاق عمل

متخصص بیهوشی، در تجویز داروهای مربوط به بیهوشی هم تخصص دارد و انجام روال بیهوشی در اتاق عمل را هدایت می‌کند.

دکتر هوشبری کیست

فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌های تخصص بیهوشی چیست؟

همه متخصصان بیهوشی، مواردی همانند بازدید حالت بیهوشی قبل از جراحی، میانه و سپس از آن را آموزش می‌بینند. این روزها، به مدد رشد فناوری و پیشرفت شاخه‌های گوناگون پزشکی، گرایش‌های گوناگونی در مقاطع فوق‌تخصص برای پزشکان بیهوشی تعریف شده است.

ادامه مطلب
زردک چیست و چه تفاوتی با هویج دارد؟ فواید، روش پخت و مصرف آن

در ادامه، از گرایش‌های فوق‌تخصص و فلوشیپ‌های این رشته می‌خوانید:

مدیریت درد حاد و مزمن

متخصص بیهوشی با تحصیل در رشته بیهوشی و کسب توانایی در کنترل درد، به توانمندیهای بسیاری دست اشکار می‌کند. امکان تجویز دارو یا مداخله‌کردن برای کنترل دردهای حاد و مزمن، از جمله توانمندی‌های این پزشک می باشند.

بیهوشی برای جراحی سرپایی

جراحی سرپایی به راه حلهایی حرف های می‌بشود که سپس از آن‌، نیازی به بستری‌کردن بیمار نیست. زیاد تر جراحی‌های سرپایی، پیچیدگی کمتری نسبت به جراحی‌هایی دیگر دارند. متخصصان بیهوشی هم باید عمل های ملزوم را برای کنترل درد در این عمل‌ها، انجام بدهند.

خدمات مراقبت‌های اختصاصی

متخصصان بیهوشی با این تخصص، زیاد تر مراقبت از بیماران را در ICU به‌مسئولیت می‌گیرند. آن‌ها حمایتتنفسی، قلبی عروقی و این چنین مدیریت درد را انجام خواهند داد.

کنترل درد، احیای قلبی و ریوی در شرایط اضطراری و مدیریت عوارض بیهوشی هم از توانایی‌های این متخصصان است. پزشکان با این تخصص، نقش مهمی در تثبیت حال بیماران دچار تروما و در انتظار جراحی ایفا می‌کنند.

تخصص بیهوشی

بیهوشی جراحی مغز و اعصاب

متخصصان بیهوشی جراحی مغز و اعصاب، مراقبت‌های بیهوشی گسترش یافتهای را برای بیماران زیر اراعه خواهند داد:

  • ضایعات عروقی
  • تومورهای مغزی و ستون فقرات
  • بیماری‌های عصبی عملکردی همانند صرع و اختلالات حرکتی

این گرایش از تخصص بیهوشی، زیاد پیچیده و دشوار است.

بیهوشی زنان و زایمان

متخصصان بیهوشی زنان و زایمان، مراقبت از دو بیمار را در میانه زایمان مدیریت می‌کنند؛ مادر و نوزاد. این روال طبق معمولً با منفعت گیری از بی‌حس‌کننده‌های موضعی یا داروهای مسکن پیش می‌رود. داروها از طریق بلوک نخاعی یا اپیدورال یا اکسید نیتروژن استنشاقی در طول سزارین، منفعت گیری خواهد شد.

ادامه مطلب
انگیزه مبتنی بر ترس؛ محرکی مثبت یا اقدامی اشتباه؟

بیهوشی عروقی

برای انجام انواع جراحی در ناحیه قفسه سینه و قلب، نیاز به بیهوشی قفسه سینه است. روال بیهوشی در این عمل‌ها، زیاد پیچیده و دشوار خواهد می بود. بای‌بعد شریان محیطی، اندارترکتومی کاروتید یا ترمیم آنوریسم‌های آئورت شکمی و قفسه سینه، از جمله این عمل‌های سخت می باشند.

بیهوشی منطقه‌ای بلوک عصبی

حوزه فرد دیگر که متخصصان بیهوشی در آن تخصص می‌گیرند، بیهوشی بلوک‌های عصبی منطقه‌ای است. اعصاب، مطلب‌های درد را از محل صدمه، برای مثالً یک محل جراحی به مغز منتقل می‌کنند. با تزریق بی‌حس‌کننده‌ای موضعی در نزدیکی عصب، می‌توان آن مطلب‌ها را به‌طور موقت مسدود کرد و درد را تسکین داد.

بیهوشی ارتوپدی

بیهوشی ارتوپدی، نیاز به کسب تخصص در طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها دارد. دلیلش هم این است که بیماران می‌توانند از هر سن و با هر شرایطی باشند:

  • نوزادانی با ناهنجاری‌های مادرزادی اندام
  • نوجوانانی با صدمه‌های ورزشی
  • بزرگسالان نیازمند به معاوضه مفصل

افرادی مبتلا به سرطان‌هایی همانند استخوان هم در طیف بیماران این رشته قرار می‌گیرند و نیاز به کسب تخصص برای بیهوشی عمل‌های آن‌ها وجود دارد.

بیهوشی کودکان

بیهوشی کودکان به‌سادگی بزرگسالان نیست. متخصصان بیهوشی اطفال در رابطه نیازهای منحصر‌به‌فرد نوزادان و کودکان تخصص دارند. آن‌ها برای منفعت گیری از تجهیزات و دوزهای دارویی مخصوص این بیماران، آموزش می‌بینند.

دکتر بیهوشی کیست

ماموریت های متخصص بیهوشی چیست؟

متخصصان بیهوشی طبق معمولً ماموریت اراعه انواع مراقبت‌های بیهوشی را بر مسئولیت دارند. این متخصصان، طیف وسیعی از فعالیت‌ها را پیش می‌برند و نقش مهمی در اتاق عمل برعهده دارند.

بیهوشی عمومی

این نوع بیهوشی، از طریق ماسک بیهوشی یا تزریق وریدی انجام و علتاز دست‌دادن هوشیاری بیمار می‌بشود. بیهوشی عمومی برای عمل‌های بزرگ و جدی همانند معاوضه زانو یا جراحی قلب باز، کاربرد دارد.

ادامه مطلب
تخصص پوست و مو چیست و دکتر پوست و مو و زیبایی کیست؟_رنگو

بیهوشی تحت نظارت یا آرام‌قسمت IV

آرام‌قسمت IV علتایجاد حس اسایش در بیمار می‌بشود. بنا به روش انتخابی، سطح آرام‌بخشی امکان پذیر از خواب‌آلودگی سطحی تا عمیق، متغیر باشد. این نوع خدمات بیهوشی، زیاد تر برای راه حلهای کم‌تهاجمی همانند کولونوسکوپی منفعت گیری خواهد شد.

مسئولیت‌های متخصص بیهوشی

بی‌حسی ناحیه‌ای

داروی ضددرد برای بی‌حس‌کردن تکه بزرگی از بدن، همانند کمر به پایین منفعت گیری می‌بشود. این دارو از طریق تزریق یا از راه لوله کوچکی به نام کاتتر هم به بدن انتقال اشکار می‌کند. دربی‌حسی ناحیه‌ای، بیمار بیدار می‌ماند، اما نمی‌توند ناحیه مذکور را حس کند. این نوع بیهوشی، زیاد تر در زمان زایمان و برای جراحی‌های بازو، پا یا شکم منفعت گیری می‌بشود.

بی‌حسی موضعی

بی‌حسی موضعی در واقع، تزریقی است که ناحیه کوچکی از قسمت تحت عمل در بدن را بی‌حس می‌کند. بیمار در این فرایند بیدار و هوشیار است، اما هیچ دردی حس نمی‌کند. این روش زیاد تر برای اقداماتی همانند برداشتن خال یا بخیه‌زدن بریدگی عمیق منفعت گیری می‌بشود.

مراقبت‌های بحرانی و اورژانسی

متخصص بیهوشی در مراقبت‌های اختصاصی و درمان تروما، نقش اساسی دارد. او حالت بیماران را برسی می‌کند، تنفس و گردش خون را تحت نظارت دارد و به پیشگیری از عفونت پشتیبانی می‌کند.

جراحی و بیهوشی

قبل از عمل، بیمار برای برسی حالت با متخصص بیهوشی ملاقات می‌کند. متخصص بیهوشی برنامه‌ای را برای عمل تهیه می‌کند و نیازهای فردی بیمار را در نظر می‌گیرد.

در روز عمل، متخصص بیهوشی بر تجویز دارو نظارت می‌کند تا بیمار دچار درد نشود. نوع تسکین درد در میانه جراحی می‌تواند عمومی، آرام‌بخشی یا موضعی باشد.

در طول عمل، جراح عملیات جراحی را انجام می‌دهد و متخصص بیهوشی، هم چنان مسئولیت مدیریت پزشکی بیمار را بر مسئولیت خواهد داشت. او بر عملکردهای بدن نظارت دارد و داروهای مشابه با نیازهای فرد را فراهم می‌کند.

ادامه مطلب
اچ دی ال کلسترول؛ همه‌چیز درمورد کلسترول خوب_رنگو

عملکردهایی که تحت نظر متخصص بیهوشی‌ می باشند، عبارت هستند از:

  • ضربان قلب و ریتم
  • نفس‌کشیدن
  • سختی خون
  • دمای بدن
  • اعتدال مایعات بدن

متخصص بیهوشی، مقدار درد و بیهوشی بیمار را در طول عمل نیز کنترل می‌کند.

بیهوشی و ریکاوری

بعد از عمل، متخصص بیهوشی هم چنان مسئول مراقبت کلی از بیمار است. پزشکان این حوزه اثرات بیهوشی را معکوس می‌کنند و به برسی حالت بیمار ادامه خواهند داد. در طول این فرآیند، متخصص بیهوشی دیگر کارکنان بهداشتی از جمله پرستاران متخصص را هم هدایت می‌کند.

متخصص بیهوشی کیست

چه موقع به متخصص بیهوشی مراجعه می‌بشود؟

اگر عمل پزشکی یا جراحی خاصی در پیش دارید، نیاز به بیهوشی به‌وجود می‌آید. متخصصان بیهوشی، پیش از عمل، حالت بیمار را بازدید می‌کنند تا بیهوشی یقین و ایمن در طول جراحی انجام بشود.

از جمله عمل‌هایی که نیاز به بیهوشی عمومی یا راه حلهای دیگر دارند، باید به بیهوشی قلب و عروق اشاره کنیم. پزشکان با منفعت گیری از داروهای بیهوشی مانع دردکشیدن بیماران خواهد شد.

با آگاهی از این که کارشناس بیهوشی کیست و متخصص بیهوشی چه وظایفی دارد، پشت‌سرگذاشتن فرایند بیهوشی در عمل‌های گوناگون آسان‌تر می‌بشود. در واقع، خیال بیمار بابت کنترل درد، راحت خواهد می بود.

برای مراجعه و مشاوره با متخصصان بیهوشی کودکان، بزرگسالان یا متخصصان دیگر این حوزه، می‌توانید به سامانه دکتردکتر مراجعه کنید. در دکتردکتر، امکان نوبت‌گرفتن آنلاین و مشاهده نظرات بیماران قبلی هر پزشک وجود دارد.

سپس از این که فهمید شدید، تخصص بیهوشی چیست و بهترین دکتر بیهوشی کیست، از دکتردکتر زمان بگیرید.

سؤالات متداول متخصص بیهوشی

منبع های:

clevelandclinic

medicalnewstoday

asahq

spectrumhcp

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط